Πριν
λίγες μέρες, ο επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ της Unilever, του δεύτερου μεγαλύτερου
«διαφημιστή» παγκοσμίως, ανακοίνωσε ότι θα αναθεωρηθεί η επικοινωνιακή πολιτική
της εταιρείας, η οποία μέχρι σήμερα στηριζόταν σε μεγάλο βαθμό στη συνεργασία
με influencers και celebrities.
Μάλιστα προέτρεψε και τις υπόλοιπες εταιρείες να πράξουν το ίδιο, «για να
σταματήσουν τις απάτες». Για τον ίδιο
λόγο, πέρυσι η Procter & Gamble ανακοίνωσε ότι θα περικόψει τα online διαφημιστικά
της κονδύλια κατά 100 εκατομμύρια δολάρια.
Ως
εκ τούτου, η πολυεθνική ανακοίνωσε ότι σταματά τη συνεργασία με influencers και
stars, καθώς αυτοί μπαίνουν στον πειρασμό να αγοράσουν ψεύτικους ακολούθους,
προκειμένου να αυξήσουν το κασέ τους όταν κάνουν αναρτήσεις στα social media.
Η βιομηχανία των fake followers
Για
να αντιληφθούμε τη βιομηχανία fake friends και likes που έχει στηθεί, ενδεικτικά αναφέρουμε ότι με μόλις 16
δολάρια κάποιος μπορεί να αποκτήσει 300 φίλους στο Facebook και
μπόνους (!) 100 likes σε αναρτήσεις. Σήμερα υπολογίζεται ότι το 20% των followers ενός
μέσου influencer με 100.000 ακολούθους είναι fake.
Το
μάρκετινγκ με influencers έχει γνωρίσει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια καθώς
καθιστά το brand πιο οικείο, το οποίο προβάλλεται έμμεσα μέσα από «αγαπημένα
και αναγνωρίσιμα» πρόσωπα. Μάλιστα το κασέ αυτών των «επωνύμων» αποτελεί συνάρτηση των ακολούθων που έχει, κάτι
που ουσιαστικά τους ωθεί να αγοράσουν followers (οι οποίοι φυσικά δεν είναι πραγματικοί, αλλά bots), φθάνοντας συχνά και τα
20.000 δολάρια ανά ανάρτηση (ισχύει για χρήστες που έχουν ένα εκατομμύριο
ακόλουθους στο Twitter).
Ωστόσο,
τον τελευταίο καιρό, σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η μάστιγα, αναπτύσσονται
διάφορα εργαλεία που αποσκοπούν να εντοπίσουν την πραγματική ανταπόκριση και
αλληλεπίδραση που έχει ένα post.
Ο
τομέας της φιλοξενίας και οι influencers
Ιδιαίτερα
ο χώρος της φιλοξενίας αποτελεί πεδίον δόξης λαμπρό για τους influencers, εκκολαπτόμενους και μη, ωστόσο
έχει αποδειχθεί ότι ελάχιστοι μπορούν να επιβιώσουν από αυτή τη «δουλειά». Και
αυτό επειδή πλέον και τα ξενοδοχεία αρχίζουν και γίνονται καχύποπτα, καθώς,
ενώ προσφέρουν μια δωρεάν εμπειρία στον influencer, συχνά δεν βλέπουν
κάποιο σοβαρό ανταποδοτικό όφελος
Μάλιστα,
τον τελευταίο καιρό φαίνεται ότι έχει αντιστραφεί ο ρόλος πομπού και δέκτη. Ενώ
παλαιότερα τα ξενοδοχεία επικοινωνούσαν με influencers για να τα προβάλουν, σήμερα ισχύει ακριβώς το
αντίθετο. Μάλιστα, η διευθύντρια μάρκετινγκ πεντάστερου ξενοδοχείου στις
Μαλδίβες δήλωσε ότι το ξενοδοχείο της λαμβάνει τουλάχιστον έξι αιτήματα
ημερησίως από άτομα που αυτοαποκαλούνται influencers (ακόμα και χρήστες του Facebook με 600
(!) φίλους ζητούν δωρεάν διαμονή για μία εβδομάδα), συνήθως μέσω άμεσου
μηνύματος στο Instagram.
«Οι
χρήστες μας λένε, συχνά με περίσσιο θράσσος, πως θέλουν να έρθουν στις Μαλδίβες
για 10 ημέρες και ως αντάλλαγμα θα κάνουν δύο post στο Instagram τα οποία θα συγκεντρώσουν
2.000 likes», αναφέρει
χαρακτηριστικά και συμπληρώνει ότι μόλις το 10% των αιτημάτων χρήζει περαιτέρω
διερεύνησης.
Ορισμένα
μάλιστα ξενοδοχεία δεν διστάζουν, παραμένοντας πιστά στην παραδοσιακή και στην
στοχευμένη online διαφήμιση, να διακόψουν κάθε είδους συνεργασία με influencers, θεωρώντας ότι το
κακό έχει παραγίνει.
Λίγο
πολύ η ίδια κατάσταση επικρατεί και στα πολυτελή ξενοδοχεία στο Μπαλί, όπου
καταγράφεται πανσπερμία μηνυμάτων από δήθεν επηρεαστές γνώμης, που προσεγγίζουν
μαζικά ξενοδοχεία ευελπιστώντας να πετύχουν δωρεάν διακοπές. Δυστυχώς όλοι
αυτοί οι τυχάρπαστοι επηρεαστές γνώμης έχουν καταφέρει σήμερα να υπονομεύσουν
τη φήμη ολόκληρης της βιομηχανίας των travel influencers. Αλλοι, πάλι,
κάνουν δωρεάν διακοπές αλλά είναι τόσο πολυάσχολοι (στην αναζήτηση νέων
συνεργασιών) που ξεχνούν να κάνουν σχετικές αναρτήσεις.
Πλέον,
τα περισσότερα ξενοδοχεία έχουν αυστηροποιήσει τη διαδικασία και ζητούν
εγγυήσεις, ενώ ελέγχουν σχολαστικά τις αναρτήσεις των influencers και την αλληλεπίδραση που
πετυχαίνουν (πόσοι σχολίασαν, έκαναν like ή κοινοποίησαν), ώστε να διαπιστώσουν αν οι λογαριασμοί τους
είναι αυθεντικοί ή αν βρίθουν από ψεύτικους followers.
Άλλα
πάλι διατηρούν μια βάση δεδομένων με επιλεγμένους influencers με
τους οποίους έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν, τους οποίους επιστρατεύουν όταν
θέλουν να λανσάρουν νέα προϊόντα. Τέλος, σε κάποιες περιπτώσεις αναζητούν μία
ευρύτερη συνεργασία με τον influencer,
συνήθως με τη μορφή συμβουλών και όχι μόνο, για την αναβάθμιση των λογαριασμών
του ξενοδοχείου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.