Το ελληνικό αναψυκτικό “Tam-Tam”,
το οποίο ορισμένοι ίσως έχουν δει σε κάποια διαφήμιση εποχής, ήταν, τη δεκαετία
του ’60, η ελληνική απάντηση στην Coca-Cola,
αν και αυτή δεν είχε «φθάσει» ακόμα στην Ελλάδα.
Παρασκευάστηκε από τη ζυθοποιία «ΦΙΞ», στις αρχές της δεκαετίας του ’60, προκειμένου να καλύψει ένα κενό που εντόπισε στην ελληνική αγορά. Την εποχή εκείνη η ιδιαίτερα δημοφιλής Coca-Cola ήταν δυσεύρετη στη χώρα μας (ευρισκόμενη μόνο στις αμερικάνικες βάσεις), καθώς για πέντε χρόνια κωλυσιεργούσε η εισαγωγή της (το διάσημο αναψυκτικό είχε εγκριθεί από το Γενικό Χημείο του Κράτους ήδη από το 1964, όμως θα έφθανε στα ράφια μόλις το 1969 - σ.σ. η οικογένεια Φιξ ανέκαθεν είχε αποκτήσει ισχυρά ερείσματα στην εκάστοτε κυβέρνηση).
Αυτή η καθυστέρηση αποδόθηκε στην προσπάθεια περιχαράκωσης της ελληνικής βιομηχανίας και δη των συμφερόντων της οικογένειας Φιξ, αλλά και για την προστασία της νεολαίας από τον «αμερικάνικο τρόπο ζωής».
Το ελληνικό αναψυκτικό, που
στόχευε στους νέους, υποστηρίχθηκε από έντονη διαφημιστική καμπάνια. «Εμείς το
λέμε Tam-Tam. Ζήτω τα νιάτα, ζήτω το Tam-Tam», ανέφερε η διαφήμιση με μια νεαρή
γυναίκα στην παραλία να φοράει μαγιό και να κρατάει ένα ποτήρι και ένα μπουκάλι
του αναψυκτικού. Στους δε θερινούς κινηματογράφους διαφημιζόταν με την
επιγραφή: «Διάλειμμα για να πιείτε Tam-Tam».
Ωστόσο, το “Tam-Tam” δεν θα μακροημέρευε. Όταν εντέλει η Coca-Cola, αυτό το «μακρινό όνειρο» μπήκε
στην αγορά, έκανε κυριολεκτικά θραύση. Η έλευση της Pepsi το 1974,
απλώς αποτέλεσε το κερασάκι στην τούρτα για το Tam Tam -που, έχοντας
πανομοιότυπο μπουκάλι (αλλά και γεύση), παρέπεμπε σε φθηνή απομίμηση της αμερικάνικης
φίρμας (συν τοις άλλοις, η επωνυμία δεν ήταν μάλλον η κατάλληλη για ένα
αναψυκτικό)-, το οποίο σύντομα, αδυνατώντας να διαφοροποιηθεί, έσβησε από τον χάρτη.