«Αυτή η ξενάγηση θα σας μεταφέρει στα πιο αξιόλογα για το Instagram αξιοθέατα στο κέντρο της Αθήνας, όπου θα τραβήξετε φωτογραφίες και θα γνωρίσετε το αστικό περιβάλλον της Αθήνας. Βυθιστείτε στον αρχαίο και σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, ενώ εξερευνείτε δημοφιλείς γειτονιές». Πρόκειται για την online διαφημιστική μπροσούρα εταιρείας που διοργανώνει εκδρομές (Instagram tours) στην Αθήνα και η οποία καταδεικνύει πώς τα social media και δη το Instagram έχουν αλλάξει τον τρόπο που ταξιδεύουμε.
Κάποτε ταξιδεύαμε για να θαυμάσουμε τις ομορφιές ενός προορισμού. Πλέον, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο στόχος ενός ταξιδιού είναι η αποτύπωση αυτών των μοναδικών στιγμών, μέσω της φωτογράφισης, και ο διαμοιρασμός τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στόχος δεν είναι να ζήσουμε τη στιγμή ή να έχουμε μια αξιομνημόνευτη εμπειρία, αλλά να "προβάλλουμε" το εγώ μας, να μαζέψουμε likes και σχόλια...
Σήμερα, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι αυτό που οι ειδικοί αποκαλούν ''Instagram effect'' έχει αλλοιώσει την εικόνα πολλών -κορεσμένων πλέον- τουριστικών προορισμών, από την Ισλανδία μέχρι τη Νέα Ζηλανδία και από το Machu Picchu μέχρι τη Σαντορίνη.
Πλέον σήμερα έχουμε ορδές τουριστών που συρρέουν σε συγκεκριμένα σημεία που φημίζονται για τη «φωτογένειά» τους, συχνά παρασυρόμενοι από ελκυστικές φωτογραφίες που ανεβάζουν οι instagrammers και οι travel bloggers, για να τραβήξουν την τέλεια φωτογραφία (συχνά περιμένοντας καρτερικά στην ουρά μέχρι να έρθει η σειρά τους), την αψεγάδιαστη selfie (ενίοτε με τη βοήθεια της τεχνολογίας και δη των φίλτρων – βλ. photoshop), που θα ικανοποιήσει τη ματαιοδοξία, το ναρκισσισμό και την ακόρεστη δίψα για εφήμερη αναγνώριση και επιβράβευση.
Η ανάγκη είναι μεγάλη, προκειμένου να πούμε σε όλους ότι «Ημουν και εγώ εκεί», δείχνοντας με αυτό τον τρόπο ότι ανήκουμε στην ομάδα και ότι για εμάς το fomo (fear of missing out – ο φόβος ότι θα μείνουμε στην απέξω) απλώς δεν υφίσταται. Η εμπειρία περνάει σε δεύτερη μοίρα, καθώς αυτό που μετράει είναι η «απόδειξη» ότι πήγαμε εκεί.
Στη Σαντορίνη, που υπό κανονικές συνθήκες πνίγεται από τουρίστες, καθότι είναι το Νο1 instagrammable νησί στην Ελλάδα, οι διανυκτερεύσεις αυξήθηκαν κατά 66% μέσα σε πέντε μόλις χρόνια (αν και αρκετοί πάνε -για να βγάλουν φωτογραφίες- το πρωί και φεύγουν το βράδυ, χωρίς να χρειαστεί να διανυκτερεύσουν), με τους τουριστικούς πράκτορες να αποδίδουν αυτή την εκτόξευση στα social media και κυρίως τον βασιλιά της φωτογραφίας, το Instagram.
Τουριστικά γραφεία ανά τον κόσμο αντιλήφθηκαν προς τα πού πάει η αγορά και πλέον διαφημίζουν Instagram tours στα πλέον «φωτογενή» σημεία της περιοχής. Ενδεικτικό της νέας τάσης είναι ότι εσχάτως έχει προκύψει και ένα νέο επάγγελμα: ο συνοδός των Instagram tours, καθήκον του οποίου είναι φυσικά να φωτογραφίζει τους πελάτες του.
Τέτοια tours στην Σαντορίνη διαρκούν περίπου τέσσερις ώρες, κοστίζουν γύρω στα 350 ευρώ για δύο άτομα, και περιλαμβάνουν επίσκεψη στα πιο instagrammable σημεία του νησιού. Οι πελάτες μάλιστα έχουν προνοήσει να φέρουν διάφορες αλλαξιές μαζί τους, ώστε να βγάλουν πολλές και διαφορετικές φωτογραφίες (αρκετοί είναι αρκετά απαιτητικοί και ζητούν να τους τραβήξουν ξανά και ξανά).
Φέτος μάλιστα ήταν αρκετά δημοφιλή και τα ιπτάμενα φορέματα. Πρόκειται για μόδα που ξεκίνησε από το εξωτερικό και πλέον την συναντάμε και στην Ελλάδα, κυρίως την Σαντορίνη, με τις τιμές φωτογράφισης να κυμαίνονται μεταξύ 400-2.000 ευρώ. Αυτή τη στιγμή μόνο στην στη Σαντορίνη υπάρχουν τουλάχιστον είκοσι φωτογράφοι που ειδικεύονται στο «ιπτάμενο φουστάνι»...