Η προκλητική τουριστική καμπάνια της Τουρκίας και οι χρόνιες παθογένειες ενός έθνους, του ελληνικού, που πάντα πιάνεται εξ απήνης.
Διάβασα εχθές ένα άκρως ενδιαφέρον άρθρο στην Huffpost, του Γιάννη Μιχαηλίδη, σχετικά με την καμπάνια του ΕΟΤ της Τουρκίας με τίτλο ''Turkaegean'' (το τούρκικο Αιγαίο), το οποίο ως μαρκετίστας προσυπογράφω χωρίς δεύτερη σκέψη.
Στο άρθρο αυτό ο συγγραφέας βλέπει πολλές ομοιότητες της καμπάνιας αυτής (και όχι μόνο) με το Μακεδονικό. Το θέμα δεν είναι (μόνο) η Τουρκία αλλά (και) εμείς.
Όσοι δραστηριοποιούνται στον τουρισμό γνωρίζουν ότι η Τουρκία χρησιμοποιεί την ονομασία Αιγαίο (σε περίοπτη επικοινωνιακή θέση) εδώ και δεκαετίες. To ζητούμενο, σύμφωνα πάντα με τον συντάκτη, δεν είναι τι κάνει, πότε και πώς, αλλά αν εμείς οι ίδιοι έχουμε προνοήσει να διαφυλάξουμε το όνομα, να το συνδέσουμε με την Ελλάδα διεθνώς και να βρισκόμαστε πάντα μπροστά από τις εξελίξεις. Το Μακεδονικό δεν μας δίδαξε απολύτως τίποτα (όταν οι άλλοι το χρησιμοποιούσαν κατά κόρον, εμείς κοιμόμασταν τον ύπνο του δικαίου), ούτε καν το αντιμετωπίσαμε, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Στο κυρίως πιάτο τώρα, το branding στη χώρα μας είναι μια πονεμένη ιστορία. Πότε αλήθεια επενδύσαμε συστηματικά στο brand name Αιγαίο (Aegean); Εδώ δεν επενδύσαμε σε άλλα brand names εξίσου τρανταχτά και παγκόσμια, όπως η Σπάρτη και ο Μαραθώνας… Δυστυχώς εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να είναι επίκαιρη εκείνη η φράση του Peter Economides πριν 11 χρόνια, όταν είπε: ''Greece, one of the strongest brands that has never been branded''.
Με απλά λόγια δεν καταστρώσαμε ποτέ καμία εθνική στρατηγική που να συνδέεται άμεσα με την τουριστική και την πολιτιστική ανάδειξη ενός τόσο μεγάλου ελληνικού ονόματος και, το σημαντικότερο, θα ενίσχυε την αναγνωρισιμότητα και θα συνέδεε το όνομα με την Ελλάδα. Αντ’ αυτού, έχουμε επιλέξει να προκαλέσουμε σύγχυση στο κοινό χρησιμοποιώντας κατακερματισμένους όρους όπως North Aegean και South Aegean.
Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, συνεχίζει το άρθρο, αποτελεί η επίσημη ταξιδιωτική ιστοσελίδα της Περιφέρεια Ν. Αιγαίου aegeanislands.gr. Το ίδιο το όνομα σε παραπέμπει στα ελληνικά νησιά του Αιγαίου και θα περίμενε κανείς να αναδεικνύονται όλα τα νησιά. Εντούτοις περιλαμβάνει μόνο τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.
Ζούμε σε μια εποχή που πρέπει να αντιληφθούμε ότι το θέμα δεν είναι σε ποιον ανήκει δικαιωματικά το τοπωνύμιο, αλλά, μιλώντας με όρους μάρκετινγκ, ποιος αξιοποιεί αποτελεσματικά το branding management. Όσο συνεχίζουμε να αδιαφορούμε, τόσο το μειονέκτημά μας θα γίνεται συγκριτικό πλεονέκτημα των ανταγωνιστών.
Με πληροφορίες από την huffpost (το αρχικό άρθρο είναι του Γιάννη Μιχαηλίδη)