Content marketing. Τι είναι και ποια η ιστορία του

Το content marketing (μάρκετινγκ περιεχομένου) δεν αποτελεί σημείο των καιρών μας, αλλά υπάρχει πολύ πριν από τη σύγχρονη διαφημιστική βιομηχανία.

Καθ' όλη τη διάρκεια της πλούσιας ιστορίας του, το content marketing έχει εξελιχθεί για να ανταποκριθεί στα κελεύσματα των καιρών. Από τον οδηγό Michelin μέχρι την πρωτοποριακή "σαπουνόπερα" και την άνοδο των ψηφιακών πλατφορμών, το μάρκετινγκ περιεχομένου έχει καταφέρει να ελιχθεί και να αναχθεί σε βασικό εργαλείο του μάρκετινγκ. 

Ως content marketing ορίζεται η δημιουργία σχετικού και πολύτιμου περιεχόμενου, με σκοπό την αύξηση/διατήρηση της πελατείας. Το περιεχόμενο έχει τη μορφή άρθρου, κειμένου, εικόνας, βίντεο ή εικονογραφήματος. Δεν εστιάζει στην πώληση, αλλά στην επικοινωνία και  ενημέρωση με την αγορά-στόχο. Δεν συνοδεύεται από διαφήμιση.

Ας δούμε όμως τους πιο σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία του content marketing:

Το 1732, ο Benjamin Franklin δημοσιεύει το ''Poor Richard's Almanack'', που παρείχε πολύτιμες πληροφορίες, όπως ημερολόγια, προβλέψεις καιρού και αστρονομικά δεδομένα, αλλά ενσωμάτωσε επίσης έξυπνα διαφημιστικό περιεχόμενο για να αυξήσει το ενδιαφέρον για την εκτυπωτική του επιχείρηση.

Στις αρχές του 19ου αιώνα, συναντάμε τους John και William Galignani, εκδότες και ιδιοκτήτες της Librairie Galignani. Το 1801, η Galignani ξεκίνησε τη δική της εφημερίδα, με άρθρα γραμμένα από σημαντικούς συγγραφείς, κίνηση που ενίσχυσε τη φήμη του βιβλιοπωλείου ως ηγέτη της λογοτεχνικής κοινότητας.

Το 1861, ο Samuel Wagner ξεκίνησε το American Bee Journal, ένα περιοδικό που συνεχίζει να εκδίδεται ακόμη και σήμερα. Αυτό το πρώιμο εγχείρημα στο μάρκετινγκ περιεχομένου έθεσε τα θεμέλια για τις μελλοντικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τη δύναμη των έντυπων μέσων για να επιμορφώσουν το κοινό τους.

Η Hartford Steam Boiler Inspection and Insurance Company παρουσίασε το 1867 τη ''The Locomotive''. Αυτή η έκδοση έγινε ένα λαμπρό παράδειγμα για το πώς οι επιχειρήσεις μπορούσαν να ενισχύσουν την αφοσίωση των πελατών τους παρέχοντας σχετικό και ενημερωτικό περιεχόμενο.

Η Charles Scribner's Sons έφερε επανάσταση στο μάρκετινγκ περιεχομένου με τη δημιουργία του περιοδικού Scribner's Magazine το 1887, το οποίο πρόσφερε στους αναγνώστες μια ματιά στη ζωή και τα έργα των πιο αξιόλογων συγγραφέων της εκδοτικής εταιρείας και, με τη σειρά του, οδήγησε στις πωλήσεις βιβλίων. 

Την ίδια χρονιά, η Johnson & Johnson λάνσαρε το "Modern Methods of Antiseptic Wound Treatment". Αυτή η στρατηγική προσέγγιση όχι μόνο εκπαίδευσε τους γιατρούς σχετικά με τα οφέλη των προϊόντων της, αλλά καθιέρωσε επίσης την εταιρεία ως αξιόπιστη πηγή ιατρικών γνώσεων.

Το 1891 ο Dr. Oetker πουλούσε μικρές συσκευασίες baking powder με τυπωμένες συνταγές στο πίσω μέρος της συσκευασίας. Το 1911 εξέδωσε βιβλίο μαγειρικής. Το 1895 ο John Deere εξέδωσε ένα περιοδικό που παρείχε πληροφορίες στους αγρότες για το πώς θα γίνουν πιο κερδοφόροι, ενώ το 1900 τα αδέρφια Michelin δημοσίευσαν τον περίφημο Michelin Guide, που προσέφερε στους οδηγούς πληροφορίες για συντήρηση του οχήματός τους, καταλύματα και διαδρομές.

Τη δεκαετία του 1920, η Procter & Gamble έκανε μια τολμηρή κίνηση στον κόσμο του ραδιοφωνικού περιεχομένου. Η εταιρεία ήταν πρωτοπόρος στην έννοια των "σαπουνόπερων", δημιουργώντας ραδιοφωνικά δράματα που ενσωμάτωναν απρόσκοπτα τα προϊόντα της (σαπούνια εν προκειμένω) σε συναρπαστικές ιστορίες. Αυτή η στρατηγική προσέγγιση όχι μόνο ψυχαγωγούσε τους ακροατές αλλά και προωθούσε τεχνηέντως τα προϊόντα της, θέτοντας τα θεμέλια για τις μελλοντικές μορφές μάρκετινγκ περιεχομένου.

Στα μέσα του 20ου αιώνα, η εφεύρεση της τηλεόρασης προσέφερε στις επιχειρήσεις ένα νέο συναρπαστικό μέσο για να προβάλλουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε ένα ευρύ κοινό. Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα αυτού του μετασχηματισμού συνέβη τη δεκαετία του 1960, όταν η Xerox αξιοποίησε τη δύναμη της τηλεόρασης για να παρουσιάσει -μέσω μιας ιστοριούλας- τo επαναστατικό της φωτοτυπικό μηχάνημα. 

Η δεκαετία του 1990 σηματοδοτεί την έναρξη της ψηφιακής επανάστασης. Κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες μηχανές αναζήτησης, τα smart phones, οι διαδικτυακές διαφημίσεις, τα blogs (2002), τα podcasts (2004) και τα social media, παρέχοντας στις επιχειρήσεις νέες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης με το κοινό τους. 

Διαβάστε ακόμα: Γιατί μια εταιρεία με ελαστικά έβγαλε τον Michelin Guide...


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia