Το 1981 η δημοφιλής ηθοποιός Τζέιν Μπίρκιν, η οποία πέθανε σήμερα σε ηλικία 76 ετών, συνταξιδεύει με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του οίκου Hermes, Ζαν Λουί Ντιμά. Λίγο πριν την απογείωση, η ηθοποιός σηκώθηκε για να τοποθετήσει την ψάθινη τσάντα της στο ντουλάπι πάνω από το κάθισμά της. Για κακή της τύχη, η τσάντα έπεσε και το περιεχόμενό της σκορπίστηκε στο διάδρομο. Εμφανώς ενοχλημένη, εξομολογήθηκε στον συνταξιδιώτη της ότι αναγκάζεται να παίρνει μαζί της ψάθινη τσάντα επειδή δεν υπάρχει καμία δερμάτινη που να χωράει όσα θέλει να έχει μαζί της όταν ταξιδεύει τα Σαββατοκύριακα. Εκείνος, τότε, αυθόρμητα προσφέρθηκε να σχεδιάσει μία τέτοια δερμάτινη τσάντα, η οποία μάλιστα θα είχε το όνομά της: Birkin. Μόλις είχαν μπει τα θεμέλια για τη δημιουργία του πιο περιζήτητου είδους πολυτελείας (με τιμή εκκίνησης τα 7.500 ευρώ και με χρόνο αναμονής που μπορεί να φθάσει τα έξι χρόνια) στον πλανήτη.
Η ιστορία αυτή μπορεί να αγγίζει τα όρια του αστικού μύθου, ωστόσο καταδεικνύει την οξυδέρκεια στο μάρκετινγκ και τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς που επέδειξαν οι απόγονοι του ιδρυτή του οίκου Hermes, Τιερί Ερμές. Ήταν το 1837, όταν ένας 36χρονος από τη Γαλλία, που είχε χάσει –από πολέμους και αρρώστιες- τους γονείς και τα πέντε αδέρφια του, ο οποίος γνώριζε πώς να επεξεργαστεί το δέρμα, άνοιξε ένα μαγαζί όπου κατασκεύαζε τα καλύτερα χαλινάρια αλόγων, λουριά και ηνία για άλογα και άμαξες.
Το 1867, χρονιά κατά την οποία εγκαινιάζεται η παραγωγή χειροποίητων σελών, ο Τιερί Ερμές κερδίζει το μετάλλιο ποιότητας στη διεθνή έκθεση του Παρισιού, που θα του ανοίξει διάπλατα την πόρτα στην υψηλή κοινωνία, όπου συγκαταλέγονταν εστεμμένοι, ευγενείς και πλούσιοι από όλη την Ευρώπη.
Τα χρόνια εκείνα, ο διαρκώς αυξανόμενος αριθμός παραγγελιών θα αποτελέσει το έναυσμα για την εισαγωγή μιας πρωτόγνωρης πρακτικής: την περίφημη «λίστα αναμονής πελατών», καθώς η ζήτηση υπήρξε πολλαπλάσια της προσφοράς (εσχάτως, το 2010 η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η «λίστα αναμονής» πλέον δεν υφίσταται), που έκτοτε θα αποτελούσε το σήμα-κατατεθέν του οίκου Hermes.
To 1880 τον Τιερί Ερμές διαδέχεται ο γιος του, Εμίλ-Σαρλ, ο οποίος μεταφέρει το εργαστήρι στην περίφημη οδό 24 rue du Faubourg SaintHonore, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα. Λίγο αργότερα, στις αρχές του 20ού αιώνα τα δύο εγγόνια του, Αντόλφ και Εμίλ Μορίς (στον οποίον πιστώνεται, το 1945, το λογότυπο με την άμαξα με το χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα), δεν θα αργήσουν να αντιληφθούν ότι το μέλλον ανήκει στα αυτοκίνητα, που είχαν ήδη αρχίσει να κυριαρχούν στους δρόμους. Μάλιστα, τα δύο αδέρφια χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά το μηχανισμό του φερμουάρ στις τσάντες, στις αποσκευές και στα δερμάτινα είδη, ενώ λάνσαραν τα πρώτα δερμάτινα jackets του γκολφ με φερμουάρ.
