Σεπτέμβριος 2020
Το βιβλίο 100+1 Ιδιοφυίες του Μάρκετινγκ, από τις εκδ. Σταμούλη ήταν μία έμπνευση της στιγμής (μία φλασιά, όπως θα έλεγε η νεολαία μας). Προήλθε κυριολεκτικά από ένα επαινετικό σχόλιο για μια ανάρτηση στο marketing-tips.gr, σχετικά με τον John Wanamaker, μία από τις κορυφαίες φυσιογνωμίες στο χώρο του λιανεμπορίου και του επιχειρείν.
«Κύριε Πρωτοπαπαδάκη τα άρθρα σας αυτά είναι θησαυρός για όποιον θέλει να μάθει. Σας παρακολουθώ συνέχεια». Επιστρέφοντας την ίδια μέρα από το φροντιστήριο της κόρης μου, και ενώ το σχόλιο αυτό στριφογύριζε στο μυαλό μου, μου ήρθε η ιδέα καθώς οδηγούσα: ένα βιβλίο με τις μεγαλύτερες ιδιοφυίες του μάρκετινγκ, ενός κλάδου που από τα φοιτητικά μου χρόνια μου ασκούσε μια ακαταμάχητη γοητεία.
Προς μεγάλη μου έκπληξη διαπίστωσα ότι δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο ούτε στην ελληνική ούτε στην διεθνή βιβλιογραφία. Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρόν, σκέφτηκα...
Οι 100+1 Ιδιοφυίες του Μάρκετινγκ, όλων των εποχών, αναφέρεται σε όλους όσοι έβαλαν το δικό τους λιθαράκι, τόσο σε θεωρητικό (όπως ο Igor Ansoff με τη «μήτρα προϊόντος-αγοράς» και ο Peter Drucker) όσο και σε πρακτικό επίπεδο, σε αυτό που σήμερα αποκαλούμε Μάρκετινγκ.
Αρκετοί από αυτούς είναι γνωστοί και εις τους μη παροικούντες εν Ιερουσαλήμ, όπως οι Jeff Bezos, Αριστοτέλης Ωνάσης, Richard Branson και Steve Jobs, ενώ άλλοι είναι σχετικά άγνωστοι στο ευρύ κοινό, όπως ο Asa Candler, ο Truett Cathy και ο Jan Carlzon.
Όπως η Mary Kay Ash, που θεωρείται η μητέρα του network marketing, ο Conrad Gessner, που έθεσε τις βάσεις για το viral marketing, η Lily Langtry, που εισήγαγε την έννοια του celebrity endorsement ή ο Jay Conrad Levinson, εμπνευστής του guerilla marketing.
Υπάρχουν βέβαια και ονόματα στη λίστα αυτή που προφανώς προκαλούν έκπληξη στους περισσοτέρους, όπως είναι ο Αριστοτέλης, ο Julius Ceasar και ο Vlad Tepes οι οποίοι, διαβάζοντας το βιβλίο αυτό, θα ανακαλύψουμε ότι ''συνέδραμαν'' και αυτοί στην επιστήμη του μάρκετινγκ.
Ανθρωποι που διέγνωσαν ένα κενό στην αγορά, αντιλήφθηκαν τις ανάγκες και επιθυμίες του τελικού καταναλωτή, επένδυσαν στην έρευνα δημιουργώντας value-for-money προϊόντα, την καινοτομία, το internal marketing, το advertorial, την πρωτοποριακή διαφήμιση και προβολή, την αναζήτηση νέων καναλιών διανομής, το direct marketing, την δημοσιότητα, την τμηματοποίηση της αγοράς, τη διαφοροποίηση, το influencer marketing κ.ά.
Και επειδή το μάρκετινγκ δεν λειτουργεί στο κενό, αρκετές από αυτές τις ιδιοφυίες που παρουσιάζονται στο βιβλίο διέπρεψαν σε «παραπλήσιους» κλάδους όπως οι δημόσιες σχέσεις, οι πωλήσεις, η εξυπηρέτηση πελατών, η διαφήμιση, η επιχειρηματικότητα, αλλά και το management.
Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε όλους όσοι αγαπούν το μάρκετινγκ, και όχι μόνο (και οι οποίοι αναζητούν έναν ''καλό φίλο'' για την παραλία), και αποσκοπεί να τους βοηθήσει ώστε να γνωρίσουν καλύτερα όλες αυτές τις ιδιοφυίες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έθεσαν τα θεμέλια για την ανάπτυξη αυτού του τόσο συναρπαστικού κλάδου.
Δείτε και τα υπόλοιπα βιβλία του Γιάννη Πρωτοπαπαδάκη (35 συνολικά, μαζί με τις επανεκδόσεις) εδώ