Γεννήθηκε
μέσα στην κρίση και ήρθε για να αναστρέψει την εικόνα που είχαμε για τους συνεταιρισμούς,
οι οποίοι τις προηγούμενες δεκαετίες και με δεκανίκια τις επιδοτήσεις συσσώρευσαν
χρέη που υπερέβησαν τα 3 δις. ευρώ.
Ωστόσο, δυστυχώς η πραγματικότητα
προσγείωσε απότομα την «ΘΕΣγάλα», με αποτέλεσμα, όπως διαφαίνεται το
συνεταιριστικό πείραμα να ολοκληρωθεί.
Ας δούμε όμως 8 πράγματα που πιθανώς δεν ξέραμε για την άνοδο και την πτώση(;) της «ΘΕΣγάλα»:
Ας δούμε όμως 8 πράγματα που πιθανώς δεν ξέραμε για την άνοδο και την πτώση(;) της «ΘΕΣγάλα»:
Ø Καλοκαίρι 2011. Ιδρύεται στη Λάρισα από 20
παραγωγούς ο συνεταιρισμός Θες Γάλα. Ένα σχεδόν χρόνο μετά, ο συνεταιρισμός
εξασφαλίζει το πρώτο του γραπτό συμβόλαιο πώλησης γάλακτος με την Frieslandcampina,
που παρασκευάζει το Νουνού, για να ακολουθήσουν και άλλα συμβόλαια με σχεδόν
όλες τις γνωστές γαλακτοβιομηχανίες.
Ø
Το 2013 ο συνεταιρισμός θα αναλάβει την
μεταποίηση του προϊόντος και τη διάθεση του στην αγορά, χωρίς μεσάζοντες. Η
πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα ιδέα ήρθε από την Ιταλία και δεν ήταν
άλλη από τα «ΑΤΜ γάλακτος», χάρη στα οποία θα εξοικονομούσαν τα έξοδα
συσκευασίας και λιανικής.
Ø Από την πρώτη στιγμή, τα μέλη του συνεταιρισμού
έσπευσαν να κατοχυρώσουν το «ΑΤΜ γάλακτος». Η νομοθεσία υπήρξε ασαφής, εξ ου
και η αποστομωτική απάντηση του υπουργού: «Καλά, εσύ πού ζεις; Δεν ξέρεις πως
ό,τι δεν απαγορεύεται επιτρέπεται;». Παρ’ όλα αυτά, συνέχισαν την προσπάθειά
τους και δικαιώθηκαν.
Ø Η αρχή έγινε με τέσσερα σημεία πώλησης, που παρακολουθούνται
αδιαλείπτως με κλειστό ηλεκτρονικό κύκλωμα από τα γραφεία τριών-τεσσάρων
εξειδικευμένων υπαλλήλων. Το 2016 στο κάδρο μπήκε η Θεσσαλονίκη και ένα χρόνο
μετά η Αθήνα. Σήμερα, μετράει 59 καταστήματα (32 στην Αθήνα, 18 στη Λάρισα και
9 στη Θεσσαλονίκη).
Ø Το 2017 και ενώ καταγράφονται ζημιές για τρεις
διαδοχικές χρήσεις, η εταιρεία αποφασίζει να επεκτείνει το δίκτυό της,
επενδύοντας 10 εκατ. ευρώ (προερχόμενα κυρίως από βραχυπρόθεσμα τραπεζικά
δάνεια) με τη μέθοδο του franchise,
ενώ μετατρέπει κάποια σημεία (22 μέχρι σήμερα) σε καταστήματα, με την ονομασία «ΘΕΣγάλα
συν», όπου πωλούνται και άλλα συνεταιριστικά προϊόντα.
Ø Το 2018 παρουσιάζονται τριγμοί στο οικοδόμημα,
καθώς αρχίζουν καθυστερήσεις στην πληρωμή των εργαζομένων. Ο τραπεζικός
δανεισμός πνίγει τον συνεταιρισμό, ενώ την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός από
σούπερ μάρκετ (μέσω των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και με προσφορές, σε
συνεργασία πάντα με τις μεγάλες βιομηχανίες τροφίμων) έχει οξυνθεί.
Ø
Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, μειώθηκαν οι
ποσότητες που αγόραζαν οι γαλακτοβιομηχανίες από τον Συνεταιρισμό, ενώ ένας από
τους μεγαλύτερους πελάτες της, η Friesland, αποχωρεί.
Ø Σήμερα, το μέλλον του συνεταιρισμού παραμένει
άδηλο. Η εταιρεία προσπαθεί να πετύχει αναδιάρθρωση του δανεισμού, ενώ
μελετάται και η είσοδος επενδυτή. Δεν αποκλείεται, επίσης, και η υπαγωγή της στο
άρθρο 106 του πτωχευτικού κώδικα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, όποια και αν είναι
η κατάληξη, έπεται το τέλος του συνεταιριστικού πειράματος.