Σας έχει τύχει ποτέ να συνομιλείτε με κάποιον, πρόσωπο με πρόσωπο ή τηλεφωνικά, και να μνημονεύετε ένα προϊόν ή υπηρεσία και ως δια μαγείας μετά από λίγο να βλέπετε διαφήμιση του συγκεκριμένου προϊόντος, καθώς κάνετε scroll στο Facebook στο Instagram ή και στην Google; Αν ναι, δεν είστε μόνοι, καθώς αυτό έχει συμβεί σε εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο.
Το ερώτημα που προφανώς κάθε φορά γεννάται μετά από ένα τέτοιο περιστατικό είναι αν η Google και το Facebook παρακολουθούν τις συνομιλίες μας, αν δηλαδή μας κατασκοπεύουν. Και φυσικά, αν το κάνουν αυτό, με ποιο τρόπο το επιτυγχάνουν;
Οσον αφορά την Google, η απάντηση είναι απλή: Ναι. Το τηλέφωνό μας μάς ακούει πάντα, καθώς υπάρχει και η υπηρεσία φωνητικής βοήθειας, αν και μπορεί ο χρήστης -μεταβαίνοντας στις ‘’ρυθμίσεις’’- να περιορίσει αυτή την «έκθεση». Ωστόσο η συλλογή «εμπιστευτικών» πληροφοριών δεν αποδίδεται σε αυτή τη λειτουργία (εξάλλου, ο όγκος πληροφοριών είναι τεράστιος και θα απαιτούσε ειδικό λογισμικό για να αξιοποιηθεί εμπορικά), αλλά στην τεχνητή νοημοσύνη (το ίδιο ισχύει και για το Facebook)…
Χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, Google και Facebook γνωρίζουν πολλά για την καταναλωτική μας συμπεριφορά και τις προτιμήσεις μας, με τις πληροφορίες να προέρχονται μέσα από τα likes που κάνουμε, τα σχόλια, τις αναρτήσεις που ανεβάζουμε, καθώς και αν ακολουθούμε έναν λογαριασμό. Ως εκ τούτου, μας σερβίρουν διαφημίσεις για προϊόντα ή υπηρεσίες που μας ενδιαφέρουν, αν και δεν έχουμε κάνει ποτέ κάποια σχετική αναζήτηση.
Ο έξυπνος αλγόριθμος του Facebook
Ο αλγόριθμος του Meta είναι αρκετά «έξυπνος» ώστε να καταγράφει πέρα από τις κινήσεις μας (π.χ. πού κάνουμε like, πού σχολιάζουμε, ποιους κάνουμε tag, τι αναρτήσεις κάνουμε, τι hashtags χρησιμοποιούμε, ποιες σελίδες ακολουθούμε, σε ποιες ομάδες ανήκουμε) και τις κινήσεις των φίλων (π.χ. αν έχουν δει σχετική διαφήμιση), με τους οποίους συχνά έχουμε αρκετά κοινά.
Το Facebook πάντως μας εξηγεί «γιατί βλέπουμε αυτή τη διαφήμιση», καθώς αν κάνουμε κλικ στις τρεις τελείες που βρίσκονται πάνω δεξιά από μία χορηγούμενη ανάρτηση, θα μας εξηγήσει ορισμένους από τους λόγους (π.χ. ο διαφημιζόμενος στοχεύει σε άνδρες ηλικίας 25-40 ετών, που κατοικούν στην Αττική).
Συν τοις άλλοις, αλιεύει δεδομένα και από apps ή sites στα οποία κάνει κάποιος plugin χρησιμοποιώντας το Facebook, όπως όταν χρησιμοποιούμε το συγκεκριμένο account για να κάνουμε sign in σε μία ιστοσελίδα, να κάνουμε subscribe σε ένα email κ.λπ.
Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, όταν δίνουμε άδεια εντοπισμού (permission to truck the location), το Facebook γνωρίζει που πάμε ακόμα και αν το app είναι κλειστό. Ως εκ τούτου, μπορεί να μας στείλει μια διαφήμιση σχετικά με το εστιατόριο ή το καφέ που είναι κοντά μας.