Ένα νέο μοντέλο διαχείρισης
προϊόντων είναι πολύ πιθανό να κάνει την εμφάνισή του σύντομα και στη χώρα μας.
Πρόκειται για την «Μάρκα του Καταναλωτή», ένα μοντέλο διαχείρισης που
παρουσιάστηκε με σημαντική επιτυχία πριν λίγα χρόνια στην Γαλλία. Ας δούμε,
όμως, τι ακριβώς είναι η «Μάρκα του Καταναλωτή»:
Οι ρίζες εντοπίζονται στη Γαλλία…
Η «Μάρκα του Καταναλωτή» ξεκίνησε
στη Γαλλία το 2016, σε μια στιγμή που πολλοί Γάλλοι παραγωγοί αδυνατούσαν να
συντηρήσουν τα ζώα τους και κατ’ επέκταση την παραγωγή τους – όπως δήλωσαν οι
παραγωγοί γάλακτος, χρειάζονταν επιπλέον οκτώ λεπτά το λίτρο για να μπορέσουν
να επιβιώσουν. Τότε, ως από μηχανής θεός εμφανίστηκαν δύο άτομα που ξεκίνησαν
το εν λόγω «κίνημα», βάζοντας παράλληλα τους ίδιους καταναλωτές στο παιχνίδι.
Μετά από λίγο καιρό, τα προϊόντα τους, με την επωνυμία «Ποιος είναι το
αφεντικό;» βγήκαν στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Πού βρίσκεται το κίνημα σήμερα στη Γαλλία;
Σε δύο χρόνια η μεγαλύτερη σε
πωλήσεις μάρκα γάλακτος είναι η «Μάρκα του Καταναλωτή», με 150 εκατ. φιάλες,
συντηρώντας 4.000 οικογένειες. Υπολογίζεται πως περισσότερα από ένα εκατ. λίτρα
γάλα της «Μάρκας του Καταναλωτή» πωλούνται κάθε εβδοµάδα από τα καταστήµατα
λιανικής.
Πέρα από το γάλα, η πρωτοβουλία
αυτή καλύπτει σήμερα 30 νέα προϊόντα, όπως βούτυρο, αυγά, λάδι κ.ά. - έχουν
πουληθεί περισσότερα από 120 εκατ. προϊόντα σε περισσότερα από 3,2 εκατ.
νοικοκυριά. Πρόκειται για προϊόντα που έχουν προκύψει από τις επιλογές και
προτιμήσεις των καταναλωτών, μέσα από μια ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Τι ακριβώς είναι η «Μάρκα του Καταναλωτή»;
Πρόκειται για ένα δεσμό εμπιστοσύνης
μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών. Μία πρωτοβουλία για τη δημιουργία προϊόντων
με τη συνεργασία καταναλωτών και παραγωγών. Σκοπός του εγχειρήματος αυτού είναι
οι καταναλωτές να αποφασίζουν για τις προδιαγραφές, τη ποιότητα και τη τιμή των
προϊόντων, έχοντας πλήρη γνώση για το πού πηγαίνουν τα χρήματά τους,
στηρίζοντας τους ντόπιους παραγωγούς.
Στην διαδικτυακή πλατφόρμα
www.imarkatoukatanaloti.gr θα αναρτώνται ερωτηματολόγια με τις προδιαγραφές
του κάθε προϊόντος. Οι καταναλωτές επιλέγουν τα χαρακτηριστικά που επιθυμούν
βλέποντας ζωντανά πως η κάθε επιλογή τους επηρεάζει την τελική τιμή
λιανικής.
Σύντομα και στη χώρα μας
Η πρώτη κίνηση στην Ελλάδα, η
οποία θα είναι η τέταρτη χώρα που θα κάνει πράξη τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία,
έχει ήδη γίνει. Ο κόσμος έχει ψηφίσει τα τρία προϊόντα που θα ήθελε να παράγει
άμεσα «Η Μάρκα του Καταναλωτή». Είναι το γάλα, η φέτα και το ελαιόλαδο, ενώ
σύντομα θα βγει και το πρώτο ερωτηματολόγιο που θα σχετίζεται με τις
προτιμήσεις του καταναλωτή για το πρώτο προϊόν, το αγελαδινό γάλα. Τα τρία αυτά
προϊόντα, που θα παραχθούν από 30 παραγωγούς, αναμένεται σχετικά σύντομα να
βγουν στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ - δύο αλυσίδες έχουν ήδη δεσμευτεί
ότι θα στηρίξουν το εγχείρημα.
Ποια τα οφέλη από ένα τέτοιο εγχείρημα
O σκοπός του εγχειρήματος είναι
διττός. Ο καταναλωτής θα έχει στα χέρια του ένα προϊόν υψίστης ποιότητας,
ελέγχοντας ο ίδιος τον τρόπο παραγωγής, ενώ την ίδια στιγμή θα συνεισφέρει στην
καλύτερη ποιότητα ζωής των παραγωγών.
Τα προϊόντα θα παράγονται,
ακολουθώντας υπεύθυνα τις προδιαγραφές που θα έχουν αποφασίσει οι καταναλωτές,
από εγκεκριμένους προμηθευτές. Δεν θα χρησιμοποιούνται προωθητικές ενέργειες, όπως
διαφήμιση, με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική εξοικονόμηση στη τελική τιμή
πώλησης, από την οποία θα επωφελείται ο παραγωγός.