Ο γαλλικός όμιλος ξενοδοχείων
Accor που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα εδώ και 30 χρόνια, μέσω του Novotel
Athens και αργότερα με το «Sofitel» στο αεροδρόμιο της Αθήνας και το «Ibis
Styles» στο Ηράκλειο, αναμένεται τους επόμενους μήνες, πανδημίας επιτρέποντος, να ενδυναμώσει την
παρουσία του στη χώρα μας. Ας δούμε 13 πράγματα που προφανώς δεν γνωρίζουμε για
τον εν λόγω όμιλο:
Ø To 1963 οι Paul Dubrule και Gérard Pélisson, δύο 29χρονοι αμερικανοτραφείς Γάλλοι, συναντώνται για πρώτη φορά και, εμπνεόμενοι από την ανέλπιστη επιτυχία που είχαν τα Holiday Inn στην Αμερική, διερευνούν την αγορά για να ανοίξουν μια αλυσίδα μοτέλ στη Γαλλία. Εντοπίζουν ένα κενό στην γαλλική αγορά, που έχει «πλημμυρίσει» από καταλύματα στα δύο άκρα: ενός και δύο αστεριών, αμφιβόλου όμως ποιότητας, και πολυτελή ξενοδοχεία.
Ø Μολονότι σχεδόν κανείς δεν συμμερίζεται τα φιλόδοξα
σχέδιά τους, οι δύο άνδρες καταφέρνουν να συγκεντρώσουν από 32 φίλους και
συγγενείς 1,1 εκατ. φράνκα. Οραματίζονται μια αλυσίδα μοτέλ που θα απευθύνεται
κυρίως σε περιοδεύοντες πωλητές και στελέχη μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Μάλιστα,
λίγες εβδομάδες πριν το εγχείρημά τους πάρει σάρκα και οστά, και σε μια εποχή
όπου το άμεσο μάρκετινγκ ήταν άγνωστο, αποστέλλουν ένα γράμμα σε εν δυνάμει
πελάτες, ενημερώνοντας τους για το άνοιγμα ενός μοτέλ.
Ø Το 1967 το πρώτο Novotel, στην περιοχή Λιλ, είναι
γεγονός, με τους περίοικους να χαρακτηρίζουν παλαβούς τους δύο ιδρυτές, που
ξεκίνησαν την ανέγερση ξενοδοχείου στη μέση του πουθενά. Αρχικά, ως επωνυμία
επιλέγεται το «Ami» (φίλος) και ως σλόγκαν το «votre ami sur la route» (ο φίλος
σου στο δρόμο), ωστόσο η ιδέα εγκαταλείπεται λόγω του Ami 6, ενός
πρωτοεμφανιζόμενου, τότε, μοντέλου αυτοκινήτου της Citroen.
Ø Το πρώτο Novotel, όπως και τα υπόλοιπα που ακολούθησαν,
είχε μια ξεκάθαρη ταυτότητα και φιλοσοφία. Ηταν στρατηγικά τοποθετημένο λίγο
έξω από τις πόλεις (όπου το κόστος γης ήταν χαμηλότερο, αλλά και με άπλετο χώρο
για πάρκινγκ), πάνω σε κεντρικούς δρόμους και κοντά σε αεροδρόμια. Κτισμένο σε
έναν μόνο όροφο, μείωνε σημαντικά τα κατασκευαστικά κόστη και δεν απαιτούσε την
εγκατάσταση ασανσέρ.
Ø Παρά την προσιτή τιμή του, μόλις 42 φράνκα, τα δωμάτιά του ήταν ευρύχωρα (24,5τ.μ.), φωτεινά και ήσυχα. Διέθεταν επίσης standard double κρεβάτι (140 x 190 cm). Αυτό όμως που το διαφοροποιούσε από τον ανταγωνισμό ήταν ότι κάθε δωμάτιο διέθετε το δικό του μπάνιο.
Όλα αυτά σε μία εποχή όπου η συντριπτική πλειονότητα των γαλλικών καταλυμάτων, αλλά και νοικοκυριών, είχαν κοινόχρηστο μπάνιο. Μάλιστα για να ευθυγραμμιστεί με τη γαλλική νομοθεσία, που προέβλεπε την ύπαρξη ενός κοινόχρηστου μπάνιου ανά όροφο, τα πρώτα Novotel διέθεταν σε κάθε όροφο ένα «δήθεν» μπάνιο, που λειτουργούσε ως αποθηκευτικός χώρος.
Ø Αρχικά
απευθυνόμενα σε business travelers, τα Novotel διέθεταν ως στάνταρ εξοπλισμό
μεγάλο γραφείο, εξωτερική τηλεφωνική γραμμή, καναπέ, ποιοτικό στρώμα (ο ένας εκ
των ιδρυτών είχε προμηθευτεί στο σπίτι του 15 στρώματα για να τα δοκιμάσει),
αλλά και πισίνα. Μολονότι το ψυχρό κλίμα στη Λιλ δεν ευνοούσε τις βουτιές στην
πισίνα, όπως διατεινόταν ο Paul Dubrule «η πισίνα προσδίδει γόητρο σε ένα
ξενοδοχείο».
Ø Τα Novotel, επίσης, μιμούμενα το μοντέλο των Holiday Inn,
«έκλειναν το μάτι» και στις οικογένειες με μικρά παιδιά, τα οποία μπορούσαν να
διαμείνουν δωρεάν και να απολαύσουν πρωινό χωρίς χρέωση. Η τιμή ενός δωματίου
για μια τετραμελή οικογένεια, που συνήθως ταξίδευε Σ/Κ (σε αντίθεση με τους
επαγγελματίες ταξιδιώτες), ήταν άκρως ελκυστική.
Ø Έκτοτε η επέκταση υπήρξε καταιγιστική. Μέχρι το 1974 είχαν ανοίξει 45 Novotels σε διάφορα σημεία της Γαλλίας, αλλά και στο εξωτερικό. Υπολογίστηκε ότι ένα νέο Novotel «ξεφύτρωνε» μέσα σε δύο μόλις χρόνια από την στιγμή της επιλογής της τοποθεσίας που θα στηνόταν το ξενοδοχείο.
Η επέκταση στηρίχτηκε στην πρωτόγνωρη για τα γαλλικά δεδομένα μέθοδο του franchising, με τους πρώτους συνεργάτες να μην έχουν πρότερη εμπειρία από τον χώρο των ξενοδοχείων (ένας αγρότης, ένας έμπορος ψαριών, ένας φίλος από τον στρατό, ένας κατασκευαστής και… ο αδερφός του ιδρυτή των Carrefour).
Ø Η επιτυχία του Novotel άνοιξε την όρεξη των δύο ιδρυτών,
που αντιλήφτηκαν ότι είχε έρθει η ώρα για να προσελκύσουν και άλλες
αγορές-στόχους. Σειρά είχε τo 1974 στο Μπορντώ, το Ibis, το πρώτο «οικονομικό
ξενοδοχείο», που θα φημιζόταν για το ξεχωριστό και μοντέρνο design του – το
όνομά του ήταν σύντομο ώστε να μειωθεί το κόστος των πινακίδων...
Ø Η φιλοσοφία των Ibis ήταν υπερβολικά απλή και βασίστηκε
στον… αριθμό 30, καθώς θα ήταν 30% φθηνότερα συγκριτικά με τα Novotel, θα
διέθετε 30% πιο μικρά δωμάτια και θα είχε 30% χαμηλότερα κατασκευαστικά κόστη.
Το Ibis ήταν και το πρώτο ξενοδοχείο χωρίς μπιντέ, καταφέρνοντας να υπερκεράσει
τις γαλλικές νομοθετικές αγκυλώσεις που όριζαν την ύπαρξη μπιντέ σε κάθε
δωμάτιο…
Ø Τα επόμενα χρόνια το χαρτοφυλάκιο της Accor, όπως
ονομάστηκε το 1983 (χρονιά κατά την οποία διέθετε ήδη 440 ξενοδοχεία), θα
εμπλουτιστεί, μέσω εξαγορών και όχι μόνο, με νέα brands για κάθε γούστο και
βαλάντιο, όπως: Mercure (1975), Sofitel (1980), Formule 1 (1985), Pullman
(2007). Αξίζει να σημειωθεί ότι το Formule 1 διείσδυσε στην παραμελημένη αγορά
των ξενοδοχείων με ένα αστέρι (διέθετε ένα μπάνιο ανά τέσσερα δωμάτια), χωρίς
προσωπικό, με κόστος 12 ευρώ τη βραδιά και απευθυνόμενο σε εργάτες, φοιτητές και
συνταξιούχους.
Ø To 2017 ο όμιλος, πιστός στη φιλοσοφία «go beyond hotels»
προσέφερε μία νέα υπηρεσία-εφαρμογή, την AccorLocal, παρέχοντας τη δυνατότητα
στους ιδιοκτήτες τοπικών καταστημάτων να προσφέρουν τα προϊόντα τους στα
ξενοδοχεία του. Πλέον τα ξενοδοχεία μπορούν να προωθήσουν προϊόντα και
υπηρεσίες (π.χ. μαθήματα γιόγκα, παραδοσιακά προϊόντα, ακόμα και ψωμί
πολυτελείας ή κάψουλες Nespresso) σε πελάτες που δεν διαμένουν στους χώρους
τους.
Ø Σήμερα, η AccorHotels, που απασχολεί 280.000 υπαλλήλους,
είναι ένας παγκόσμιος όμιλος ταξιδιών και αναψυχής, με 20 διαφορετικά brand
names σε 100 χώρες, περισσότερα από 4.800 ξενοδοχεία, θέρετρα και κατοικίες,
αλλά και 3.500 από τις καλύτερες ιδιωτικές κατοικίες σε όλο τον πλανήτη.
Πηγή: Τουριστικό Μάρκετινγκ (εκδ. Σταμούλη) και etravelnews.gr