«Ο ανθρώπινος
οργανισμός χρειάζεται περίπου οκτώ ποτήρια τη μέρα, δηλαδή δύο λίτρα νερό,
προκειμένου να λειτουργεί ρολόι». Αναμφίβολα όλοι έχουμε ακούσει αυτή την
συμβουλή από γιατρούς, γονείς ή φίλους, προκειμένου να καθαρίσει ο οργανισμός
από επιβλαβείς ουσίες.
Αναμφίβολα, το
νερό κάνει καλό στην υγεία (αν και καμία έρευνα δεν επιβεβαιώνει ότι πρέπει να
καταναλώνουμε όσο περισσότερο μπορούμε), καθώς έχει πολλαπλά οφέλη για το
δέρμα, ενώ συμβάλλει στην απώλεια βάρους. Αυτό όμως που ίσως δεν γνωρίζουμε,
είναι ότι ο παραπάνω ισχυρισμός είναι παντελώς αβάσιμος και αυθαίρετος, καθώς
δεν έχει επιβεβαιωθεί από καμία επιστημονική έρευνα.
Οι ειδικοί
ισχυρίζονται ότι πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά 900 με 1500 ml υγρών την ημέρα, αν και ο
κάθε οργανισμός έχει διαφορετικές ανάγκες. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε 4-6
ποτήρια των 240 ml.
Πρόκειται όμως για τη συνολική ποσότητα υγρών που πρέπει να λαμβάνουμε και αυτό
δεν αφορά μόνο στο νερό. Τα φρούτα και τα λαχανικά, οι σούπες, το τσάι και άλλα
ποτά και ροφήματα (χωρίς ζάχαρη και αλκοόλ) προσμετρούνται στη συνολική
ποσότητα υγρών που καταναλώνουμε μέσα στην ημέρα.
Πώς
όμως προέκυψε αυτός ο μύθος;
Ο μύθος έλκει την
καταγωγή του πίσω στο 1945 όταν η αρμόδια αρχή για τρόφιμα στην Αμερική
πρότεινε την κατανάλωση 2,5 λίτρων νερού (8 γεμάτα ποτήρια) σε ημερήσια βάση.
Αυτή η συμβουλή όχι μόνο δεν βασίστηκε σε κάποια επιστημονική έρευνα, αλλά
παρερμηνεύθηκε κιόλας, καθώς δεν δόθηκε ιδιαίτερη βάση στην παράγραφο που
τόνιζε ότι η λήψη αυτή της ποσότητας μπορεί να προέλθει και μέσα από υγρά που
παρακρατούνται σε τρόφιμα, φρούτα καθώς και από αναψυκτικά, μπίρες κ.λπ.
Έτσι, επικράτησε
εσφαλμένα η άποψη ότι οι άνθρωποι πρέπει να πίνουν οκτώ ποτήρια νερό κάθε μέρα,
ανεξάρτητα από το νερό που μπαίνει στο σώμα τους από άλλες τροφές ή ποτά.
Τη
δεκαετία του ’80 αναλαμβάνει το μάρκετινγκ…
Αυτή η ξεχασμένη
συμβουλή αξιοποιήθηκε τα μάλα τη δεκαετία του ’80, όταν ήδη είχε αρχίσει να
κάνει την εμφάνισή του το εμφιαλωμένο νερό ως υποκατάστατο των επιβλαβών
αναψυκτικών, των χυμών, της μπίρας και του κρασιού, που κυρίως καταναλώνονται
κατά τη διάρκεια του γεύματος.
Τότε ο επιχειρηματικός κολοσσός Danone, παραγωγός μεταξύ άλλων του μεταλλικού νερού Evian, ξεκίνησε μια καμπάνια με τίτλο "Τα δύο λίτρα νερό", προκειμένου να τονώσει τις πωλήσεις των εμφιαλωμένων νερών που παρασκεύαζε.
Τότε ο επιχειρηματικός κολοσσός Danone, παραγωγός μεταξύ άλλων του μεταλλικού νερού Evian, ξεκίνησε μια καμπάνια με τίτλο "Τα δύο λίτρα νερό", προκειμένου να τονώσει τις πωλήσεις των εμφιαλωμένων νερών που παρασκεύαζε.
Την ίδια στιγμή, μάλιστα,
εγκαινίασε ίδρυμα στην Αγγλία, το Hydration for Health, με κεντρική φιλοσοφία το «πολλοί
άνθρωποι, ιδιαίτερα τα παιδιά, δεν πίνουν αρκετό νερό - πρέπει να πίνουν
τουλάχιστον 1,5 με 2 λίτρα σε καθημερινή βάση». Στις δε καμπάνιες της στα
σχολεία, η εταιρεία στόχευε να πείσει τα παιδιά να καταναλώνουν περισσότερο
νερό αντί για αναψυκτικά, ισχυριζόμενη ότι η έλλειψη υγρών μπορεί να επηρεάσει
τη «διανοητική τους κατάσταση»...