Η ιστορία της Victoria's Secret εγκαινιάζεται στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν ο 30χρονος Ray Raymond, απόφοιτος διοίκησης επιχειρήσεων, επιχείρησε να αγοράσει εσώρουχα για τη γυναίκα του.
Περπατώντας μέσα σε ένα πολυκατάστημα, ένιωσε ντροπή και αμηχανία προσπαθώντας να επιλέξει σέξι γυναικεία εσώρουχα υπό την παρουσία πωλητριών, που τον αντιμετώπιζαν ως «ανεπιθύμητο εισβολέα», και τότε αντιλήφθηκε ότι δεν υπήρχε στην αγορά ένα κατάστημα αισθησιακών εσωρούχων όπου οι άνδρες και όχι μόνο, θα ένιωθαν άνετα.
Ενα νέο κατάστημα γεννιέται...
Το 1977, αποφασισμένος να ακολουθήσει το επιχειρηματικό του όνειρο, και αφού μελέτησε ενδελεχώς την αγορά εσωρούχων, πήρε δάνειο 40.000 δολαρίων και δανείστηκε άλλα 40.000 από συγγενείς για να ανοίξει μαζί με τη σύζυγό του το πρώτο κατάστημα Victoria's Secret, σε ένα μικρό εμπορικό κέντρο στο Πάλο Αλτο της Καλιφόρνιας. Το όνομα παραπέμπει στην βικτωριανή εποχή και στο «μυστικό» (secret) που κρυβόταν κάτω από τα ρούχα.
Το κατάστημα αυτό έφερε καταβολές από την Αγγλία του 19ου αιώνα, καθώς ήταν διακοσμημένο με σκούρο ξύλο, κόκκινους βελούδινους καναπέδες και μεταξωτές κουρτίνες, σε αντίθεση με τα φανταχτερά πολυκατάστημα της εποχής. Αποστολή του ήταν να πείσει το καταναλωτικό κοινό ότι ένα σέξι εσώρουχο μπορεί να φορεθεί ανά πάσα στιγμή και ημέρα, όχι μόνο σε ειδικές περιστάσεις.
Η αλλαγή στρατηγικής...
Η απήχηση υπήρξε ιδιαίτερα θετική, καθώς ήδη από την πρώτη χρονιά η εταιρεία κατέγραψε έσοδα μισού εκατομμυρίου δολαρίων. Ωστόσο, το 1982 ο Raymond πούλησε την -τότε ζημιογόνα (σ.σ. η εστίαση στο ανδρικό κοινό δεν αποδείχθηκε η πλέον κερδοφόρα)- επιχείρησή του, που μετρούσε πέντε καταστήματα και έναν αστείρευτο κατάλογο ταχυδρομικών παραγγελιών, στην Les Wexner για περίπου ένα εκατομμύριο δολάρια.
Διαβάστε ακόμα: Victoria's Secret. Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο, ακόμα και αν κλέβει...
Η Wexner διαπίστωσε ότι το μεγάλο πρόβλημα ήταν η φιλοσοφία της εταιρείας, καθώς τα μοντέλα εσωρούχων στον κατάλογο ανταποκρίνονταν περισσότερο στις φαντασιώσεις των ανδρών (κοινώς, η αγορά-στόχος ήταν οι άνδρες) και επένδυαν λιγότερο στην άνεση των γυναικών που θα τα φορούσαν (και φυσικά θα τα αγόραζαν) και οι οποίες ασφυκτιούσαν μέσα στα βικτωριανά εσώρουχα και κορσέδες, που είχε οραματιστεί ο Raymond.
Μελετώντας τις μπουτίκ εσωρούχων στην Ευρώπη, αποφασίζει να φέρει λίγο περισσότερο βρετανικό «αέρα» στον βικτοριανής εμπνεύσεως κατάλογο εσωρούχων και να επενδύσει σε φλοράλ σχέδια, νέα υφάσματα και στην κλασική, αθάνατη δαντέλα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Victoria's Secret ήταν η μεγαλύτερη αμερικανική αλυσίδα λιανικής πώλησης εσωρούχων, με 600 καταστήματα και με πωλήσεις πάνω από ένα δισ. δολάρια. Ωστόσο, η ένταση του ανταγωνισμού από αντίστοιχα brands χαμηλού κόστους είχε οξυνθεί, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου στα στελέχη του μάρκετινγκ της εταιρείας.
Οι περίφημες επιδείξεις μόδας...
Αναζήτησαν λοιπόν κάτι διαφορετικό, κάτι που θα έκανε την εταιρεία να ξεχωρίσει και να σταθεί στην κορυφή. Η κίνηση-ματ έλαβε χώρα το 1995, όταν η εταιρεία έκανε την πρώτη επίδειξη μόδας.
Οι πρώτες επιδείξεις δεν ήταν κάτι παραπάνω από μοντέλα που φορούσαν τα εσώρουχα της εταιρείας. Μετά από τρία χρόνια υλοποιούνται πιο εξεζητημένες ιδέες, όπως τα καλλίγραμμα μοντέλα που φορούσαν φτερά αγγέλων, μια ιδέα της Tyra Banks.
Αργότερα καθιερώθηκαν τα σετ εσωρούχων με ρουμπίνια και διαμάντια που φόρεσε η Gisele Bündchen αξίας 15 εκ. δολαρίων, όντας το πιο ακριβό σετ εσωρούχων που δημιουργήθηκε έως ποτέ.
Ήταν πλέον φανερό ότι η κάθε επίδειξη μόδας, που έφθασε να είναι το απόλυτο κοσμικό event της χρονιάς (σ.σ. μεταδίδεται σε πανεθνική τηλεοπτική εμβέλεια) και κοστίζει περίπου 15 εκατ. δολάρια, ήθελε να «δημιουργήσει θόρυβο» (buzz), να τραβήξει δηλαδή τα φώτα της δημοσιότητας (publicity). Δεν είναι τυχαίο ότι έκτοτε δεν έχει πουλήσει κανένα διαμαντένιο σουτιέν (συν τοις άλλοις, τα διαμάντια ανακυκλώνονται).
Οι ειδικοί του μάρκετινγκ μιλούν για ένα τρικ, το anchor price, όπου καθορίζεται μία εξωφρενικά υψηλή τιμή ώστε να προωθηθούν τα πιο φθηνά εσώρουχα, προσιτά στους κοινούς θνητούς, όπως αυτά των 100-200 δολαρίων.
Σήμερα η Victoria's Secret έχει πάνω από 1.000 καταστήματα μόνο στις ΗΠΑ ενώ ελέγχει το 35% της αγοράς εσωρούχων της χώρας, με την αξία της να ανέρχεται σε 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια.
Όσο αφορά τον ιδρυτή της, η μοίρα του επιφύλαξε άσχημο παιχνίδι. Έπειτα από μία αποτυχημένη απόπειρα να ανοίξει εταιρεία με παιδικά είδη, χώρισε με τη γυναίκα του το 1993 κι έβαλε τραγικό τέλος στη ζωή του, πηδώντας από την κρεμαστή γέφυρα Golden Gate, στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο.