Ιδιοφυίες του Μάρκετινγκ. Anita Roddick

Η ιταλικής καταγωγής Βρετανίδα Anita Roddick (1942-2007), ιδρύτρια των Body Shop, ήταν µια αντισυμβατική επιχειρηµατίας που κατάφερε να αφήσει µε τρόπο µοναδικό το στίγµα της στον επιχειρηµατικό χώρο. Ίδρυσε µία επιχείρηση που σύντοµα έγινε γνωστή για το σεβασµό της προς το περιβάλλον, ενώ και η ίδια, ως ακτιβίστρια που µεγάλωσε στη δεκαετία του 1960, στα τότε χρόνια της αµφισβήτησης, κατάφερε να ευαισθητοποιήσει µεγάλη µερίδα του πληθυσµού σε θέµατα που άπτονταν της προστασίας του περιβάλλοντος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Τη δεκαετία του ‘70 σκέφτηκε να επενδύσει όλη της την περιουσία σε προϊόντα γυναικείας οµορφιάς, αφού, όπως έλεγε, «οι γυναίκες ακόµα και όταν πηγαίνουν προς την γκιλοτίνα επιθυµούν να έχουν µεϊκάπ».

Εν έτει 1976, η 33χρονη Roddick ανοίγει -ανάµεσα σε δύο γραφεία τελετών- ένα κατάστηµα που θα πωλούσε καλλυντικά από φυσικά υλικά που αποθήκευε στο γκαράζ της. Ούσα πολυταξιδεµένη, είχε παρατηρήσει ότι πουθενά δεν υπήρχαν προς πώληση προϊόντα µπάνιου σε µικρές ή µεσαίες συσκευασίες. Ξεκίνησε με 15 διαφορετικά καλλυντικά σε πέντε διαφορετικές συσκευασίες το καθένα, ώστε, όπως η ίδια δήλωσε, να φαίνεται ότι διέθετε τουλάχιστον 100 διαφορετικά προϊόντα. Μάλιστα, για να πείσει το κοινό να µπει στο κατάστηµά της «ψέκαζε» με διάφορα αρώµατα το πεζοδρόµιο μπροστά στην είσοδο του καταστήµατος, ενώ δεν παρέλειψε να αρωµατίσει διάφορα σηµεία µέσα στο µαγαζί.

Τα προϊόντα της τα συσκεύαζε σε µικρά πλαστικά, ανακυκλώσιµα µπουκαλάκια, για την ακρίβεια µπουκαλάκια λήψης ούρων. Προτίµησε ανακυκλώσιµες συσκευασίες, ενώ έβαψε τους τοίχους πράσινους προκειµένου να κρύψει τα σηµάδια από την υγρασία. Με όλα αυτά, περνούσε προς τα έξω την εικόνα ενός καταστήµατος που είναι φιλικό προς το περιβάλλον, αν και δεν ήταν αυτός ο αρχικός της στόχος.

«Ανακυκλώναµε τα πάντα, όχι προς σεβασµό προς το περιβάλλον, αλλά για λόγους οικονοµίας, αφού δεν διαθέταµε πολλά µπουκαλάκια. Για καλή µας τύχη, αγγίξαµε µια ευαίσθητη χορδή σε µεγάλη µερίδα καταναλωτών ανά τον κόσµο», δήλωσε το 1993 η δηµιουργός των Body Shop, θέλοντας µε αυτό τον τρόπο να δείξει ότι από καθαρή τύχη βρέθηκε στο κατάλληλο σηµείο την κατάλληλη στιγµή, όταν δηλαδή ο κόσµος είχε αρχίσει να ευαισθητοποιείται για θέµατα σχετικά µε την προστασία του περιβάλλοντος.

Διαβάστε ακόμη Brownie Wise. Πώς μια διαζευγμένη μητέρα έβαλε τα τάπερ στη ζωή μας...

Σύντοµα τα Body Shop θα γνώριζαν µεγάλη επιτυχία, ενώ πολλοί ήταν οι πελάτες που εκδήλωναν ενδιαφέρον να ανοίξουν υποκαταστήµατα και να προωθούν οι ίδιοι τα προϊόντα µε τα φυσικά συστατικά. Μέσα σε µία µόλις δεκαετία, τα Body Shop είχαν παρουσία στους περισσότερους κεντρικούς εµπορικούς δρόµους της Βρετανίας.

Η Roddick βέβαια δεν ήταν µια συνηθισµένη επιχειρηµατίας, της οποίας το επιχειρηµατικό όραµα θα περιοριζόταν στην πώληση προϊόντων. Υπήρξε φιλάνθρωπος, πολέμιος της πρακτικής των δοκιμών σε ζώα, ενώ προώθησε τα περιβαλλοντικά ζητήματα πολλά χρόνια πριν αυτό γίνει της μόδας, πείθοντας εκατομμύρια ανθρώπους για τη σημασία των οικολογικών προϊόντων σε μαζική αγορά.

Το γεγονός ότι έλαβε αµέτρητες διακρίσεις, σε συνδυασµό µε το ότι κατάφερε να γίνει µία από τις πιο εύπορες γυναίκες της Αγγλίας, καταδεικνύει ότι «η πραγματική πρωτοπόρος», όπως την αποκάλεσαν, ήταν πολύ µπροστά από την εποχή της.

Από το βιβλίο 100+1 Ιδιοφυίες του Μάρκετινγκ


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia