''Από την Αστυπάλαια στην κορυφή της Google''. Η είδηση για ένα πράσινο ελληνικό ξενοδοχείο, δημιούργημα δύο νέων γυναικών, έκανε το γύρο του διαδικτύου πριν λίγες εβδομάδες. Τι ακριβώς όμως σημαίνει αυτή η διάκριση και πώς έφθασε να αποτελεί case study για την Google θα μας εξηγήσει η Μαρία Μαυρουδή, συνιδιοκτήτρια του Kallichoron:
1. Μαρία, πες μας λίγα πράγματα για το Kallichoron.
Την Αστυπάλαια την γνώρισα και την αγάπησα από παιδί. Αν και δεν ζω μόνιμα στο νησί, εδώ είναι οι ρίζες της οικογένειάς μου.
Το 2014, παρέα με την αδελφική μου φίλη Καρολίνα Αλκαλάι, αποφασίσαμε να αγοράσουμε κάποια ενοικιαζόμενα δωμάτια, και να δημιουργήσουμε ένα πρότυπο Green Key eco-labelled ξενοδοχείο, με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
H μοναδική θέα που απολαμβάνουν όλα τα δωμάτια μάς ενέπνευσε, ώστε να δώσουμε πνοή στο παιδικό μας όνειρο. Το Kallichoron ενσαρκώνει τα όνειρά μας, τις όμορφες αναμνήσεις που έχουμε από την παιδική ηλικία. Εικόνες, γεύσεις, χρώματα και αρώματα σε ένα νησί που διατηρεί τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του, που αγαπά το αυθεντικό και απέχει πεισματικά από τον μαζικό και απρόσωπο τουρισμό.
Έμπνευση, λοιπόν, το όραμα του Kallichoron, η αγάπη μας για τον τόπο μας και ο τρόπος που τιμάται.
2. Πώς σας ήρθε η ιδέα να δημιουργήσετε ένα ξενοδοχείο που προάγει τις αρχές της αειφορίας/βιωσιμότητας;
Τα καλοκαίρια, δίπλα στον παππού και την γιαγιά μάθαμε ότι τίποτα δεν πάει χαμένο. Έτσι σχεδιάσαμε τα πάντα στο ξενοδοχείο με άξονα τη βιωσιμότητα. Η φιλοσοφία μας στο Kallichoron είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει «επιχειρείν εν κενώ». Για να ανθίσει μια επιχείρηση πρέπει να είναι ουσιαστικά ενσωματωμένη στην τοπική κοινωνία μέσα στην οποία λειτουργεί, ώστε να υπηρετεί με την ανάπτυξή της την ανάπτυξη ολόκληρης της κοινωνίας. Πιστεύουμε στην υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, στηρίζουμε ενεργά την ευημερία της τοπικής κοινότητας και εργαζόμαστε για ένα αειφόρο μέλλον, υιοθετώντας νέες καινοτόμες υπηρεσίες με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με κοινωνική προσφορά, αγάπη και μεράκι γι' αυτό που κάνουμε.
Για τα αυστηρά κριτήρια βιωσιμότητας που τηρούμε, έχουμε λάβει τη διεθνή πιστοποίηση Green Key Eco Label από το 2015, πρώτο χρόνο της λειτουργίας μας. Η Καρολίνα, ως πιστοποιημένη DGNB auditor, επιβλέπει τη διαδικασία διατήρησης και εξέλιξης των αειφόρων πρακτικών του ξενοδοχείου.
3. Ήταν δύσκολο (κυρίως από άποψη κόστους);
Όλοι αναγνωρίζουμε την ανάγκη για έναν πιο βιώσιμο κόσμο. Πολλοί, όμως, θεωρούν ότι η αειφορία είναι συνώνυμη του κόστους. Μετά πάσης βεβαιότητας μπορώ να πω ότι αυτό δεν ισχύει, γιατί αειφορία στην πραγματικότητα σημαίνει "καλή επιχειρηματικότητα". Εξετάσαμε τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης σε βάθος, επενδύσαμε σε ποιοτικό εξοπλισμό, στην συνεχή εκπαίδευση των ανθρώπων μας και με την βοήθεια του Green Key ενσωματώσαμε και εφαρμόζουμε πρακτικές που προάγουν τη βιωσιμότητα.
Με αυτόν τον τρόπο, έχουμε ενσωματώσει σύστημα κυκλικής οικονομίας στην λειτουργία του ξενοδοχείου, με αποτέλεσμα να έχουμε περιορίσει την σπατάλη στο ελάχιστο, με το κόστος που γλιτώνουμε να επιστρέφει στον επισκέπτη, αφού απολαμβάνει καλύτερης ποιότητας προϊόντα και υπηρεσίες χωρίς επιπλέον κόστος. Στην ουσία, η βιωσιμότητα είναι μία διαδικασία win-win και για τον ξενοδόχο και τον επισκέπτη.
4. Παράθεσέ μας ορισμένες από τις πρακτικές που ακολουθείτε.
Ενδεικτικά και μόνο, να αναφέρουμε ότι στην κουζίνα χρησιμοποιούμε στον μεγαλύτερο βαθμό τοπικές πρώτες ύλες, αλλά και εφαρμόζουμε σύστημα κυκλικής οικονομίας ώστε να γίνεται διαχείριση των οργανικών απορριμμάτων και επανάχρηση όπου είναι εφικτό. Το νερό ζεσταίνεται από τον ήλιο, οι λαμπτήρες είναι οικολογικοί, το χαρτί έχει πιστοποίηση FSC, έχουμε καταργήσει τα πλαστικά μιας χρήσης ήδη από το 2018, υπάρχουν μαγνητικά κλειδιά στα δωμάτια που κλείνουν τα φώτα και τις συσκευές αυτόματα όταν οι επισκέπτες απουσιάζουν, τα απορρυπαντικά που χρησιμοποιούμε είναι πράσινα, προτρέπουμε τους επισκέπτες να παραλείψουν τον καθημερινό καθαρισμό του δωματίου τους ή την καθημερινή αλλαγή των λινών.
Προσφέρουμε παράλληλα ανταποδοτικά οφέλη σε όσους επιθυμούν να συμμετάσχουν στην προσπάθειά μας. Παράλληλα, επενδύουμε στην επαγγελματική κατάρτιση των νέων της Αστυπάλαιας με χορήγηση υποτροφιών και προσλήψεις από την κοινότητα μέσω του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας "Kallichoron Room2Give".
Ακόμη δίνουμε τη δυνατότητα στους επισκέπτες μας να υπολογίσουν και στη συνέχεια να αντισταθμίσουν το ανθρακικό αποτύπωμα του συνολικού τους ταξιδιού, με σκοπό την προστασία του πλανήτη, μέσω του Carbon Footprint Calculating Engine (CFC Engine™) που έχουμε δημιουργήσει σε συνεργασία με την πλατφόρμα Wayaj.
Πρόσφατα, ανακοινώσαμε το Sustainability Report του Kallichoron για το 2021, με τις ενέργειές μας έως σήμερα σχετικά με την βιωσιμότητα, καθώς και τους στόχους, που έχουμε θέσει για το 2022 με βάση τα κριτήρια βιωσιμότητας (ESGs) των Ηνωμένων Εθνών.
Η δέσμευσή μας προς το κοινωνικό σύνολο και η προσήλωσή μας στις θεμελιώδεις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης αποτελούν βασικές αξίες που αποτυπώνονται στην διαρκή προσπάθειά μας οι επισκέπτες του Kallichoron Art Boutique Hotel να απολαμβάνουν τις διακοπές τους με πράσινο πρόσημο, εκλεπτυσμένη πολυτέλεια και απόλυτη ασφάλεια.
5. Ποια ήταν η ανταπόκριση;
Αναμφισβήτητα, στον κλάδο του Τουρισμού, είναι πλέον εμφανής η τάση για επιχειρήσεις που βασίζονται σε ένα υπεύθυνο μοντέλο λειτουργίας με περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία. Οι ταξιδιώτες δεν αναζητούν μόνο τη διαμονή τους, αλλά μία συνολική εμπειρία που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, προσφέρει στην τοπική κοινωνία και περιλαμβάνει τη συναναστροφή με τους ντόπιους και την γνωριμία με τον τόπο και τις παραδόσεις του, κάτι που για εμάς αποτελεί στάση ζωής.
Η ανταπόκριση είναι πολύ ενθαρρυντική, τόσο σε επίπεδο κρατήσεων, αφού υπάρχουν ταξιδιώτες που μας βρίσκουν λόγω της αειφόρας φιλοσοφίας μας, όσο και σε επίπεδο αξιολογήσεων (σ.σ. 5 στο TripAdvisor, 9,6 στην Booking και 4,8 στην Google), με τους επισκέπτες να γίνονται μέρος της προσπάθειας και να χαίρονται τις διακοπές τους με το χαμηλότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
6. Πώς φθάσατε στο ραντάρ της Google;
Εντελώς τυχαία. Επικοινώνησαν μαζί μας από την Google για ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο να μας βοηθήσουν ως τουριστική επιχείρηση να επιταχύνουμε τον βιώσιμο μετασχηματισμό μας και να επικοινωνήσουμε τις περιβαλλοντικές μας δράσεις στα πλαίσια της στρατηγικής συνεργασίας της Google με το υπ. Τουρισμού και της στήριξης της βιώσιμης ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Μόλις μοιραστήκαμε τις δράσεις μας στον τομέα της βιωσιμότητας, μας προτάθηκε να μοιραστούμε την ιστορία του Kallichoron στις Ιστορίες Επιτυχίας της Google τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό όμως που ήταν ανέλπιστη χαρά για εμάς ήταν όταν ακούσαμε τον Matt Brittin, President of EMEA Business & Operations της Google να αναφέρει το παράδειγμα του Kallichoron Art Boutique Hotel στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ως ξενοδοχείο-πρότυπο στην Ελλάδα σε θέματα βιωσιμότητας.