Το είδαμε και αυτό. Μια εταιρεία
να ενθαρρύνει τους πελάτες της ώστε να μην χρησιμοποιούν το προϊόν της.
Μολονότι ο σκοπός κάθε
επιχείρησης είναι η μεγιστοποίηση των κερδών, εντούτοις η ολλανδική αεροπορική
εταιρεία KLM εγκαινίασε διαφημιστική καμπάνια όπου ζητά από το κοινό να
αναζητήσει άλλες εναλλακτικές.
Mε τίτλο «Fly Responsibly» (πέτα υπεύθυνα),
o εθνικός
αερομεταφορέας της Ολλανδίας ζητά από τους πελάτες της να πετούν πιο σπάνια,
ιδιαίτερα αν δεν συντρέχει σοβαρός λόγος ώστε να συναντηθούν πρόσωπο με
πρόσωπο, και να χρησιμοποιούν, αν μπορούν, πιο οικολογικούς τρόπους
μετακίνησης, όπως είναι το τρένο.
Με άλλα λόγια, η KLM γίνεται υπέρμαχος εναλλακτικών που ανέκαθεν συνιστούσαν απειλές για την ίδια (!), όπως η τηλεδιάσκεψη και τα τρένα υψηλής ταχύτητας – αν και τα τελευταία συχνά, ιδιαίτερα για μεγάλες αποστάσεις, δεν αποτελούν εναλλακτική λύση.
Με άλλα λόγια, η KLM γίνεται υπέρμαχος εναλλακτικών που ανέκαθεν συνιστούσαν απειλές για την ίδια (!), όπως η τηλεδιάσκεψη και τα τρένα υψηλής ταχύτητας – αν και τα τελευταία συχνά, ιδιαίτερα για μεγάλες αποστάσεις, δεν αποτελούν εναλλακτική λύση.
Η διαφήμιση αναφέρει
χαρακτηριστικά ότι ενώ «όλοι χρειάζεται να πετάξουμε μια στο τόσο», συχνά υπάρχουν
καλύτερες εναλλακτικές. «Είναι πάντα αναγκαία η συνάντηση με κάποιον δια ζώσης;
Μπορείτε να πάρετε εναλλακτικά το τρένο;», ρωτάει ευγενικά ο αφηγητής. Το κλιπ
ολοκληρώνεται με τη διαβεβαίωση προς τους θεατές ότι «δεν έγινε καμία πτήση για
την παραγωγή αυτής της ταινίας».
Όπως αναφέρει η KLM, οι αεροπορικές
εταιρείες ευθύνονται για το 2-3% των ανθρωπογενών εκπομπών διοξειδίου του
άνθρακα – νούμερο το οποίο βαίνει διαρκώς διογκούμενο. Η ίδια πάντως έχει
αρχίσει ήδη να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα χρησιμοποιώντας πιο «πράσινα»
αεροπλάνα – στην σχετική κατάταξη σχετικά με το ενεργειακό της αποτύπωμα
βρίσκεται εξαιρετικά χαμηλά, μαζί με την Ryanair.
Οι επικριτές της, ωστόσο,
ισχυρίζονται ότι αυτή η πρωτοβουλία δεν είναι κάτι παραπάνω από μια κίνηση
εντυπωσιασμού (greenwashing).
Εξάλλου, η ίδια συνεχίζει να προωθεί ειδικές προσφορές μέσα από την ιστοσελίδα της,
παρακινώντας το κοινό να «επισκεφθεί μοναδικούς προορισμούς σε όλο τον κόσμο».
Προφανώς, αν δεν το κάνει, η 100χρονη ιστορία της θα κλείσει και οι 33.000
υπάλληλοί της θα βρεθούν στο δρόμο. Όπως είπε και ο εκπρόσωπός της: «Θέλουμε να
είμαστε ακόμη εδώ όταν θα έχουμε πετύχει στις προσπάθειες μας να κάνουμε την
αεροπλοΐα βιώσιμη».
Μπορεί τα βαθύτερα κίνητρα της KLM να
μην είναι τόσο «γνήσια», όσο αυτή ισχυρίζεται, το σίγουρο πάντως είναι ότι έχει
αρχίσει να μπαίνει το νερό στο αυλάκι και οι αεροπορικές εταιρείες έχουν
αρχίσει να νοιάζονται για το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα – όλα αυτά σε μια
εποχή όπου έχουν αρχίσει να ανδρώνονται κινήματα ενάντια στις μετακινήσεις με
αεροπλάνο.
Ορισμένες από αυτές, μάλιστα,
φαίνεται να το παίρνουν πιο σοβαρά, σε μια προσπάθεια να αναδείξουν το «οικολογικό»
τους προφίλ και να πείσουν επιβάτες με κοινές ανησυχίες να προτιμήσουν μια
αεροπορική εταιρεία με πιο αποδοτικά αεροπλάνα, λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα και
σχέδια αντιστάθμισης του άνθρακα.
Δείτε το σχετικό διαφημιστικό βίντεο εδώ