Κάπως έτσι, ο οίκος Hermes εμπλουτίζει την προϊοντική του γκάμα με δερμάτινα είδη, όπως τσάντες, ζώνες και γάντια. Αργότερα ακολουθούν τα ανδρικά ρούχα (1925), τα ρολόγια χειρός (1927), τα γυναικεία ρούχα, τα μεταξωτά είδη και αρώματα, οι χαρτοφύλακες κ.ά.
Ανάμεσα στα πιο δημοφιλή προϊόντα της Hermes είναι αναμφίβολα τα ολομέταξα καρέ (les carres) μαντίλια, που δημιουργήθηκαν το 1937 (μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει 1500 σχέδια – κάθε χρόνο προστίθεται έξι νέα σχέδια), και για τα οποία, σύμφωνα με έγκριτες στατιστικές, ο ρυθμός των πωλήσεων αγγίζει το ένα τεμάχιο κάθε μισή ώρα, ενώ την περίοδο των εορτών το νούμερο εκτινάσσεται στο ένα καρέ ανά είκοσι δευτερόλεπτα. Συλλεκτικό είδος αποτελούν και οι μεταξωτές γραβάτες Hermes, που φτιάχτηκαν για πρώτη φορά το 1949 και οι οποίες μπορούν να αναγνωριστούν ακόμη και με κλειστά μάτια.
Ο οίκος Ηermes ξεκίνησε να φτιάχνει τσάντες γύρω στα 1900, όταν δημιούργησε μία τσάντα, αρκετά ψηλή και μεγάλη, αποκλειστικά για ιππείς. Το 1923 μπήκε δυναμικά στο χώρο των γυναικείων τσαντών κατόπιν παραπόνου της κας Εμίλ Μορίς Ερμές προς τον σύζυγό της καθώς δεν έβρισκε σε όλο το Παρίσι μια τσάντα χειρός που να της αρέσει.
Η δερμάτινη τσάντα Kelly πήρε το όνομά της, τη δεκαετία του ’50, από την Γκρέις Κέλι, φανατική πελάτισσα του οίκου Hermes. Η ίδια είχε χρησιμοποιήσει μία τέτοια τσάντα για να «κρύψει» την ελαφρώς φουσκωμένη κοιλιά της, ελέω εγκυμοσύνης, σε μια φωτογράφιση για το περιοδικό Life. Ως εκ τούτου, η τσάντα Kelly βρέθηκε σε πρώτο πλάνο στο εξώφυλλο του περιοδικού, προσφέροντας στην εταιρεία ανεκτίμητη δημοσιότητα, που μεταφράστηκε σε αυξημένη ζήτηση για όλες τις δερμάτινες τσάντες του οίκου.
Το 1951 τη σκυτάλη της Ηermes παίρνει ο Ρομπέρ Ντιμά, εξ αγχιστείας μέλος της οικογένειας, ο οποίος επεκτείνει τον οίκο πέρα από τα σύνορα της Γαλλίας. Ήταν όμως ο γιος του, Ζαν Λουί, αυτός που μετέτρεψε την εταιρεία σε παγκόσμια φίρμα. Σε αυτόν μάλιστα πιστώνεται και η προτροπή προς τα νεότερα μέλη της οικογένειας: «Παιδί μου, μην φτιάξεις ποτέ κάτι άσχημο, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος κάποιος να το αγοράσει».
Σήμερα, στο τιμόνι του γαλλικού οίκου, που διαθέτει 34 μονάδες παραγωγής και μετρά 280 σημεία πώλησης, βρίσκεται η έκτη γενιά (το 80% του ομίλου ανήκει σε τρεις οικογένειες, που κατάγονται από τον ιδρυτή Τιερί Ερμές), με τον Πιερ Αλέξις Ντιμά να παντρεύει την παραδοσιακή ποιότητα με την καινοτομία, όπως είναι η δημιουργία εσωτερικών επενδύσεων για ελικόπτερα και αυτοκίνητα όπως η Bugatti και το Smart, καθώς και η συμμετοχή της στην κατασκευή μιας πλατιάς θαλαμηγού.
Πηγή: Γνωστά Ονόματα Άγνωστες Ιστορίες 2 Γ Εκδοση