Με τον κορωνοϊό να έχει βάλει σε
καραντίνα το σύνολο σχεδόν του πλανήτη, πολλοί, ιδιαίτερα όσοι απασχολούνται
στον χώρο της φιλοξενίας, είναι αυτοί που αναρωτιούνται πώς θα είναι η επόμενη
μέρα στον τουρισμό, όταν με το καλό λήξει ο συναγερμός.
Μία νέα έρευνα κατέδειξε ότι η
τουριστική βιομηχανία θα ανακάμψει και μάλιστα θα το κάνει άμεσα. Περίπου το
60% των Αμερικανών δήλωσε, πριν λίγες εβδομάδες, ότι σχεδιάζει να ταξιδέψει μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου του 2020 (αν και ο Μάιος πρέπει να θεωρείται ήδη χαμένος), με
την προϋπόθεση ο προορισμός να μην είναι σε καραντίνα. Βέβαια, πολλοί από αυτούς
(περίπου το 25%) δηλώνουν ότι θα αποφύγουν τις μεγάλες πόλεις και τα μέσα
μαζικής μεταφοράς, ενώ το 21% θα ταξιδέψει μέσα στη χώρα. Την ίδια στιγμή, και
οι Κινέζοι δηλώνουν πρόθυμοι να ταξιδέψουν μόλις τα πράγματα επιστρέψουν σε μια
κανονική ροή. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας,
αλλά και την κοινή λογική, μετά τον κορωνοϊό θα παρατηρηθούν οι εξής τάσεις:
ü Πολλά
ταξίδια θα γίνουν εντός της χώρας. Ο τουρισμός σε άλλες χώρες δεν ευνοείται,
καθώς οι άνθρωποι θα θέλουν να είναι κοντά στην ασφάλεια του σπιτιού τους.
ü Πολλοί
θα ταξιδέψουν οδικώς σε κοντινούς προορισμούς, αποφεύγοντας να πετάξουν ή να
κάνουν κρουαζιέρα.
ü Τα
ταξίδια θα είναι σύντομα. Μία πληγωμένη παγκόσμια οικονομία δεν αφήνει πολλά
περιθώρια, καθιστώντας απαγορευτικές τις παραδοσιακές διακοπές των δύο
εβδομάδων.
Αρκετοί ειδήμονες του χώρου της φιλοξενίας
διατείνονται ότι η ανάγκη για ταξίδια θα επιστρέψει δυνατή, ίσως πιο δυνατή από
όσο περιμένουμε (αν και για τη χώρα μας, αν επιβεβαιωθούν οι τάσεις αυτές, ίσως,
λόγω της γεωγραφικής της θέσης αλλά και της δυσμενούς κατάστασης στην οποία θα
περιέλθει η οικονομία και ο ιδιωτικός τομέας, να αργήσει η ανάκαμψη). Εξάλλου, η ιστορία έχει δείξει
ότι μετά από κρίσεις (π.χ. τρομοκρατικές ενέργειες, φυσικές καταστροφές) η
τουριστική βιομηχανία ανέκαμψε με ταχύτατους ρυθμούς.
Οι περισσότεροι τουριστικοί
προορισμοί, μόλις δοθεί το πράσινο φως, θα αναδυθούν σε μία επιθετική «εκστρατεία
ανάρρωσης», διανθισμένη με εκπτώσεις και ελκυστικά πακέτα, προκειμένου να
καλύψουν το χαμένο έδαφος
Ωστόσο, για ορισμένους κλάδους της
τουριστικής βιομηχανίας το μέλλον θα παραμείνει άδηλο. Αεροπορικές εταιρείες
και κυρίως κρουαζιερόπλοια, αμφότερες με μεγάλα σταθερά κόστη, θα αργήσουν να επανακάμψουν,
με αρκετές από αυτές να μην αντέχουν και να εξέλθουν της αγοράς – εκτιμάται ότι
1-2 μεγάλες εταιρείες με κρουαζιερόπλοια θα αναγκαστούν να ρίξουν τίτλους
τέλους. Και αυτό θα είναι το βαρύ τίμημα του κορωνοϊού…
Σε γενικές γραμμές, σε αυτούς τους κλάδους και όχι μόνο, θα υπάρξει ένα ξεκαθάρισμα (ήδη, όπως διάβασα στον Forbes, οι πιο διάσημοι vloggers που ασχολούνται με τα αεροπορικά ταξίδια, παραπονούνται ότι έχουν ξεμείνει από περιεχόμενο), με αποτέλεσμα σε κάθε κλάδο να
δημιουργηθούν συνθήκες ολιγοπωλίου, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την μελλοντική εξέλιξη των τιμών.
Τώρα, όσον αφορά τους καταναλωτές,
μόλις λήξει η κρίση του κορωνοϊού (ευχή όλων είναι αυτό να γίνει μέσα στο
καλοκαίρι - δυστυχώς η χώρα μας έχει τη μεγαλύτερη εποχικότητα συγκριτικά με τους ανταγωνιστές της), θα αναζητήσουν ελκυστικές προσφορές, όχι απαραίτητα τις πιο φθηνές
προσφορές (από εταιρείες που ίσως είναι μία ανάσα πριν την πτώχευση), αλλά
αυτές που προσφέρουν υπεραξία (π.χ. δώρο ένα γεύμα επιπλέον, π,χ, δείπνο).
Αρκετοί δε από αυτούς θα ασφαλίσουν το ταξίδι τους (travel insurance), προκειμένου να είναι καλυμμένοι σε περίπτωση που συμβεί κάτι (π.χ. πτώχευση αεροπορικής εταιρείας), ενώ οι περισσότερες κρατήσεις θα είναι της τελευταίας στιγμής (last-minute).
Αρκετοί δε από αυτούς θα ασφαλίσουν το ταξίδι τους (travel insurance), προκειμένου να είναι καλυμμένοι σε περίπτωση που συμβεί κάτι (π.χ. πτώχευση αεροπορικής εταιρείας), ενώ οι περισσότερες κρατήσεις θα είναι της τελευταίας στιγμής (last-minute).