Tην εποχή της παντοκρατορίας της, η
εταιρεία Sears είχε έναν «ατελείωτο» κατάλογο, που έφθανε τις 1.400 σελίδες, με
πληθώρα προϊόντων που τα έστελνε σε κάθε Αμερικανό καταναλωτή μέσω
ταχυδρομείου.
Ο κατάλογος αυτός συμπεριλάμβανε ό,τι μπορούσε να βρει κανείς σε ένα μοντέρνο σπίτι, ακόμα και το σπίτι αυτό καθ’ αυτό.
Σωστά το διαβάσατε. Τα χρόνια εκείνα, και πιο συγκεκριμένα από το 1908 ως το
1940, η Sears πουλούσε και σπίτια (kit homes)
μέσα από καταλόγους…
Ο καταναλωτής μπορούσε να
επιλέξει το σπίτι που ήθελε και λίγες εβδομάδες αργότερα, μια τεράστια
συσκευασία περίπου 30.000 διαφορετικών τεμαχίων φορτωνόταν στο τρένο (ξύλα, πόρτες,
παράθυρα, νεροχύτες κ.λπ.) και έφτανε στον τελικό αγοραστή.
Ως εκ τούτου, η Sears έκανε πραγματικότητα
το όνειρο όσων επιθυμούσαν να αγοράσουν σπίτι, καθώς με μερικές μόνο χιλιάδες
δολάρια (οι τιμές ξεκινούσαν από 360 δολάρια και έφθαναν μέχρι τις 5.000 - υπήρχε και η δυνατότητα χρηματοδότησης) θα
μπορούσαν να το κτίσουν, ή μάλλον συναρμολογήσουν, μόνοι τους – η εταιρεία
τόνιζε ότι δεν χρειαζόταν κάποιος ειδικός για το χτίσει και πως ο αγοραστής θα
μπορούσε να το κάνει μόνος του ή μαζί με συγγενείς και γείτονες μέσα σε 90
ημέρες. Τα σπίτια αυτά ενσωμάτωναν μάλιστα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας
καθώς διέθεταν κεντρική θέρμανση, σύστημα αποχέτευσης και ηλεκτρισμό.
Συνολικά υπολογίζεται ότι 70
χιλιάδες σπίτια φορτώθηκαν στο τρένο και έφθασαν στους αγοραστές τους –
ορισμένα από αυτά υπάρχουν μέχρι τις μέρες μας. Οι ενδιαφερόμενοι είχαν πολλές επιλογές,
καθώς μπορούσαν να επιλέξουν ανάμεσα σε 370 διαφορετικά σχέδια, από διώροφη
μονοκατοικία μέχρι και εξοχικό, που ήταν πιο ακριβό.
Εφαρμόζοντας μάλιστα αυτό
που οι ειδήμονες του μάρκετινγκ μεταγενέστερα θα αποκαλούσαν one to one marketing (προϊόν κομμένο και
ραμμένο στα μέτρα του εκάστοτε πελάτη), η Sears, που ήταν πολύ μπροστά από την
εποχή της (η Amazon, στην
προ διαδικτύου εποχή), δεχόταν και custom σχέδια.