Horn Effect (φαινόμενο του κεράτου). Τι είναι και πώς μας επηρεάζει

Το "horn effect" (φαινόμενο του κεράτου) είναι ένα φαινόμενο που έρχεται σε αντίθεση με το "halo effect". Ενώ το "halo effect" περιγράφει την τάση μας να αναθεωρούμε θετικά τις άλλες πτυχές ενός ατόμου ή προϊόντος με βάση μια θετική πρώτη εντύπωση, το "horn effect" αναφέρεται στην τάση μας να κρίνουμε αρνητικά άλλες πτυχές ενός ατόμου ή ενός προϊόντος λόγω μιας αρνητικής πρώτης εντύπωσης.

Για παράδειγμα, αν ένας άνθρωπος δημιουργήσει μια αρνητική πρώτη εντύπωση λόγω κάποιας δυσάρεστης συμπεριφοράς ή εμφάνισης (π.χ. ατημέλητο ντύσιμο), μπορεί να του αποδοθούν επιπλέον αρνητικές ιδιότητες ή χαρακτηριστικά που ίσως να μην έχει στην πραγματικότητα. 

Πολλοί απορρίπτουν προϊόντα που μπορεί να έχουν κάποιο συστατικό (π.χ. φοινικέλαιο στο φυστικοβούτυρο), θεωρώντας ότι δεν είναι κατάλληλα γι’ αυτούς και ότι γενικώς διαθέτουν και άλλα «επιβλαβή» συστατικά. Η’ διαμορφώνουν μια αρνητική εικόνα λόγω της χώρας προέλευσης τους (π.χ. κινέζικα αγαθά ή αμερικάνικα αυτοκίνητα, σε αντίθεση με τα ιαπωνικά). Αλλοι πάλι απορρίπτουν υποψηφίους επειδή μπορεί να έχουν "χωριάτικη" προφορά, να είναι κοντοί, μη εμφανίσιμοι ή φαλακροί.

Δείτε για παράδειγμα την αγγελία αυτή, που ζητά νέους για να εργαστούν ως πωλητές/πωλήτριες. Κάποιοι, οι λιγότερο εύπιστοι, αντιλαμβάνονται αμέσως ότι η εταιρεία αυτή είναι ελάχιστα «επαγγελματική» (horn effect). Για παράδειγμα, ψάχνει για πωλητές και μιλάει για το χώρο της διαφήμισης και του μάρκετινγκ, που -για όσους γνωρίζουν- δεν έχουν σχεδόν καμία σχέση με τις πωλήσεις. Από ένα μόνο στοιχείο έχουν -δικαίως, κατά τη γνώμη μου- διαμορφώσει αρνητική εικόνα για όλη την εταιρεία.

Διαβάστε ακόμα: Τι είναι το halo effect (φαινόμενο του φωτοστέφανου) {alertInfo}


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia