Όπως όλα δείχνουν, η Κρήτη, όπως και αρκετοί ελληνικοί προορισμοί, είναι έτοιμοι για ένα νέο ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών. Αυτό αναμφίβολα είναι πολύ καλό νέο για τους επιχειρηματίες του νησιού, το οποίο συν τοις άλλοις έχει καταφέρει να επιμηκύνει τη σεζόν.
Υπάρχει ωστόσο το ακανθώδες ερώτημα: «Είναι η Κρήτη σε θέση να υποδεχθεί τόσο πολλούς τουρίστες;».
Η αλήθεια είναι ότι η Κρήτη παρουσιάζει μία αντιφατική εικόνα: από τη μία πλευρά έχει απίστευτη ομορφιά και από την άλλη είναι έρμαιο των αναπτυξιακών παθογενειών του παρελθόντος.
Με πολύ απλά λόγια, η Κρήτη με τις υποδομές που διαθέτει (και δεν αναφέρομαι στις σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες – αν και η Ανατ. Κρήτη, με εξαίρεση κυρίως τον Αγ. Νικόλαο, υστερεί και εκεί) θα αδυνατήσει να καλύψει ικανοποιητικά τις ανάγκες των τουριστών (αλλά και των ντόπιων).
Το βασικότερο αγκάθι για ένα νησί που δυστυχώς θα εμφανίζεται όλο και πιο συχνά δίπλα σε έννοιες όπως ''overtourism'' (με ό,τι αυτό συνεπάγεται), είναι φυσικά το ''τραγικό'' του οδικό δίκτυο. Κορωνίδα φυσικά αποτελεί ο Βόρειος οδικός άξονας, ο οποίος είναι… καρμανιόλα. Κάθε καλοκαίρι εκεί σημειώνονται αμέτρητα τροχαία δυστυχήματα. Ορισμένα δε οδικά δίκτυα του νησιού παραμένουν όπως ήταν πριν 60-70 χρόνια.
Διαβάστε επίσης: Τουρισμός: Τα νούμερα ευημερούν, όμως οι πληγές παραμένουν...
Η άλλη μεγάλη ντροπή του νησιού δεν είναι άλλη από το αεροδρόμιου Ηρακλείου (υπομονή, το νέο αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο το 2027...), το οποίο εδώ και δεκαετίες δεν μπορεί να «φιλοξενήσει επαρκώς» τις ορδές επισκεπτών που έρχονται ή φεύγουν από το νησί. Η δε εικόνα των τουριστών να περιμένουν στον καυτό ήλιο (η ουρά συχνά φτάνει μέχρι έξω) για να κάνουν check-in είναι αν μη τι άλλο αποκαρδιωτική.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων ν. Ηρακλείου: «Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με το αεροδρόμιο Ηρακλείου και το οδικό δίκτυο. Το οδικό δίκτυο είναι άσχημο και ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκληθεί σοβαρό τροχαίο ατύχημα. Δεν υπήρξε μέριμνα από την Πολιτεία. Το ζήτημα είναι πως πρέπει να βελτιωθούν κάποια πράγματα μέσα στο αεροδρόμιο. Για παράδειγμα, οι τουαλέτες και ο εξαερισμός είναι προβλήματα που μας ταλαιπωρούν. Μέχρι να έχουμε το καινούργιο αεροδρόμιο, είναι ωφέλιμο οι ιθύνοντες να κάνουν κάποιες τροποποιήσεις, ώστε να μη βρίσκεται σε αυτήν την κατάσταση το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης”».
Αν σε όλα αυτά προστεθούν και άλλα ζητήματα, όπως έλλειψη πάρκινγκ (οι ντόπιοι ήδη δυσανασχετούν καθώς μια βόλτα στο κοσμοσύχναστο κέντρο μετατρέπεται σε ένα ατέρμονο κυνήγι θέσης για πάρκινγκ – και πού να σφίξουν οι ζέστες…), ηχορύπανση, σκουπίδια, υπερεκμετάλλευση των πόρων (βλ. παραλίες απαράμιλλής ομορφιάς, στις οποίες δεν έχεις χώρο ούτε να εναποθέσεις την πετσέτα σου) και φυσικά η έλλειψη προσωπικού στο χώρο τη φιλοξενίας, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η σεζόν, που αισίως έχει ανοίξει, θα είναι γεμάτη προκλήσεις.
Και ναι, κάποιοι θα πουν, το χρήμα να εισρέει και δεν μας νοιάζει, αλλά δεν είναι έτσι. Όταν άλλοι προορισμοί παίρνουν μέτρα κατά του υπερτουρισμού, προχωρούν σε επενδύσεις και προσπαθούν να γίνουν βιώσιμοι (sustainability, ίσως ο πιο hot όρος αυτή τη στιγμή στην τουριστική βιομηχανία), εμείς εξακολουθούμε και σφυρίζουμε αδιάφορα…
Δυστυχώς, αν δεν δράσουμε άμεσα, θα το πληρώσουμε ακριβά στο μέλλον. Αν σε όλα αυτά προστεθούν και η κλιματική αλλαγή (πέρυσι είμασταν τυχεροί - αρκετοί είναι αυτοί που θα αποφύγουν να ταξιδέψουν σε "καυτούς'' προορισμούς), τότε αντιλαμβανόμαστε ότι ίσως τα δύσκολα είναι μπροστά μας...
Με πληροφορίες από το traveldailynews