Ο Αυγούστος Χορκ υπήρξε
ένας πρωτοπόρος Γερμανός μηχανικός και επιχειρηματίας, εκ των πρωτεργατών της
αυτοκίνησης, ο οποίος ίδρυσε όχι μία αλλά δύο αυτοκινητοβιομηχανίες που έφεραν
το όνομά του. Μετά από αρκετά χρόνια, οι δύο αυτές επιχειρήσεις έμελλε να συγχωνευτούν
με άλλες δύο και να δημιουργήσουν την Audi, μία από τις κορυφαίες εταιρείες
κατασκευής πολυτελών αυτοκινήτων στον κόσμο, το όνομα της οποίας είχε επιλέξει
ο 10χρονος γιος του…
Ο Χορκ, εργάστηκε για
τρία χρόνια ως διευθυντής παραγωγής στην εταιρεία του Καρλ Μπενζ, όταν
αποφάσισε το 1899 να ανοίξει την August Horch & Cie, στην Κολωνία. Ένα
χρόνο αργότερα, κατασκεύασε με τη βοήθεια 15 υπαλλήλων το πρώτο του αυτοκίνητο.
Τα αυτοκίνητά του είχαν αρκετές καινοτομίες και θεωρούνταν ισάξια με αυτά που
κατασκεύαζαν οι δύο μεγάλοι κατασκευαστές της εποχής, ο Μπενζ και ο Ντάιμλερ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 16 γερμανικές επιχειρήσεις της εποχής, θα
επιβίωναν έως τις ημέρες μας μόλις τρεις: η Mercedes, η Opel και η Audi ως
«κληρονόμος» της Horch.
Το 1909, ο Χορκ ήρθε σε
σύγκρουση με το μάνατζμεντ, εξαιτίας ενός μοντέλου που δεν «περπάτησε» στην
αγορά, και αναγκάστηκε σε παραίτηση. Με τη βοήθεια, όμως, ενός φίλου
επιχειρηματία, ίδρυσε μία άλλη εταιρεία μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες, στην
οποία έδωσε επίσης το όνομά του. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα η πρώτη εταιρεία
να κινηθεί νομικά εναντίον του και να τον εξαναγκάσει τελικά να αναζητήσει
διαφορετικό όνομα.
Ο Χορκ είχε ατελείωτες
συζητήσεις με τους ενήλικους γιους του ως προς την αναζήτηση ενός εύηχου
ονόματος, όμως παρά τις ιδέες που έπεφταν στο τραπέζι δεν βρέθηκε λύση. Τότε, ο
10χρονος γιος του, Χάινριχ, που παρακολουθούσε τις συζητήσεις, πρότεινε, προς
γενική κατάπληξη, το όνομα «Audi», η απόδοση του ονόματος Χορκ στα λατινικά.
Στα γερμανικά «horchen» σημαίνει «ακούω», το οποίο στα λατινικά μεταφράζεται ως
«audire» με προστακτική το «audi». Έτσι λοιπόν πραγματοποιήθηκε η «γέννηση» της
Audi, με τον μικρό Χάινριχ να αποκτά το ίδιο προσωνύμιο έκτοτε…
Τα πρώτα αυτοκίνητα
Audi άρχισαν να ξεχωρίζουν, κυρίως μετά τη συμμετοχή τους στο διεθνές αυστριακό
αλπικό ράλι, στην πιο σκληρή δοκιμασία για αυτοκίνητα, όπου κέρδισαν, με τον
Χορκ στο τιμόνι, τρεις χρονιές συνέχεια. Στον ιδρυτή της Audi άρεσαν οι αγώνες,
γι’ αυτό από τα αυτοκίνητά του δεν έλειπε ο σπορ χαρακτήρας και οι καλές
επιδόσεις – δεν ήταν τυχαίο ότι ένα Audi ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έσπασε το
φράγμα των 400 χλμ./ώρα. Η συνέχεια όμως δεν ήταν ανάλογη, αφού η γερμανική
αυτοκινητοβιομηχανία εξαναγκάστηκε κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου
να κατασκευάσει οχήματα για το στρατό, ενώ αμέσως μετά τον πόλεμο η οικονομική
κατάσταση της Γερμανίας ήταν απογοητευτική.
