Όπως
κάθε αρχή του χρόνου, έτσι και φέτος θα μπορούσαμε να πούμε ότι κυριαρχούν, για το 2019, ορισμένες τάσεις στα ταξίδια και εν γένει στον τουρισμό. Ας δούμε οκτώ (8)
τέτοιες τάσεις που αναμένεται και φέτος να χαρακτηρίσουν τον τρόπο με τον οποίο
κάνουμε διακοπές:
Ø Ολιγοήμερες αποδράσεις. Χάρη στις low cost αεροπορικές
εταιρείες που προσφέρουν οικονομικές πτήσεις για προορισμούς του εξωτερικού,
αλλά και σε όλες αυτές τις πλατφόρμες και τις κάθε λογής εφαρμογές που
συμβάλλουν στην εύκολη και γρήγορη προετοιμασία του ταξιδιού, οι ολιγοήμερες
αποδράσεις (κυρίως οι διακοπές του Σαββατοκύριακου) θα γνωρίσουν άνθηση.
Αρκετοί, εξάλλου, είναι αυτοί που λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων δεν μπορούν
να φύγουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ø Αναζήτηση εμπειριών. Όλο και περισσότεροι
ταξιδιώτες κινούνται πέρα από το παραδοσιακό μοντέλο της χαλάρωσης και της
απόλαυσης ήλιου και θάλασσας, και αναζητούν γνήσιες εμπειρίες. Ο πιεστικός
τρόπος ζωής, το στρες και η καθημερινότητα ενθαρρύνουν την αναζήτηση
περιπετειών (π.χ. μαθήματα μαγειρικής, καταδύσεις, γαστρονομικά tours), που θα μείνουν βαθιά χαραγμένες στη μνήμη.
Ø Γυναίκα μόνη ταξιδεύει. Πολλές γυναίκες πλέον
ταξιδεύουν μόνες, καθότι θέλουν να απολαύσουν την ανεξαρτησία τους και να μην
εξαρτώνται από άλλους, που πιθανόν έχουν άλλα ενδιαφέροντα και προγράμματα. Οι
γυναίκες τείνουν να επιλέγουν προορισμούς και καταλύματα (π.χ. με έντονο
φωτισμό στους διαδρόμους) που θεωρούνται ασφαλή.
Ø
Λάτρεις της τεχνολογίας. Κινητά τηλέφωνα που
ανοίγουν την πόρτα του δωματίου, τουριστικές εφαρμογές, chatbots, προγράμματα επαυξημένης
πραγματικότητας, ρομποτάκια στην υποδοχή που μιλούν τη γλώσσα του πελάτη είναι
μερικά μόνο παραδείγματα για το τι ζητούν πλέον οι επισκέπτες ενός ξενοδοχείου.
Φυσικά, τα social media πρωταγωνιστούν, με πολλούς ταξιδιώτες να αναζητούν τις
τέλειες τοποθεσίες για να ανεβάσουν φωτογραφίες ή βίντεο και να αποσπάσουν like.
Ø
«Πράσινες» διακοπές. Μία σημαντική μερίδα των
τουριστών (ιδιαίτερα οι millennials),
που θέλει να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα, καταλύει σε «πράσινα»
ξενοδοχεία, επιβραβεύοντας με αυτό τον τρόπο εταιρείες που επενδύουν σε
αειφόρες πρακτικές. Ορισμένες μόνο πράσινες πρακτικές είναι η κομποστοποίηση, ο
περιορισμός της σπατάλης νερού και τροφίμων, η χρήση ανακυκλωμένων επίπλων, η
ύπαρξη μποστανιού κ.ά.
Ø Homeware Hotels.
Πρόκειται για ξενοδοχεία που ιδρύθηκαν από εταιρείες οικιακών ειδών (π.χ. Coco-mat), προκειμένου ο επισκέπτης να
εκτεθεί βιωματικά στα προϊόντα τους (πρακτική που στο μάρκετινγκ ονομάζεται tryvertising). Με τον τρόπο
αυτό προωθούνται έπιπλα, κρεβάτια, φωτιστικά, στρώματα, παπουτσοθήκες,
κουζίνες, μαξιλάρια κ.ά. Τα homeware hotels,
που γνωρίζουν άνθηση τα τελευταία χρόνια, απευθύνονται συνήθως σε ένα πιο εκλεπτυσμένο
κοινό.
Ø Ανόθευτοι προορισμοί. Τα τελευταία χρόνια μία
νέα λέξη έχει εμπλουτίσει το λεξιλόγιό μας: υπερτουρισμός (overtourism). Το φαινόμενο αυτό, που
δυστυχώς αλλοιώνει το χαρακτήρα αρκετών τουριστικών προορισμών, ωθεί αρκετούς
ταξιδιώτες να στραφούν σε λιγότερο γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, σε
μικρότερες πόλεις που δεν παρατηρείται συνωστισμός από τουρίστες.
Ø Θεματικός τουρισμός. Ο μαζικός τουρισμός δεν
είναι για όλους. Αρκετοί επισκέπτες αναζητούν πλέον κάτι συγκεκριμένο, μια
συγκεκριμένη θεματική ενότητα όπως γαστρονομία, αρχιτεκτονική πόλεων,
ποδηλασία, παρατήρηση πτηνών, ακόμα και πιο ακραίες καταστάσεις όπως είναι ο
σκοτεινός τουρισμός αλλά και αυτό που οι Αμερικανοί αποκαλούν heritage travel (η
αναζήτηση προορισμών όπου έζησαν οι πρόγονοί μας). Αρκετούς πόντους δείχνει να
κερδίζει τα τελευταία χρόνια και ο περιπατητικός τουρισμός.
Ø Ζήσε σαν ντόπιος. Εχει εμφανιστεί πληθώρα
εφαρμογών όπου ο ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει πληροφορίες εκ των έσω ή να
ξεναγηθεί από ντόπιους. Πρόκειται για ταξιδιώτες που θέλουν να ζήσουν σαν
ντόπιοι, να μάθουν τα λιγότερο τουριστικά σημεία μιας πόλης, να περπατήσουν τα
άγνωστα σοκάκια της, να φάνε ένα παραδοσιακό γλυκό του κουταλιού κ.ά.
Αναμφίβολα, η Airbnb έχει συμβάλει τα μάλα σε αυτή την τάση.