Νομοτελειακά, κάποια στιγμή θα
συνέβαινε, ακόμα και αν πολλοί επέμεναν να σφυρίζουν αδιάφορα και να πιστεύουν
ότι η υπάρχουσα κατάσταση θα συνεχιστεί εσαεί και ότι θα εξασφαλίζουν για πολλά
χρόνια ακόμα ένα σταθερό εισόδημα.
Αναφέρομαι φυσικά στα πρώτα
καμπανάκια που ήχησαν σχετικά με την ανάπτυξη της Airbnb στη χώρα
μας, σύμφωνα με τα οποία ο μέσος όρος των εσόδων από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις
σημείωσε το 2018 αισθητή πτώση κατά 28%, με τη μέση τιμή διανυκτέρευσης να μειώνεται
κατά 17%.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι
η Airbnb τάραξε τα νερά στον τομέα της φιλοξενίας. Το φαινόμενο στην
Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες, έλαβε εκρηκτικές διαστάσεις, με την
ετήσια αύξηση τα τελευταία χρόνια να υπερβαίνει, ανάλογα με την περιοχή, το 200
με 300%. Διάβαζα, μάλιστα, ένα άρθρο πρόσφατα, όπου ακόμα και σχετικά
υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας «πλημμύρισαν» από καταλύματα για
βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Ωστόσο, φαίνεται, αν κρίνουμε από
τα νούμερα, ότι η Airbnb,
που δημιούργησε και μια σειρά από παρενέργειες στην αγορά, έχει αρχίσει να
πιάνει ταβάνι στη χώρα μας. Κάποιοι, μάλιστα, μιλούν πλέον για φούσκα, εφάμιλλη
με τη φούσκα του χρηματιστηρίου το 1999.
Πληρότητες καταλυμάτων, τιμές
διανυκτέρευσης και φυσικά τα έσοδα των ιδιοκτητών κατοικιών πλατφόρμας που τα
έχουν καταχωρήσει σε Airbnb, Booking και HomeΑway, δέχονται σημαντικές πιέσεις.
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Ο
κύριος λόγος είναι πολύ απλός και αποδίδεται στο νόμο προσφοράς και ζήτησης.
Μολονότι η ζήτηση για τέτοια καταλύματα καλά κρατεί, το πρόβλημα εντοπίζεται
στην προσφορά, με τις καταχωρίσεις ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης να εξακολουθεί
να κινείται έντονα ανοδικά.
Με πολύ απλά λόγια, ο
ανταγωνισμός οξύνεται (στο παιχνίδι έχουν μπει και τα ξενοδοχεία, που θέλουν να
υφαρπάξουν ένα κομμάτι από την πίτα), με αποτέλεσμα να επιβεβαιώνεται αυτό που
μου είπε πριν λίγες μέρες ένας φίλος: «Γιάννη μου, πάω καλά, αλλά δεν πάω τόσο
καλά όσο πέρυσι». Αν σε όλα αυτά, προστεθεί η δαμόκλειος σπάθη της εφορίας, που
πλέον αντιλήφθηκε ότι θα έπρεπε να βάλει μία τάξη, αλλά και η πρόθεση της
πολιτείας να θέσει περιορισμούς (π.χ. στις ημέρες μίσθωσης), τότε
αντιλαμβανόμαστε ότι η περίοδος των παχιών αγελάδων μάλλον έχει περάσει
ανεπιστρεπτί.
Όλα αυτά δημιουργούν νέα δεδομένα
στο χώρο. Ήδη αρκετοί ιδιοκτήτες που ανακαίνισαν τα σπίτια τους και δήλωσαν το
ακίνητό τους στην πλατφόρμα προσανατολίζονται προς τις μακροπρόθεσμες
μισθώσεις. Επίσης, θα υπάρξει ένα ξεσκαρτάρισμα της αγοράς, μία αυτορύθμιση,
καθώς πολλοί ιδιοκτήτες που προσέφεραν less for more θα αποχωρήσουν. Η Airbnb, εξάλλου, δεν ευνοεί την
μετριότητα.
Από την άλλη, οικοδεσπότες που
προσφέρουν καλό value for money,
έχουν μια μοναδική καταχώρηση, σε πολύ καλή τοποθεσία και ασπάζονται μια
μαρκετίστικη φιλοσοφία αναζητώντας τρόπους ώστε να βελτιωθούν, να προσφέρουν added value (προστιθέμενη
αξία), να ταχθούν στην εξυπηρέτηση του επισκέπτη, και εν τέλει να αποσπούν
πολλές και θετικές κριτικές, αυτοί είναι που θα παραμείνουν στην αγορά και
μάλιστα θα είναι και άκρως ανταγωνιστικοί.