Όλα αυτά ανάγκασαν τον
Χορκ να πουλήσει την εταιρεία του και να αποσυρθεί από την ενεργό δράση,
παραμένοντας, ωστόσο, διακεκριμένο μέλος της ως το θάνατό του, το 1951. Κατά
την ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο του Μεσοπολέμου, το μάνατζμεντ της Audi διέγνωσε
ότι ο μόνος τρόπος για να επιβιώσει η εταιρεία ήταν να συγχωνευτεί με άλλους
κατασκευαστές αυτοκινήτων. Τελικά, το 1932 συγχωνεύτηκαν η Horch, η Audi, η
Wanderer και η DKW, οι οποίες μέχρι τότε κατασκεύαζαν διαφόρους τύπους
αυτοκινήτων για όλα τα γούστα, αλλά καμιά από αυτές δεν ήταν αρκετά ισχυρή για
να επιβιώσει από μόνη της.
Η νέα εταιρεία ονομάστηκε Auto Union AG –το 1985 μετονομάστηκε σε Audi– και ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία. Ως λογότυπο υιοθετήθηκαν οι τέσσερις ενωμένοι κύκλοι, οι οποίοι συμβόλιζαν την αδιάσπαστη ενότητα των τεσσάρων ιδρυτικών μερών. Αν και το έμβλημα ήταν κοινό, τα τέσσερα ονόματα των εταιρειών πάνω στα αυτοκίνητα διατηρήθηκαν για αρκετά χρόνια ακόμη. Εξάλλου, κάθε brand απευθυνόταν σε ξεχωριστή πελατεία: η DKW κατασκεύαζε μοτοσικλέτες και μικρά αυτοκίνητα, η Wanderer μεσαία αυτοκίνητα, η Audi μεσαία αυτοκίνητα πολυτελείας και η Horch υπερπολυτελείας.
Η Wanderer είχε ιδρυθεί το 1885 από δύο µηχανικούς που άνοιξαν µαγαζί για επιδιορθώσεις ποδηλάτων. Στη συνέχεια, άρχισαν να κατασκευάζουν τα δικά τους ποδήλατα και αργότερα µοτοσικλέτες, ενώ το 1913 έβγαλαν στην παραγωγή ένα µικρό διθέσιο αυτοκίνητο.
Η DKW ιδρύθηκε το 1904 µε αντικείµενο την παραγωγή εξοπλισµού για αυτοκίνητα. Αργότερα κατασκεύασε µοτοσικλέτες και µικρά αυτοκίνητα. Ήταν η µοναδική από τις τέσσερις που συνέχισε να κατασκευάζει αυτοκίνητα αµέσως µετά τον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο, λόγω κυρίως της χαµηλής τιµής των οχηµάτων της.
Διαφορετικού χαρακτήρα ήταν τα αυτοκίνητα της Horch, που ανταγωνίζονταν ευθέως σε τεχνολογία και επιδόσεις τα µοντέλα της Mercedes. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά µοντέλα της σχεδιάστηκαν στον Μεσοπόλεµο από τον µηχανικό Πάουλ Ντάιµλερ, γιο του ιδρυτή της Daimler.
Το όνομα Audi
καθιερώθηκε σε όλα τα μοντέλα το 1965, όταν η επιχείρηση –που μετρούσε
αλλεπάλληλες ζημιογόνες χρήσεις- εξαγοράστηκε από την Volkswagen, σε μια
προσπάθεια να προσδοθεί ενιαία εικόνα στα αυτοκίνητα που κατασκεύαζε, ενώ από
το 1969 προστέθηκε μία ακόμη εταιρεία, η ΝSU, η οποία ιδρύθηκε το 1873 και
κατασκεύαζε ραπτομηχανές και αργότερα μοτοποδήλατα και αυτοκίνητα.
Τη δεκαετία του ’70,
όταν υιοθετήθηκε και το άκρως επιτυχημένο σλόγκαν «Vorsprung durch Technik»
(Ανάπτυξη μέσα από την Τεχνολογία), η Audi μεταμορφώθηκε σε έναν εξαιρετικά
πρωτοπόρο κατασκευαστή αυτοκινήτων, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πολυτέλεια
και την ασφάλεια, όντας η πρώτη αυτοκινητοβιομηχνία που εγκαινίασε τα crash
tests. Την περίοδο αυτή έλαβε χώρα και η σταδιακή άνοδος της τοποθέτησης της
μάρκας Audi στην αγορά. Ο 5-κύλινδρος κινητήρας (1976), το Turbo (1979), η
τετρακίνηση quattro (1980), αλλά και μεταγενέστερα μοντέλα όπως το Audi TT
(1999) και το Α8 (2003) αποτελούν απτές αποδείξεις της ανέλιξης αυτής.
Πηγή: Γνωστά Ονόματα Αγνωστες Ιστορίες 2