Τα πολυτάραχα
χρόνια του Μεσοπολέμου, ο μέσος όρος ζωής ήταν εξαιρετικά χαμηλός, με τις
συνθήκες διαβίωσης και υγιεινής να κρίνονται ως επιεικώς απαράδεκτες. Τα
δύσκολα εκείνα χρόνια η παιδική θνησιμότητα αποτελούσε πραγματική μάστιγα για
τις τάξεις των φτωχών της ελληνικής κοινωνίας, αφού η αβιταμίνωση κυριολεκτικά
αφάνιζε ολόκληρες στρατιές παιδιών. Αυτή η κατάσταση έμελλε, σε μεγάλο βαθμό,
να αλλάξει χάρη στην διορατικότητα δύο ανθρώπων, ενός ζευγαριού, οι οποίοι θα
δημιουργούσαν την πρώτη εταιρεία, στην Ελλάδα, παιδικών τροφών. Το όνομά τους
ήταν Ιωάννης και Μαρία Γιώτης και τα προϊόντα τους θα έθρεφαν γενιές και
γενιές.
Γυρίζουμε το
χρόνο πίσω, στα 1930. Έχει περάσει μόλις ένας χρόνος από το περίφημο κραχ του
’29, το οποίο βύθισε για τουλάχιστον μια πενταετία την παγκόσμια οικονομία σε
ύφεση. Αυτό, όμως, δεν φαίνεται να πτοεί τον Ιωάννη Γιώτη, Ηπειρώτη στην
καταγωγή και γόνο αστικής οικογένειας, ο οποίος, ξεκινώντας από ένα μπακάλικο
στην Ομόνοια, θα θέσει τα θεμέλια για τη δημιουργία της πρώτης στην Ελλάδα
εταιρείας που τυποποίησε παιδικές τροφές.
Έχοντας
παρακολουθήσει στη Γαλλία, από κοντά το σύστημα παρασκευής παρεμφερών
προϊόντων, τα οποία ήδη μετρούσαν σχεδόν μισό αιώνα ζωής, αποφάσισε, να
εφαρμόσει στην πράξη όσα έμαθε. Χτίζει λοιπόν ένα εργοστάσιο στην περιοχή Τρεις
Γέφυρες, «σε ένα καταπράσινο και καθαρό περιβάλλον που θυμίζει ελβετικές
βιομηχανίες» (γραπτή μαρτυρία της εποχής, που μάλλον προκαλεί θλίψη στους
νεότερους), λίγο έξω από το κέντρο της Αθήνας, σε μια έκταση που δεν υπερέβαινε
τα 300 τ.μ.
Η ιδέα ήταν
απλή αλλά πρωτοποριακή, αφού κανείς έως τότε δεν είχε σκεφτεί να επεξεργαστεί
ελληνικές πρώτες ύλες, όπως το ρύζι και ο αραβόσιτος, που βρίσκονταν σε αφθονία
και τα οποία ήταν πλούσια σε βιταμίνες, προκειμένου να παράγει βρεφικές τροφές.
Κάπως έτσι λοιπόν θα προέκυπταν το ‘’Άνθος Ορύζης’’ και το ‘’Άνθος
Αραβοσίτου’’, δύο προϊόντα που θα άφηναν εποχή.
Το ‘’Άνθος
Ορύζης’’, που παρασκευαζόταν από ρύζι το οποίο μέσα από την παραγωγική
διαδικασία ‘’μεταλλασσόταν’’ σε άλευρο, υπήρξε η πρώτη τυποποιημένη βρεφική
στερεά τροφή που παράχθηκε στην Ελλάδα και η οποία θα εξελισσόταν σε
‘’βάλσαμο’’ για την αντιμετώπιση της παιδικής θνησιμότητας, η οποία την εποχή
εκείνη είχε επιδεινωθεί εξαιτίας της επιδημίας δυσεντερίας. Την ίδια χρονιά θα
παραχθεί και το ‘’Άνθος Αραβοσίτου’’, το οποίο αποτελούσε την πρώτη παιδική
κρέμα που παράγεται στη χώρα μας.
Ενθαρρυμένος
από το αποτέλεσμα και με τη βοήθεια της συζύγου του, Μαρίας, ο Ιωάννης Γιώτης
καταρτίζει από νωρίς το πλάνο επέκτασης των δύο τυποποιημένων τροφών εκτός
συνόρων, με πρώτο σταθμό, το 1935, την Αμερική, μια χώρα πλούσια σε ελληνικό
στοιχείο. Αυτή ήταν μόνο η αρχή, αφού σήμερα η εταιρεία Γιώτης διαθέτει
παρουσία και στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.
