Η ιστορία είναι δυστυχώς πραγματική. Πριν χρόνια μια ελληνική γαλακτοβιομηχανία προσπάθησε να κάνει συντονισμένες προσπάθειες για να προωθήσει τη φέτα στη Γερμανία. Τότε, αντιμετώπισε τη δυσπιστία των Γερμανών, που διατείνονταν ότι αυτό που ήθελαν να τους πουλήσουν δεν ήταν φέτα, αλλά προφανώς κάποιο υποκατάστατό της.
Οι Γερμανοί πελάτες ανέφεραν ότι είχαν ταξιδέψει στην
Ελλάδα και είχαν γευτεί την φέτα, η οποία δεν είχε καμία σχέση με αυτό που η
εταιρεία ήθελε να τους πουλήσει. Εν τέλει αποδείχθηκε ότι αυτό που είχαν
δοκιμάσει στις ελληνικές ταβέρνες δεν ήταν φέτα, αλλά λευκό τυρί…
Θυμήθηκα αυτή την ιστορία διαβάζοντας την απίστευτη (άκρως
ντροπιαστική) είδηση σχετικά με ελληνική γαλακτοβιομηχανία, ταχύτατα
αναπτυσσομένη και πολυβραβευμένη, που πριν λίγες μέρες πιάστηκε στα πράσα σε
έλεγχο που έγινε στη Γερμανία.
Η εν λόγω εταιρεία, από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και
εξαγωγείς φέτας (αν και σχετικά άγνωστη στο ελληνικό κοινό, καθότι έχει
προσανατολιστεί στις εξαγωγές), βρέθηκε να μην τηρεί ούτε κατ’ ελάχιστο τις
προδιαγραφές του Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης ελληνικού προϊόντος.
Όπως διαπιστώθηκε από την δειγματοληπτική έρευνα που
υλοποίησαν δύο διαφορετικά γερμανικά ανεξάρτητα εργαστήρια, τα πορίσματα
των οποίων κοινοποιήθηκαν και στην ΔΟΦ (Διεπαγγελματική Οργάνωση Φέτας – μέλος
της οποίας είναι και η εν λόγω εταιρεία, η οποία και «απομακρύνθηκε» με
συνοπτικές διαδικασίες), τα προϊόντα φέτας που εξετάστηκαν ήταν νοθευμένα,
καθώς ανιχνεύθηκε προσθήκη αγελαδινού γάλακτος σε ποσοστό από 50% έως 80% αντί
των προαπαιτούμενων προδιαγραφών (70% πρόβειο γάλα και 30% κατσικίσιο γάλα).
Κατά τα άλλα, το 2020, η εταιρεία αυτή βραβεύτηκε με το 2ο βραβείο της
“Κορυφαίας Ελληνικής Εταιρείας Εξαγωγών – Top Greek Export Company” στα Greek
Export Awards καθώς και με το 1o βραβείο “Top Industrial Export Company”. Συνεργάζεται,
όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της, με τις μεγαλύτερες αλυσίδες supermarket και
βιομηχανίες τροφίμων, ενώ έχει καθιερωθεί ως μία από τις πλέον ανταγωνιστικές
βιομηχανίες γάλακτος στην Ευρώπη.
Μάλιστα ως αποστολή έχει «να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο τις
αυθεντικές (sic), ελληνικές γεύσεις των προϊόντων της, διαθέτοντας παρουσία σε πάνω από 20
χώρες»…
Διαθέτει, πέρα από ένα πιασάρικο -ιδιαίτερα στο ξένο κοινό- brand name, εγκαταστάσεις στους πρόποδες της Νότιας Πίνδου, στο
Νομό Τρικάλων, ενώ πρόσφατα προχώρησε στη δημιουργία δύο σταθμών γάλακτος σε
Αγρίνιο και Τρίπολη.
Διαβάστε επίσης Γιατί η ελληνική φέτα χάνει τη μάχη
Από ότι φαίνεται, στο βωμό της αρπαχτής, κύριοι μου εκεί στα Τρίκαλα, δεν υπάρχουν ηθικά διλλήματα. Δεν αναφέρομαι μόνο στις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργείτε, αλλά και στη «βεβήλωση» ενός ταλαιπωρημένου εθνικού προϊόντος, που έχει ταυτιστεί, παρά τις προσπάθειες διαφόρων κρατών, όσο κανένα άλλο με την Ελλάδα.
Επαίσχυντες ενέργειες σαν αυτές πλήττουν τη φήμη μιας ολόκληρης
κατηγορίας προϊόντος, όπως είναι η φέτα, και δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για
αμφισβητήσεις. Τελικά, για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι ο μεγαλύτερος εχθρός μας δεν είναι οι άλλοι, αλλά ο χειρότερός μας εαυτός...