Στην ερώτηση ποιος είναι ο κύριος
ανταγωνιστής της Ελλάδας ως τουριστικός προορισμός οι περισσότεροι θα αναφέρουν
την Ισπανία, την Τουρκία και την Ιταλία.
Ωστόσο, μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ έρχεται να μας
δείξει ότι το ανταγωνιστικό τοπίο έχει μεταβληθεί δραστικά. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα
της έρευνας, η οποία βασίστηκε στις online αναζητήσεις χρηστών από κύριες
αγορές (αξιοποιήθηκαν ένα
δισ. αναζητήσεις μέσα στο 2018, από 42 εκατ. χρήστες, από 13 βασικές αγορές), για
τις διακοπές τους σε ελληνικούς και ανταγωνιστικούς προορισμούς στη Μεσόγειο, ο
κύριος ανταγωνιστής της Ελλάδας δεν είναι άλλος από την… Ελλάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 39% των χρηστών
και εν δυνάμει επισκεπτών που αναζητούν πληροφορίες για έναν ελληνικό
προορισμό, εξετάζουν ως εναλλακτικές και άλλους ελληνικούς προορισμούς.
Βασικός ανταγωνιστής, σε διεθνές
επίπεδο, με 34%, είναι η Ισπανία και ιδιαίτερα οι Βαλεαρίδες και τα Κανάρια νησιά.
Ακολουθεί η Ιταλία, με 19%, και αρκετά πιο πίσω η Πορτογαλία, Γαλλία, Γερμανία
και Μαρόκο.
Εξαιρετικά χαμηλό βαθμό
ανταγωνιστικότητας σε σχέση με την Ελλάδα, εμφανίζει η Τουρκία, καθώς μόνο το
4% των χρηστών που αναζήτησε πληροφορίες για έναν ελληνικό προορισμό έκανε το
ίδιο και για την γείτονα χώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας είναι
από τις πρώτες επιλογές για διακοπές για χρήστες από τις ΗΠΑ, τη Σουηδία και
την Ολλανδία. Σε επίπεδο πόλεων, η Αθήνα
ανταγωνίζεται ως ευρωπαϊκός προορισμός city break τη Βαρκελώνη, το Παρίσι και
τη Ρώμη.
Από τη μελέτη αυτή του ΙΝΣΕΤΕ
προκύπτουν δύο ενδιαφέροντα συμπεράσματα: α) η χώρα μας διαθέτει ισχυρό brand name, β) το branding προορισμού πλέον δεν αποτελεί επιλογή,
αλλά επιτακτική ανάγκη.
Οσον αφορά το δεύτερο συμπέρασμα, οι διάφοροι
ελληνικοί προορισμοί θα πρέπει να δημιουργήσουν μια ξεχωριστή ταυτότητα, να
διαφοροποιηθούν, να αναδείξουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, να επενδύσουν στην
προώθηση και το branding.
Μόνο έτσι θα μπορέσουν να σταθούν σε μια έντονα ανταγωνιστική αρένα.