Τουρισμός, ως γνωστόν, είναι η
μετακίνηση ενός ατόμου η μιας ομάδας σε ένα μέρος και η παραμονή του εκεί για
να ικανοποιήσει, συνήθως, τις ψυχαγωγικές του ανάγκες. Ο τουρισμός έχει διάφορες
κατηγορίες και κίνητρα όπως ατομικός η μαζικός, τουρισμός υγείας ή επαγγελματικός,
αγροτουρισμός, γαστρονομικός και πολλές ακόμη.
Σκοπός της μετακίνησης αυτής
είναι κυρίως η ψυχαγωγία του επισκέπτη, κάτι που συμβάλλει στην ανάπτυξη των
προορισμών όχι μόνο σε οικονομικό, αλλά και σε βιοτικό και τεχνολογικό
επίπεδο. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια ένα νέο φαινόμενο έκανε την εμφάνιση του όλο και
πιο έντονα. Ο «υπερτουρισμός» (overtourism).
Και σίγουρα δεν είναι τόσο αγγελικά πλασμένος και πολλά υποσχόμενος όπως μπορεί
να ακούγεται.
Λίγη ιστορία…

Ποια είναι η αιτία του κακού…
Το φαινόμενο του υπερτουρισμού
και της τακτικής πλέον μετακίνησης των τουριστών έλκει την καταγωγή του από τη
βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, την άνθιση της μεσαίας τάξης σε αναδυόμενες
οικονομίες (π.χ. Ινδία, Κίνα), την καθιέρωση των low-cost αεροπορικών εταιρειών και του
μοντέλου all inclusive,
την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, την έλευση της Airbnb και φυσικά τη διείσδυση των social media, με μια σημαντική
μερίδα των τουριστών, κυρίως των millennials, να επιλέγει προορισμούς που γράφουν καλά στον φακό…
Τι επιπτώσεις έχει…

Προορισμοί σε απόγνωση…
Ο κοινωνικο-πολιτιστικός
αντίκτυπος είναι πολύ μεγαλύτερος από όσο κανείς φανταζόταν και αναμένεται τα
επόμενα χρόνια να γιγαντωθεί. Χαρακτηριστικά παραδείγματα προορισμών που ήδη
αντιμετωπίζουν έντονα αυτό το πρόβλημα, καθώς κάθε χρόνο «πνίγονται» από τουρίστες,
είναι η Μαγιόρκα, το Λονδίνο, το Άμστερνταμ, η Ταϊλάνδη, το Ρέικιαβικ, η
Βενετία, και τώρα πλέον και η Ελλάδα, με κορωνίδα την Σαντορίνη.

Πηγή: Αρθρο-εργασία για το μάθημα του Τουριστικού Μάρκετινγκ του Αποστολόπουλου Δημήτρη, φοιτητή της Le Monde
Tην επόμενη Κυριακή: Η Μαγιόρκα ''πνίγεται''