«Η ποιότητα δεν κοστίζει. Κοστίζει ωστόσο η έλλειψή της». Οσοι ασχολούνται με θέματα ποιότητας (βλέπε HACCP, ISO, Total Quality Management, αρχή 1-10-100 κ.ά.) προφανώς γνωρίζουν αυτή την αρχή. Για τους υπόλοιπους ίσως να μην βγάζει νόημα…
Για να γίνει όμως κατανοητό, θα επιστρατεύσω μια πραγματική εμπειρία, που προήλθε από έναν πρώην σπουδαστή μου, που σήμερα διαθέτει μια επιτυχημένη επιχείρηση στην Κίμωλο και ο οποίος σχολίασε το πρόσφατο άρθρο σχετικά με το φλιτζάνι με το κραγιόν.
Παραθέτω σχεδόν αυτούσιο το σχόλιό του:
«Επειδή στο νησί έχουμε πρόβλημα με το νερό (έχει πολύ αλάτι ειδικά το καλοκαίρι), τα ποτήρια τον Αύγουστο όσο και να τα γυαλίζαμε δεν γυάλιζαν, ήταν σαν βρώμικα!
Αφού το έψαξα αρκετά, τελικά κατέληξα σε ένα γερμανικό πλυντήριο με αντίστροφη ώσμωση. Ενα απλό πλυντήριο σε ένα μαγαζί εστίασης έχει 1.500, αυτό κόστισε 11.500!
Ωστόσο, τα ποτήρια βγαίνουν πεντακάθαρα και γυαλισμένα, δεν τα γυαλίζει το σέρβις! Βάζεις κραγιόν στο ποτήρι, το βάζεις μέσα και βγαίνει καθαρό!
Τα δε μαχαιροπήρουνα τα βάζουμε σε ένα κούβα με νερό και ειδικό υγρό που μας έδωσε η εταιρεία. Αυτό προκαλεί μια χημική αντίδραση και ξεκολλάνε τα πάντα από πάνω - έπειτα τα ξεβγάζουμε με νερό και τα βάζουμε σε αυτό το πλυντήριο, στο τέλος της βάρδιας. Βγαίνουν πεντακάθαρα και γυαλισμένα χωρίς να χρειαστούν γυάλισμα!
Ήταν η καλύτερη επένδυση σε μηχάνημα που έχω κάνει ποτέ! Μάλιστα, υπήρχαν πελάτες που με ρώταγαν πως τα ποτήρια είναι τόσο γυαλισμένα!».
Και ναι, τα 11.500 είναι πολλά συγκριτικά με τα 1,500. Ωστόσο πάντα στις αγορές μας πρέπει να υπολογίζουμε το life-time costing, πόσο δηλαδή θα μας κοστίσει ένα προϊόν (π.χ. εξοπλισμός) καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Συν τοις άλλοις, θα πρέπει να δούμε και πώς όλο αυτό το αντιλαμβάνεται ο πελάτης (διότι αυτός μας πληρώνει, σωστά;), αν δηλαδή το τελικό προϊόν τον ενθουσιάζει (και όλοι ξέρουμε τι σημαίνει αυτό) ή τον αφήνει αδιάφορο/δυσαρεστημένο (και αυτό ξέρουμε τι σημαίνει).
Αν τα ζυγίσουμε όλα αυτά, τότε ίσως συμφωνήσουμε στο ότι «η ποιότητα δεν κοστίζει» και ότι συχνά αν προμηθευτούμε κάτι πιο ακριβό (και ποιοτικό), σε βάθος χρόνου θα βγούμε κερδισμένοι...