Η Aribnb εντέλει αποδείχθηκε πολύ σκληρή για να πεθάνει διαψεύδοντας όλες τις Κασσάνδρες που προεξοφλούσαν, λόγω της πανδημίας, την κατάρρευσή της.
Πριν
λίγες μέρες, μάλιστα, η Airbnb παρουσίασε τα οικονομικά στοιχεία στο τρίτο τρίμηνο
του 2020, σύμφωνα με τα οποία η αμερικάνικη εταιρεία, που πλέον ετοιμάζει την
είσοδό της στο χρηματιστήριο, επέστρεψε ξανά στην κερδοφορία – τα κέρδη της
έφθασαν τα 219 εκατ. δολάρια (από ζημιές 700 εκατ.).
Η επιστροφή στην κερδοφορία αποδόθηκε στη μείωση του εργατικού της δυναμικού κατά 25% (ωστόσο, τους πλήρωσε για επιπλέον 14 εβδομάδες, τους έδωσε επιπλέον ένα χρόνο για την ασφάλεια υγείας και τους βοήθησε στην αναζήτηση νέας εργασίας), την μείωση μισθών στα στελέχη της και τη συρρίκνωση (κατά 54%) κάθε λογής ενεργειών μάρκετινγκ (μέχρι πριν την πανδημία η Airbnb δαπανούσε τεράστια ποσά σε Google Ads).
Ωστόσο, υπάρχουν και τρία επιπλέον πολύτιμα διδάγματα που μπορούμε να αντλήσουμε από όλη αυτή την «περιπέτεια» της Airbnb, που είχε πάντως, λόγω γρήγορων αντανακλαστικών, αίσιο τέλος. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε και ο CEO Brian Chesky, ο οποίος αναδεικνύεται σε ηγετική φυσιογνωμία, για την κρισιμότητα της κατάστασης: «I did not know that I would make 10 years' worth of decisions in 10 weeks».
Την ίδια στιγμή η εταιρεία, θέλοντας να αναδείξει το κοινωνικό της προφίλ, συνεργάστηκε με τοπικούς και πολιτειακούς φορείς, προκειμένου να συγκεντρώσει κεφάλαια για να παρέχει δωρεάν στέγαση σε γιατρούς και νοσηλευτές.
Ας δούμε όμως τα
τρία πράγματα που κάθε επιχειρηματίας θα πρέπει να κρατήσει από την γρήγορη αντίδραση
της εταιρείας (του Chesky εν προκειμένω), που είχε ως αποτέλεσμα, σε αντίθεση με τον πληττόμενο χώρο της φιλοξενίας, να επιστρέψει στην κερδοφορία:
1. 1. Ακούστε τους πελάτες-συνεργάτες
Όταν πήρε την
απόφαση να επιστρέψει τα χρήματα στους επισκέπτες που δεν θα μπορούσαν ή δεν
ήθελαν να ταξιδέψουν λόγω της πανδημίας, ήρθε σε σύγκρουση με τους
οικοδεσπότες, αλλά και τους μετόχους. Τότε αποφασίστηκε η εταιρεία να διαθέσει ένα κονδύλι 250 εκατ. για να πληρώσει στους οικοδεσπότες το ποσό
που αναλογούσε στο 1/3 των χαμένων διανυκτερεύσεων. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο
Chesky: «We are nothing without you hosts. You are our lifeblood».
2. 2. Αξιοποιήστε τα δεδομένα
Όταν οι
περιορισμοί στις μετακινήσεις άρχισαν να αίρονται, η Airbnb παρατήρησε
πολλές κρατήσεις σε σχετικά κοντινές περιοχές. Σχεδόν οι μισές από τις
κρατήσεις στην Αμερική τον Αύγουστο ήταν μέσα σε μια ακτίνα 480 χλμ. από την
τοποθεσία του επισκέπτη. Ως εκ τούτου, τροποποιήθηκε ο αλγόριθμος για να
εμφανίζει ψηλά καταλύματα μέσα στην ακτίνα αυτή. Την ίδια στιγμή, ο Chesky αντιλήφθηκε νωρίς ότι ένα μεγάλο μέρος θα στραφεί στην τηλεργασία, με τους χρήστες να αναζητούν σπίτια για μακροχρόνια μίσθωση σε απόμακρες-αγροτικές περιοχές.
3. 3. Μην
διστάσετε να κάνετε ένα βήμα πίσω
Πριν ξεσπάσει
η πανδημία, η Airbnb είχε μεγαλεπήβολα σχέδια, όπως το Experience (λειτουργία
σύμφωνα με την οποία οι χρήστες μπορούν να κλείσουν δραστηριότητες όπως γευστικές
δοκιμές οίνων), ενώ μελετούσε την είσοδο ξενοδοχείων στην πλατφόρμα της. Όλα αυτά
πλέον έχουν «μπει στον πάγο», ιδιαίτερα μετά την κατακόρυφη πτώση, κατά 67%,
του τζίρου της, στο 2ο τρίμηνο του έτους.