Ηχηρό ράπισμα
στην κερδοφορία της εταιρείας θα αποτελέσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, όταν το
εργοστάσιο θα διακόψει, για τουλάχιστον τρία χρόνια, τη λειτουργία του. Μετά
τον πόλεμο όμως, η επαναλειτουργία του θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για την
εταιρεία, καθώς η ανάπτυξή της είναι εντυπωσιακή.
Όντως, το
1950 η γκάμα των προϊόντων της εταιρείας διευρύνεται με το ‘’Φρουί Ζελέ’’, ένα
πρωτοποριακό για την εποχή προϊόν που ξαφνιάζει τους καταναλωτές, καθώς είναι
το πρώτο επιδόρπιο που συνδυάζει γλυκό και φρούτο. Ακολουθεί η ‘’Κρέμα
Καραμελέ’’, η οποία ανοίγει νέους γευστικούς δρόμους στην κατηγορία των
επιδόρπιων, το ‘’Πατατάλευρο’’, το ‘’Κορν Φλάουερ’’, το ‘’Μπέικιν Πάουντερ’’,
καθώς και το αλεύρι που φουσκώνει μόνο του, η ‘’Φαρίνα Γιώτης’’, μια ονομασία
που θα καθιερωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών και θα χαρακτηρίζει τα
αυτοδιογκούμενα αλεύρια. Αρκετά αργότερα, στη δεκαετία του ’90, αναγνωρίζοντας
τον περιορισμένο χρόνο που πλέον έχουν στην διάθεσή τους οι Ελληνίδες
νοικοκυρές, παρασκευάζονται, σε 15 μόλις λεπτά, οι σπιτικές τούρτες Γιώτης
χωρίς ψήσιμο, σε συσκευασία που περιλαμβάνει όλα τα απαιτούμενα υλικά, καθώς
και η ‘’Μπεσαμέλ Γιώτης’’.
Οι
καινοτομίες, όμως, δεν περιορίζονται στο χώρο παραγωγής, αλλά και στο προσωπικό
της εταιρείας, της οποίας οι 180 εργαζόμενοι διαθέτουν εκτός του βιβλιαρίου ΙΚΑ
και το ατομικό βιβλιάριο υγείας της βιομηχανίας Γιώτης. Οι δύο ιδρυτές αρχίζουν
να σχεδιάζουν μόνοι τους τα λογότυπα της εταιρείας, οργανώνουν πολιτιστικές και
μορφωτικές εκδηλώσεις καθώς και σχολικούς διαγωνισμούς, ενώ καθιερώνουν μία ακόμη
καινοτομία, τον θεσμό της χορηγίας σε συνεργασία με τους Platters, γνωστό
συγκρότημα της εποχής. Επίσης, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια των τροφών τους,
είναι οι πρώτοι που εισάγουν την αναγραφή της ημερομηνίας λήξης στα
συσκευασμένα προϊόντα.
Ευρεία αναγνωρισιμότητα
θα επιτύχουν με την έκδοση και διανομή σε όλη την Ελλάδα βιβλιαρίων, με τη
συμμετοχή κορυφαίων παιδίατρων, τα οποία «εκλαϊκεύουν τα τελευταία δεδομένα των
επιστημών τούτων και δίδουν θετική ενέργεια εις τους Έλληνες γονείς για το
δύσκολο έργο της διατροφής και ανατροφής των παιδιών τους».
Σήμερα, 90
χρόνια μετά, η εταιρεία Γιώτης, πάντα πιστή στην παροχή προϊόντων υψηλής
διατροφικής αξίας, έχει πλέον εντάξει στο χαρτοφυλάκιο της πληθώρα καινοτόμων
προϊόντων που ανταποκρίνονται στο σύγχρονο και απαιτητικό τρόπο ζωής, όπως τα
επιδόρπια χωρίς ζάχαρη. Εξακολουθεί, πάντως, να παραμένει μια κερδοφόρα
οικογενειακή επιχείρηση, με ετήσιο τζίρο που υπερβαίνει τα 80 εκατ. ευρώ.
Πηγή: Επιχειρείν αλά ΕλληΝΙΚΑ