Το
1975, τη χρονιά που πέθανε ο πρώην δικτάτορας της Ισπανίας Φρανσίσκο Φράνκο,
άνοιξε ένα κατάστηµα που άφησε εποχή σε έναν κεντρικό δρόµο της Λα Κορούνια,
απέναντι ακριβώς από τα καλύτερα µαγαζιά της περιοχής. Είχε µόλις «γεννηθεί»
µία φίρµα ένδυσης, η Zara, η οποία θα έκανε προσιτό στους καταναλωτές το
πολυτελές και το κοµψό ένδυµα.
Δηµιουργός
των καταστηµάτων Zara (του ομίλου Inditex) είναι ο Ισπανός Αµάνθιο Ορτέγα, γιος υπαλλήλου των
σιδηροδρόµων, ο οποίος γεννήθηκε το 1936 στην περιοχή της Γαλικίας. Σε ηλικία
14 ετών ο νεαρός παράτησε το σχολείο και βρέθηκε να εργάζεται σε έναν από τους
πιο επιτυχηµένους ράφτες της Λα Κορούνια, όπου µετέφερε τα καλοραµµένα
πουκάµισα στα σπίτια των πελατών.
Αν
και µικρός ακόµα σε ηλικία, ο Ορτέγκα θα εντρυφούσε στην τέχνη της απευθείας
διανοµής, χωρίς τη µεσολάβηση άλλων µεσαζόντων (οι οποίοι, βέβαια, θα ανέβαζαν
και την τελική τιµή διάθεσης των προϊόντων), κάτι που ο ίδιος εφάρµοσε αρκετά
αργότερα µε ιδιαίτερη επιτυχία. Η επόµενη δουλειά του, πάντα στο χώρο του
ενδύµατος, ήταν ως βοηθός εµπόρου υφασµάτων, όπου θα µάθει τις διάφορες
ποικιλίες υφασµάτων και θα ξεχωρίζει τις ποιότητες.

Το
επόµενο βήµα του ήταν να φτιάξει τη δική του βιοτεχνία ρούχων, η οποία
ουσιαστικά στεγαζόταν στο σαλόνι του σπιτιού του, µε σκοπό να παρέχει στα
καταστήµατα λιανικής πώλησης πιτζάµες, νυχτικά και εσώρουχα, όλα σε εξαιρετικά
ανταγωνιστικές τιµές. Οι δουλειές πήγαιναν πολύ καλά, παρακινώντας τον 27χρονο
Ορτέγκα να ανοίξει το πρώτο του εργοστάσιο.

Γνωρίζατε
ότι...
Παρά την επιτυχία του, ο κύριος Zara
φρόντισε όλα αυτά τα χρόνια να διατηρήσει χαµηλό προφίλ. Οι συνεργάτες του τον
περιγράφουν ως άνθρωπο εξαιρετικά προσιτό, που απεχθάνεται όµως τις γραβάτες,
τις φωτογραφίσεις και τις συνεντεύξεις. Με εξαίρεση µία δηµόσια παρουσία το
2000, όταν η εταιρεία του µπήκε στο ισπανικό χρηµατιστήριο, που µάλιστα έγινε
πρωτοσέλιδο στον οικονοµικό Τύπο, ο Αµάνθιο Ορτέγκα παραµένει άγνωστος στο ευρύ
κοινό. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι δεν έχει δώσει ποτέ του συνέντευξη, ενώ οι
επίσηµες φωτογραφίες του είναι µόλις δύο…
Όπως είναι αναµενόµενο, και στην εταιρεία
του παρατηρείται µία αποστροφή απέναντι στη δηµοσιότητα. Τα ρούχα της δεν
προορίζονται ποτέ για φωτογράφιση από περιοδικά µόδας, οι διαφηµίσεις και τα
δελτία τύπου της είναι σχεδόν ανύπαρκτα, ενώ κάθε νέο της κατάστηµα είναι καλά
«κρυµµένο» έως τη στιγµή που θα ανοίξει επίσηµα. Μάλιστα, όλη αυτή η
µυστικότητα ώθησε τη γραµµατέα του να εκµεταλλευτεί τη φήµη του και να γράψει
ένα βιβλίο για τη ζωή του µε τίτλο Amancio Ortega: From Zero to Zara.
Βέβαια,
για να φθάσει εκεί που έφθασε, ο κύριος Zara δεν άφησε τίποτα στην τύχη.
Φρόντισε να τοποθετήσει τα καταστήµατά του στους πλέον εµπορικούς και ακριβούς
δρόµους της κάθε πρωτεύουσας, ενώ, σε αντίθεση µε άλλες εταιρείες που ανέθεταν
την παραγωγή σε τρίτους (συνήθως στην Ασία), διατήρησε τον παραγωγικό ιστό στην
Ισπανία και την Πορτογαλία, κοντά δηλαδή στην έδρα του οµίλου, ώστε να
ελαχιστοποιήσει τον χρόνο αποστολής των πρώτων υλών και να διατηρήσει τον πλήρη
έλεγχο σε κάθε φάση της παραγωγικής διαδικασίας.
Αυτό
όµως που του έδωσε ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα και το οποίο
λειτούργησε καταλυτικά στην ανάπτυξη της εταιρείας του, ήταν η δυνατότητά του να
ανταποκρίνεται πάραυτα στις µεταβαλλόµενες καταναλωτικές ανάγκες. Σε µια εποχή
όπου απαιτούνταν τουλάχιστον έξι µήνες από την αρχική σχεδίαση µέχρι την
αποστολή των ενδυµάτων στα λιανεµπορικά καταστήµατα, µε αποτέλεσµα να
δηµιουργούνται δύο, τρεις το πολύ, συλλογές το χρόνο, ο Ορτέγκα υιοθέτησε ένα
πρωτοποριακό αυτοµατοποιηµένο σύστηµα που του επέτρεπε να συντοµεύσει την όλη
διαδικασία σε 10 µε 15 µέρες.

Σήµερα,
ο Αµάνθιο Ορτέγκα, που πλέον βαδίζει στην όγδοη δεκαετία της ζωής του, είναι ο
πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσµο. Η περιουσία του υπολογίζεται στα 85 δισ. ευρώ και περιλαµβάνει διάφορα ακίνητα
σε διάφορα µέρη της Ευρώπης, καθώς και ένα ξενοδοχειακό συγκρότηµα στο Μαϊάµι.
Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθεί να κυκλοφορεί απαρατήρητος στους δρόµους της Λα
Κορούνια όπου τον αναγνωρίζουν µόνον ελάχιστοι.