Τα τελευταία χρόνια έχει ανδρωθεί η βιομηχανία των influencers (αν και opinion leaders υπήρχαν πάντα), η αξία της οποίας υπολογίζεται σήμερα στα 16 δισ. δολάρια παγκοσμίως. Δυστυχώς οι ιστορίες επιτυχίας ανθρώπων που από το μηδέν έχτισαν μια περιουσία χάρη στο influencer marketing, παρέσυραν εκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο να ακολουθήσουν το δρόμο τους.
Σήμερα, ωστόσο, αυτή η βιομηχανία δείχνει να απειλείται από μία άλλη τάση, τους de-influencers, οι οποίοι μέσα από το TikTok και το Instagram, ενθαρρύνουν το κοινό τους να γυρίσει την πλάτη στους influencers και τα προϊόντα που προωθούν ή τουλάχιστον να σκεφτεί σοβαρά πριν προβεί σε κάποια αγορά.
Αρωγοί στο έργο τους είναι βέβαια η ακρίβεια και η πιθανή ύφεση, ελέω κυρίως ενεργειακής κρίσης, με αμέτρητες επιχειρήσεις να προχωρούν σε μαζικές απολύσεις. Αλλά και το τέλος της πανδημίας, που μας κράτησε μέσα και μας έκανε πιο επιρρεπείς σε αγορές, μπορεί κατά κάποιο τρόπο να συνδράμει στην ''εξασθένηση'' των influencers.
Διαβάστε ακόμα: Social media και influencers. Ενας υπέροχος ψεύτικος κόσμος...
Το hashtag #deinfluencing έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 76 εκατ. views στο TikTok και αποτελεί γροθιά στο στομάχι για όλους αυτούς που προάγουν την υπερκατανάλωση, προωθώντας με το αζημίωτο κάθε λογής προϊόντα μέσα από τα social media.
«Θύματα» των influencers είναι κυρίως η Gen Z, της οποίας το 44% αγοράζει συστηματικά αγαθά που προωθούνται από influencers. H γενιά αυτή αντιστοιχεί στο ¼ του πληθυσμού και χρησιμοποιεί σε υπερθετικό βαθμό τα social media (43% αύξηση συγκριτικά με το 2015 - αν και τα τελευταία χρόνια μειώνεται σταθερά ο αριθμός αυτών που ακολουθούν πιστά κάποιον influencer), για να πάρει καταναλωτικές αποφάσεις. Ακριβώς σε αυτούς στοχεύουν και οι de-influencers, προσεγγίζοντάς τους μέσα από τα αγαπημένα τους κανάλια.
Κατά κάποιο τρόπο πάντως, το de-influencing παραπέμπει σε μια άλλη μορφή influencing, καθώς επηρεάζουν και αυτοί, ως content creators, τους χρήστες ανεβάζοντας βίντεο που γίνονται viral και τα οποία προτρέπουν με επιχειρήματα το κοινό τους να μην ξοδεύει αλόγιστα τα χρήματα αγοράζοντας συχνά άχρηστα προϊόντα.
Μένει να δούμε, όχι μόνο εμείς αλλά και οι επιχειρήσεις (που σε ποσοστό 95% έχουν επενδύσει σε influencers), αν η τάση αυτή ήρθε για να μείνει