Η στροφή προς τον αναγεννητικό τουρισμό αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τα ξενοδοχεία να διαφοροποιηθούν σε μια πολυπληθή αγορά, συμβάλλοντας παράλληλα θετικά στο γενικότερο καλό. Με την αποτελεσματική προώθηση τέτοιων πρωτοβουλιών, τα ξενοδοχεία μπορούν να προσελκύσουν συνειδητοποιημένους ταξιδιώτες, να ενισχύσουν τη φήμη τους και να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος του τουρισμού.
Τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος της φιλοξενίας έχει γίνει μάρτυρας μιας σημαντικής αλλαγής στις προτιμήσεις των καταναλωτών και στις απαιτήσεις της αγοράς. Οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο εμπειρίες που όχι μόνο ελαχιστοποιούν τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά συμβάλλουν ενεργά στην ευημερία των τοπικών κοινοτήτων και οικοσυστημάτων.
Τι είναι ο αναγεννητικός τουρισμός…
Αυτό έχει θέσει τις βάσεις για μια νέα τάση, που σήμερα αποκαλούμε αναγεννητικό τουρισμό (regenerative travel) – αν και σαν όρος υπάρχει εδώ και μερικές δεκαετίες. Τα ξενοδοχεία και θέρετρα που βλέπουν μακριά, δεν προσαρμόζονται απλώς σε αυτή την τάση, αλλά την υπερασπίζονται και συμπεριλαμβάνουν τον αναγεννητικό τουρισμό ως ακρογωνιαίο λίθο των στρατηγικών μάρκετινγκ τους.
Ο αναγεννητικός τουρισμός επιδιώκει να αφήσει έναν προορισμό καλύτερο από ό,τι αρχικά τον βρήκε ο επισκέπτης. Η προσέγγιση αυτή περιλαμβάνει όχι μόνο τη διατήρηση των φυσικών πόρων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και την ενεργό αναβάθμισή τους. Τα ξενοδοχεία που υιοθετούν αυτή τη φιλοσοφία επαναπροσδιορίζουν το ρόλο τους στο τουριστικό οικοσύστημα, τοποθετώντας τους εαυτούς τους ως διαχειριστές του τοπικού περιβάλλοντος και των κοινοτήτων τους και όχι ως απλούς παρόχους υπηρεσιών.
Ποιο είναι το βασικό κίνητρο
Αν και το πρωταρχικό κίνητρο για την υιοθέτηση του αναγεννητικού τουρισμού θα πρέπει να είναι ηθικό και περιβαλλοντικό, υπάρχει επίσης μια ισχυρή επιχειρηματική υπόθεση για αυτή την προσέγγιση.
Έκθεση της Booking για τα βιώσιμα ταξίδια του 2021 διαπίστωσε ότι το 83% των ταξιδιωτών παγκοσμίως πιστεύει ότι τα βιώσιμα ταξίδια είναι ζωτικής σημασίας, ενώ το 61% δήλωσε ότι η πανδημία τους έκανε να θέλουν να ταξιδέψουν πιο βιώσιμα στο μέλλον. Επιπλέον, οι προσπάθειες αυτές οδηγούν συχνά σε εξοικονόμηση κόστους μέσω της βελτιωμένης αποδοτικότητας των πόρων και μπορούν να ενισχύσουν τη φήμη ενός ξενοδοχείου, οδηγώντας σε αυξημένη αφοσίωση των πελατών και θετικές κριτικές.
Το storytelling ως εργαλείο μάρκετινγκ…
Τα ξενοδοχεία που έχουν αγκαλιάσει τον αναγεννητικό τουρισμό βρίσκουν καινοτόμους τρόπους για να ενσωματώσουν αυτές τις προσπάθειες στις στρατηγικές μάρκετινγκ τους. Το κλειδί βρίσκεται στην αυθεντική αφήγηση ιστοριών (storytelling) που βρίσκει απήχηση στους συνειδητοποιημένους ταξιδιώτες. Αυτές οι αφηγήσεις υπερβαίνουν την απλή καταγραφή των οικολογικά ευαίσθητων πρακτικών στον ιστότοπο ενός καταλύματος- πλέκουν συναρπαστικές ιστορίες θετικού αντίκτυπου και μετασχηματισμού.
Μια αποτελεσματική προσέγγιση είναι η παρουσίαση συγκεκριμένων έργων και των αποτελεσμάτων τους. Για παράδειγμα, ένα παραθαλάσσιο θέρετρο μπορεί να αναδείξει το πρόγραμμα αποκατάστασης των κοραλλιογενών υφάλων του, περιγράφοντας λεπτομερώς τη διαδικασία, τη θαλάσσια ζωή που προσέλκυσε και τον τρόπο με τον οποίο οι επισκέπτες μπορούν να συμμετάσχουν. Αυτό όχι μόνο αποδεικνύει τη δέσμευση του ξενοδοχείου για περιβαλλοντική διαχείριση, αλλά προσφέρει επίσης στους επισκέπτες μια μοναδική και ουσιαστική εμπειρία.
