Η αλήθεια είναι ότι αυτές τις
μέρες, με όλα αυτά που συμβαίνουν τριγύρω μας, είναι δύσκολο να φανταστούμε πώς
θα είναι τα ταξίδια την «επόμενη μέρα», όποτε και αν έρθει αυτή.
Οι ειδικοί, πάντως, πιστεύουν ότι
όπως η τουριστική βιομηχανία ανέκαμψε τάχιστα από προηγούμενες κρίσεις, έτσι θα
γίνει και αυτή τη φορά.
Η ανάγκη για ταξίδια θα
παραμείνει δυνατή, πόσω μάλλον όταν οι άνθρωποι έχουν στερηθεί την «ελευθερία»
τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Απλώς, αυτή τη φορά θα είναι πιο
επιφυλακτικοί, πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους, αναζητώντας ίσως
χειροπιαστές αποδείξεις που θα καθιστούν το ταξίδι τους πιο ασφαλές.
Σύμφωνα με το CNN Travel, οκτώ
είναι οι τάσεις που θα διαμορφωθούν όταν η κρίση του κορωνοϊου αποφασίσει να
μας αποχαιρετήσει:
1. Τα κρουαζιερόπλοια θα ρίξουν τις τιμές, αλλά ίσως αυτό να
μην φθάνει.
Η βιομηχανία των κρουαζιερόπλοιων
αναμένεται να πληγεί όσο καμία άλλη. Οι ειδήσεις και οι εικόνες από
κρουαζιερόπλοια σε καραντίνα, ανήμπορα να προσεγγίσουν λιμάνι, θα μείνουν για
καιρό χαραγμένες στη μνήμη των επισκεπτών.
Οι τιμές θα πέσουν αισθητά, σε
μια προσπάθεια να προσελκυστούν νέοι πελάτες, που είναι απαραίτητοι για την
«επιβίωση», ενώ στο μέλλον ίσως τα κρουαζιερόπλοια να είναι πιο μεγάλα, με
μεγαλύτερους χώρους και λιγότερη συμφόρηση και αλληλεπίδραση μεταξύ των
επιβατών. Ίσως, πάλι, η κρίση αυτή να σημαίνει και το τέλος του φαγητού από τον
μπουφέ, προς όφελος των al carte επιλογών.
2. Η καθαριότητα και η υγιεινή θα έχουν την τιμητική τους.
Πρόκειται για την πλέον προφανή
τάση. Είτε μιλάμε για κρουαζιερόπλοιο, είτε για αεροπλάνα ή ξενοδοχεία, η
καθαριότητα στην μετά κορωνοϊό εποχή θα πρέπει να είναι πιο έντονη και πιο…
ορατή. Και φυσικά δεν αναφερόμαστε μόνο στα αντισηπτικά χεριών που θα πρέπει να
βρίσκονται παντού, αλλά και στον επιμελή και σχολαστικό καθαρισμό όλων των
επιφανειών, μια ενέργεια που θα πρέπει να είναι ορατή (frontstage) ώστε οι
επισκέπτες ιδίοις όμμασι να αντιληφθούν πόσο ψηλά στην ατζέντα σας είναι το
θέμα της καθαριότητας.
3. Οι τιμές δωματίων θα πέσουν αρκετά πριν ξεκινήσει η
ανάκαμψή τους.
Λίγες μέρες πριν την επιβολή της
καραντίνας, στις περισσότερες χώρες οι τιμές των ξενοδοχείων είχαν πέσει κατά
30%. Πάντα μετά από μεγάλες κρίσεις (βλ. ύφεση του 2009 ή 9/11) χρειάστηκε ο
διπλάσιος χρόνος για τις τιμές να ανακάμψουν, συγκριτικά με το χρόνο που
απαιτήθηκε μέχρι να φθάσουν στο χαμηλότερο σημείο. Αν και δεν αναμένονται
σημαντικές αλλαγές στις περισσότερες αλυσίδες (π.χ. πτωχεύσεις), το σίγουρο
είναι ότι αρκετά καταλύματα θα αλλάξουν ιδιοκτησιακό καθεστώς.
4. Οι επισκέπτες θα αισθάνονται πιο ασφαλείς σε ξενοδοχεία,
όχι σε διαμερίσματα.
Υπάρχει η εκτίμηση ότι πολλοί
επισκέπτες δεν θα αισθάνονται άνετα να κλείσουν ένα διαμέρισμα ή δωμάτιο τύπου
Airbnb, καθότι θα διατηρούν αμφιβολίες κατά πόσο τηρούνται στο έπακρον όλοι οι
κανόνες υγιεινής. Αντ’ αυτού, θα προτιμήσουν να διαμείνουν σε ξενοδοχεία,
κυρίως τα πιο επώνυμα, που εφαρμόζουν κατά γράμμα πολιτικές καθαρισμού και
υγιεινής. Πλέον, οι κριτικές που θα έχουν να κάνουν με καθαριότητα και υγιεινή,
θα έχουν βαρύνουσα σημασία για ένα κατάλυμα.
5. Οι επιβάτες θα αναζητούν χαμηλότερες τιμές και άδεια
αεροπλάνα.
Τα αεροπορικά ταξίδια θα είναι
πιο αρεστά στο επιβατικό κοινό, αν τα αεροσκάφη είναι σχετικά άδεια. Οι
αεροπορικές εταιρείες θα αναγκαστούν να ρίξουν τις τιμές ενώ προσανατολίζονται
στη μη χρήση των μεσαίων καθισμάτων, αλλά και στον περιορισμό των υπηρεσιών που
σχετίζονται με φαγητό και ποτό. Η εκτίμηση, πάντα σύμφωνα με το CNN είναι ότι
πρώτα θα ανακάμψεις ο επαγγελματικός τουρισμός και κατόπιν ο εγχώριος τουρισμός
αναψυχής.
6. Ο επαγγελματικός τουρισμός θα βοηθήσει στην ανάκαμψη των
αεροπορικών εταιρειών.
Πολλές επιχειρήσεις θα
αναζητήσουν την δια ζώσης επαφή των στελεχών τους. Μολονότι οι συναντήσεις στελεχών
μπορούν να γίνουν εικονικά, πολλές εταιρείες, όταν λήξει ο συναγερμός, θα
προσπαθήσουν να μπουν ξανά μες στο παιχνίδι. Αυτό θα είναι καλό νέο για τις
αεροπορικές εταιρείες, που θα δίνουν τη δική τους μάχη για να επιβιώσουν.
7. Οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών θα απολαύουν
μεγαλύτερη ευελιξία.
Οι αεροπορικές εταιρείες
αναμένεται να εγκαταλείψουν την αυστηρή πολιτική ακυρώσεων των εισιτηρίων, σε
μια προσπάθεια να παροτρύνουν το κοινό να ταξιδέψει. Η δυνατότητα ακύρωσης ή
αλλαγής της ημερομηνίας θα είναι ο κανόνας, για τουλάχιστον ένα χρόνο.
8. Η ανάκαμψη του βιώσιμου τουρισμού.
Πριν το ξέσπασμα του κορωνοϊού, ο
όρος που κυριαρχούσε στα τουριστικά δρώμενα ήταν ο «υπερτουρισμός» και η
εξάντληση των πόρων σε πολλούς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Ισως, όταν
καταλαγιάσει ο κουρνιαχτός, να μπουν οι βάσεις για την πιο συνετή διαχείριση
των τουριστικών ροών.