Παλαιότερα τα καφέ ήταν σημεία
συγκέντρωσης όπου σύχναζαν παρέες για να απολαύσουν τον καφέ, να μιλήσουν και
να ανταλλάξουν ιδέες. Πλέον, αυτό το είδος επικοινωνίας έχει εκλείψει, με τους
σύγχρονους επισκέπτες ενός καφέ-εστιατορίου να είναι αποσπασμένοι από το κινητό
τους τηλέφωνο και να μην βιώνουν την ολοκληρωμένη εμπειρία που προσφέρει ένα
τέτοιο κατάστημα. Δεν είναι τυχαίο, ότι η μοναδική αλληλεπίδραση που έχουν με
το προσωπικό είναι ρωτώντας το «ποιος είναι ο κωδικός του wi-fi».
Δεν προκαλεί λοιπόν έκπληξη που τα
τελευταία χρόνια ανά τον κόσμο πολλά καφέ-εστιατόρια έχουν, σε μια πρωτοβουλία
που τα διαφοροποιεί από τη μάζα (και αναμφίβολα αποτελεί αντικείμενο συζήτησης
– buzz marketing), αναλάβει δράση. Εστιατόριο στην Αϊόβα χορηγεί 10% στους
επισκέπτες που θα αφήσουν το κινητό τους μέσα σε ένα κουτί και δεν θα το
χρησιμοποιήσουν μέχρι το τέλος του γεύματος.
Ο ιδιοκτήτης του Sneaky’s Chicken
είχε απαυδήσει βλέποντας τους πελάτες του να κάθονται και, καθώς ήταν «χαμένοι»
στον κόσμο του Facebook και του Instagram, να μην επικοινωνούν μεταξύ τους, να
μην ανταλλάσσουν ούτε μια κουβέντα. Οπότε, για να κάμψει αυτή τη δυσάρεστη
εικόνα, αποφάσισε πειραματικά, κάθε Τετάρτη, να προσφέρει έκπτωση 10% στο
λογαριασμό σε όσους προθυμοποιηθούν να αφήσουν τα κινητά τους σε ένα κουτί.
Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν
εντυπωσιακή, με όλους σχεδόν τους επισκέπτες να συμμετέχουν – αρκετοί εκ των
οποίων ξεχνούσαν μάλιστα να πάρουν το κινητό τους φεύγοντας.
Βέβαια, το Sneaky's Chicken δεν είναι
το μοναδικό που χορηγεί έκπτωση σε όσους αποχωριστούν το κινητό τους.
Παλαιότερα, εστιατόριο στο L.A. πρόσφερε έκπτωση 5%, ενώ ένα άλλο στο Ισραήλ
έδωσε έκπτωση 50% σε όσους θα έκλειναν το κινητό τους κατά τη διάρκεια του
γεύματος (όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο ιδιοκτήτης του, «αρκετοί ξεχνούσαν να
φάνε και ζητούσαν να τους ζεστάνουμε το φαγητό).
Στη δε Αυστραλία, εστιατόριο
προσφέρει ένα ποτήρι κρασί δωρεάν σε όσους παραδώσουν το κινητό στο προσωπικό
(που τα κλειδώνει σε ένα ντουλαπάκι). Ένα δε καφέ αποκήρυξε τα κινητά
απαγορεύοντας συλλήβδην τη χρήση τους, με τον ιδιοκτήτη να βγάζει μία οργισμένη
ανακοίνωση (μετά από ένα περιστατικό όπου τα μικρά παιδιά μιας οικογένειας, που
ήταν απορροφημένη στο κινητό της, είχαν τραβήξει όλες τις πετσέτες) όπου
ζητούσε από τους πελάτες του να «μιλήσουν με τα παιδιά τους και τους φίλους
τους, καθώς η ζωή είναι μικρή».