Μια άλλη πρακτική είναι η ανάδειξη των συνεργασιών με τις τοπικές κοινότητες. Τα ξενοδοχεία μπορεί να παρουσιάζουν ιστορίες τοπικών τεχνιτών, των οποίων οι χειροτεχνίες προβάλλονται στα δωμάτια των επισκεπτών, ή να αναδεικνύουν πρωτοβουλίες από το αγρόκτημα στο τραπέζι που υποστηρίζουν τους ντόπιους μικρούς αγρότες. Αυτές οι αφηγήσεις δημιουργούν μια συναισθηματική σύνδεση με τους δυνητικούς επισκέπτες, απευθυνόμενες στην επιθυμία τους να ταξιδέψουν πιο υπεύθυνα και να έχουν θετικό αντίκτυπο.
Πώς θα περαστεί το πράσινο μήνυμα…
Στην ψηφιακή εποχή, τα ξενοδοχεία έχουν στη διάθεσή τους πληθώρα εργαλείων για να μοιραστούν τις πρωτοβουλίες τους για τον αναγεννητικό τουρισμό. Το Instagram και το Facebook είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά για την οπτική αφήγηση, επιτρέποντας τα να μοιράζονται εντυπωσιακές εικόνες των προσπαθειών τους.
Πολλά ξενοδοχεία αξιοποιούν επίσης το site για να δημιουργήσουν ειδικές ενότητες που εμβαθύνουν στις αναγεννητικές τους προσπάθειες. Περιλαμβάνουν διαδραστικά στοιχεία, όπως εικονικές περιηγήσεις σε πράσινα έργα, συνεντεύξεις-βίντεο με μέλη της τοπικής κοινότητας και ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο για την πρόοδο των διαφόρων πρωτοβουλιών.
Οι συνεργασίες με influencers έχουν επίσης αποδειχθεί ισχυρό εργαλείο για τη διάδοση του μηνύματος του αναγεννητικού τουρισμού. Συνεργαζόμενα με οικολογικά ευαισθητοποιημένους δημιουργούς περιεχομένου, τα ξενοδοχεία μπορούν να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό ταξιδιωτών που αναζητούν ενεργά θετικές ταξιδιωτικές επιλογές.
Διαφάνεια και αυθεντικότητα…
Σε μια εποχή όπου οι καταναλωτές είναι όλο και πιο ενημερωμένοι και επιφυλακτικοί απέναντι στο «πράσινο ξέπλυμα» (greenwashing), η διαφάνεια και η αυθεντικότητα είναι υψίστης σημασίας για την προώθηση πρωτοβουλιών αναγεννητικού τουρισμού. Τα ξενοδοχεία πρέπει να είναι έτοιμα να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους με συγκεκριμένα δεδομένα και επαληθεύσεις τρίτων.
Για παράδειγμα, δημοσιεύουν ετήσιες εκθέσεις αειφορίας που περιγράφουν λεπτομερώς τον περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπό τους, συμπεριλαμβανομένων μετρήσεων σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας και νερού, τη μείωση των αποβλήτων και τις επενδύσεις στην κοινότητα. Ορισμένα πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, αποκτώντας πιστοποιήσεις από αναγνωρισμένους οργανισμούς όπως το EarthCheck ή η Green Globe, γεγονός που προσθέτει αξιοπιστία στους ισχυρισμούς τους περί βιωσιμότητας.
Η επιμόρφωση των επισκεπτών…
Μια βασική πτυχή του μάρκετινγκ του αναγεννητικού τουρισμού είναι η εκπαίδευση των επισκεπτών σχετικά με τη σημασία αυτών των πρωτοβουλιών και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συμμετάσχουν. Πολλά ξενοδοχεία ενσωματώνουν εκπαιδευτικά στοιχεία στην εμπειρία των επισκεπτών, μετατρέποντας τις εγκαταστάσεις τους σε ζωντανά εργαστήρια αειφορίας.
Για παράδειγμα, ορισμένα θέρετρα προσφέρουν περιπάτους στη φύση με ξενάγηση όπου αναδεικνύουν τις τοπικές προσπάθειες διατήρησης, ενώ άλλα παρέχουν πρακτικά εργαστήρια σε παραδοσιακές τέχνες ή πρακτικές βιώσιμης γεωργίας. Αυτές οι εμπειρίες όχι μόνο εμπλουτίζουν τη διαμονή του επισκέπτη, αλλά δημιουργούν επίσης ισχυρό word-of-mouth.
Αρκετά ξενοδοχεία κάνουν ακόμη και παιχνίδι τη βιωσιμότητα, προσφέροντας ανταμοιβές ή αναγνώριση στους επισκέπτες που συμμετέχουν σε φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές. Αυτό όχι μόνο ενθαρρύνει τη θετική συμπεριφορά, αλλά δημιουργεί επίσης μια αίσθηση κοινού σκοπού μεταξύ του ξενοδοχείου και των επισκεπτών του.