Το q-commerce (quick commerce) αποτέλεσε τη νέα γενιά του ηλεκτρονικού εμπορίου (πρωτοεμφανίστηκε το 2011), βασιζόμενο στην παράδοση διάφορων προϊόντων, από είδη παντοπωλείου, φαρμακευτικά είδη, μέχρι ηλεκτρονικές συσκευές και είδη οικιακής φροντίδας, σε διάστημα μικρότερο της μιας ώρας.
Ως τάση άνθισε την εποχή της πανδημίας, με πολλούς παίκτες, εγχώριους και μη, να διεκδικούν κομμάτι της συνεχώς διευρυμένης πίτας. Ο Τύπος της εποχής, τότε, το χαρακτήρισε ως «η νέα και υποσχόμενη αγορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο». Είναι χαρακτηριστικό ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 η αγορά έτρεχε με 100% αύξηση.
Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό, πολλοί παίκτες βγαίνουν -ένας ένας- εκτός αγοράς. Μέσα σε δύο χρόνια πέντε εταιρείες ταχείας παράδοσης ειδών παντοπωλείου έσβησαν από τον χάρτη, με αποτέλεσμα η αγορά να παρουσιάζει σήμερα στοιχεία ολιγοπωλίου.
Οι λόγοι για τους οποίους αυτή η «υποσχόμενη αγορά» ξεφούσκωσε είναι πολλοί. Πρώτα από όλα, το τέλος της πανδημίας σηματοδότησε την επιστροφή των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα, ακυρώνοντας τις προβλέψεις που μιλούσαν για την διαιώνιση των «άνετων και ξεκούραστων» αγορών από το σπίτι. Σε αυτό βέβαια προστέθηκε, πέρα από το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς, ένας ακόμη αστάθμητος παράγοντας, ο πληθωρισμός, ο οποίος εκτίναξε τις τιμές των τροφίμων (σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί το κόστος μεταφορικών καθώς και το φιλοδώρημα στον διανομέα).
Συν τοις άλλοις, στο παιχνίδι μπήκαν δυναμικά και τα σούπερ μάρκετ, τα οποία πλέον χρεώνουν τις παραγγελίες με έξοδα μεταφοράς (το ποσό κυμαίνεται ανάλογα με το ύψος της παραγγελίας).