Σήμερα όλο και περισσότερες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το ChatGPT για να απαντούν στις κριτικές των πελατών τους. Τα βασικά του πλεονεκτήματα είναι ότι εξοικονομεί χρόνο για την εταιρεία ή και χρήματα (δεν χρειάζεται πλέον να έχει κάποιον μέσα από την επιχείρηση ή εξωτερικό συνεργάτη για να απαντάει). Συν τοις άλλοις, οι απαντήσεις που δίνει είναι σχετικά αληθοφανείς.
Αυτό όμως το τελευταίο, το «σχετικά αληθοφανείς» είναι και το μειονέκτημά του. Οι απαντήσεις που δίνει είναι πολύ «επαγγελματικές», πολύ αυτοματοποιημένες και ελάχιστα αυθεντικές και προσωποποποιημένες, μολονότι απαντούν στα θέματα που έχει θίξει ο χρήστης.
Ας δούμε ένα παράδειγμα. Κάποιος γράφει την ακόλουθη κριτική:
"Καλή τοποθεσία και ευγενικό προσωπικό. Θα πήγαινα ξανά".
Πάμε τώρα να δούμε δύο πιθανές απαντήσεις:
1) "Σας ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια! Χαιρόμαστε που απολαύσατε την τοποθεσία μας και την εξυπηρέτηση του προσωπικού μας. Θα χαρούμε πολύ να σας φιλοξενήσουμε ξανά στο μέλλον!"
2) «Σας ευχαριστούμε για την πρόσφατη κριτική σας. Μας χαροποιεί ιδιαιτέρως το γεγονός ότι εσείς και ο σύζυγός σας βρήκατε την τοποθεσία μας "ιδανική". Πολλοί επισκέπτες μας μνημονεύουν την εξαιρετική θέση, δίπλα στη θάλασσα, που είναι χτισμένο το ξενοδοχείο. Το δε προσωπικό μας είναι άρτια καταρτισμένο και εκπαιδευμένο, προκειμένου να μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας. Για εμάς η παροχή υποδειγματικής εξυπηρέτησης είναι υψίστης σημασίας. Είναι ο λόγος ύπαρξής μας! Για άλλη μια φορά σας ευχαριστούμε για τα ευμενή σας σχόλια και ευχόμαστε να σας έχουμε σύντομα κοντά μας».
Διαβάστε ακόμη: Οταν το ΑΙ ολισθαίνει... {alertInfo}
Είναι μάλλον πασιφανές ποια απάντηση προήλθε από μηχανή (η πρώτη) και ποια από άνθρωπο. Για πολλούς η πρώτη απάντηση είναι «τίμια», ωστόσο διαβάζοντας αρκετές κριτικές της ίδιας επιχείρησης, κάποιος θα αντιληφθεί ότι η επιχείρηση δεν αφιέρωσε ούτε ένα λεπτό για να επεξεργαστεί την απάντηση που θα δίνει κάθε φορά. Ακόμα χειρότερα, στην περίπτωση της κακής κριτικής, είναι πολύ πιθανόν να αγνοήσουμε τα μειονεκτήματά μας και να μην δουλέψουμε ώστε να τα περιορίσουμε.
Εγώ προσωπικά θα προτιμούσα, αν γράψω κριτική, να μην λάβω απάντηση παρά να γίνω αποδέκτης απάντησης φτιαγμένης από το ChatGPT. Το βρίσκω προσβλητικό να αφιερώνω χρόνο για να διαμοιραστώ την εμπειρία μου και η επιχείρηση με ένα απλό copy paste να επιστρατεύει το ΑΙ και να απαντά – συχνά μάλιστα την απάντηση αυτή δεν την επιμελείται κανείς.
Υ.Γ.
Το άρθρο γράφτηκε από... άνθρωπο. Το ίδιο και ο τίτλος (οι επιλογές του AI μου φάνηκαν αντιεμπορικές...).