Μία βροχερή χειµωνιάτικη νύχτα
του 1979, δύο φίλοι που παίζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, διαφωνούν όσον αφορά
το ποιος από τους δύο είναι καλύτερος. Αυτή η φιλική διαµάχη αποτέλεσε το
έναυσµα για τη δηµιουργία ενός καινοτοµικού παιχνιδιού για µικρούς και
µεγάλους. Το όνοµά του ήταν Trivial Pursuit
και σύµφωνα µε το έγκυρο περιοδικό Time «αποτέλεσε το µεγαλύτερο φαινόµενο στην ιστορία των
παιχνιδιών».
Στα τέλη της δεκαετίας του 1970,
σε µια εποχή όπου εξακολουθούν να κυριαρχούν η Monopoly και το Scrabble, δύο φίλοι δηµοσιογράφοι από
τον Καναδά, ο Σκοτ Αµποτ και ο Κρις Χένεϊ, αντιλήφθηκαν ότι αυτό που λείπει από
την αγορά είναι ένα παιχνίδι που θα µπορεί να παίζεται και από οµάδες των δύο ή
παραπάνω και το οποίο θα συνδύαζε την τύχη µε τις γνώσεις.
Έτσι άρχισαν να επεξεργάζονται στο µυαλό τους ένα νέο επιτραπέζιο παιχνίδι, το οποίο θα διέθετε κάρτες µε ερωτήσεις από έξι διαφορετικές κατηγορίες θεµάτων (τέχνες και φιλοσοφία, ψυχαγωγία, γεωγραφία, ιστορία, επιστήµη και περιβάλλον και, τέλος, αθλητικά και διασκέδαση). Αρχικά συµφώνησαν να το ονοµάσουν Trivia Pursuit, όµως η σύζυγος του Χένεϊ πρότεινε το Trivial Pursuit («Αναζήτηση της Λεπτοµέρειας» σε ελεύθερη µετάφραση) επειδή ακουγόταν καλύτερα.
Οι δύο φίλοι δεν άργησαν να
αντιληφθούν ότι δεν διέθεταν τα απαραίτητα κεφάλαια, το χρόνο, αλλά και την
εµπειρία για το συγκεκριµένο εγχείρηµα, οπότε έπεισαν τον µεγαλύτερο αδερφό τού
Χένεϊ, τον Τζον, καθώς και τον δικηγόρο Εντ Ουέρνερ να συνεργαστούν µαζί τους.
Στη νέα εταιρεία, πέραν των τεσσάρων συνεταίρων που έβαλαν όλες τους τις
οικονοµίες, θα «κληθούν» να καταθέσουν τον οβολό τους διάφοροι φίλοι και
συγγενείς τους, οι οποίοι θα λάµβαναν πέντε µετοχές για κάθε 1.000 δολάρια που
θα επένδυαν.
Το Νοέµβριο του 1981, µετά από
δύο χρόνια σκληρών προσπαθειών, τα πρώτα 1100 παιχνίδια βγαίνουν στην αγορά του
Καναδά. Με τιµή διάθεσης στα καταστήµατα 15 δολάρια, και µε τα έξοδα να
«τρέχουν», ο βρόγχος φαίνεται να πνίγει τις προσπάθειες των τεσσάρων αντρών, οι
οποίοι σύντοµα θα βιώσουν µία ακόµη απογοήτευση, αυτή τη φορά στην Παγκόσµια
Έκθεση Παιχνιδιού στη Νέα Υόρκη. Έχοντας κατασκευάσει 20.000 κοµµάτια, πούλησαν
µόλις µερικές εκατοντάδες, µε αποτέλεσµα να βρεθούν στο τέλος της έκθεσης µε
ένα απόθεµα που ξεπερνούσε τα 19.000 κοµµάτια.
Όµως η παταγώδης αυτή αποτυχία, που τους έκανε να πιστέψουν ότι ίσως είχαν υπερεκτιµήσει το πραγµατικό µέγεθος της αγοράς παιχνιδιού, είχε και ένα καλό. Οι τέσσερις καταχρεωµένοι άνδρες, που έπρεπε να πουλήσουν τα 20.000 αντίτυπα ώστε, τουλάχιστον, να ξεχρεώσουν, αποφάσισαν να µην τα παρατήσουν και να παραµείνουν «ζωντανοί» στο παιχνίδι, δοκιµάζοντας έτσι να εξάγουν το δηµιούργηµά τους στην Αµερική.
Σε αντίθεση µε τον Καναδά, στην
Αµερική το Trivial Pursuit
λατρεύτηκε από µικρούς και µεγάλους. Σε αυτό βοήθησε και µια έξυπνη
διαφηµιστική εκστρατεία µέσω ταχυδροµείου απευθυνόµενη σε ηθοποιούς του
Χόλιγουντ, αλλά και στους µεγαλύτερους –όσον αφορά τις αγορές τους– επισκέπτες
της Έκθεσης Παιχνιδιού της Νέας Υόρκης, το 1983. Μέχρι το τέλος της ίδιας
χρονιάς, πάνω από τέσσερα εκατοµµύρια κοµµάτια είχαν πωληθεί, ενώ το 1984 το
διάσηµο πλέον παιχνίδι είχε φθάσει στα πολυκαταστήµατα της Ευρώπης και της
Αυστραλίας.
Γνωρίζατε ότι...
Το µυστικό, ίσως, της επιτυχίας
του Trivial Pursuit
ήταν ότι εµφανίστηκε σε µία εποχή, όταν ήδη η Monopoly και το Scrabble µετρούσαν µισό περίπου αιώνα
ζωής και ο κόσµος αναζητούσε κάτι νέο και διαφορετικό. Συν τοις άλλοις, χάρη
στην ποικιλία των ερωτήσεων και των θεµατικών κατηγοριών που διέθετε προσέλκυσε
άτοµα κάθε επιπέδου, µόρφωσης, επαγγέλµατος.
Ενδεικτικό της επιτυχίας είναι
ότι σήµερα ένα στα δύο νοικοκυριά της Αµερικής έχει στην κατοχή του ένα Trivial Pursuit. Τέτοια αναπάντεχη εξέλιξη
δεν είχαν καν φανταστεί οι δύο εµπνευστές του παιχνιδιού, που θεωρούσαν ότι
απλώς είχαν φτιάξει ένα ευχάριστο επιτραπέζιο παιχνίδι, το οποίο µπορεί να
ενδιέφερε τα κολεγιόπαιδα.
Μέχρι το 2004, το παιχνίδι µε τις
4.800 ερωτήσεις είχε πουλήσει 88 εκατ. κοµµάτια σε 33 χώρες, ενώ µεταφράστηκε
σε 19 γλώσσες. Οι τέσσερις ιδρυτές της επιχείρησης (σήµερα το Trivial Pursuit παράγεται από την
εταιρεία παιχνιδιών Hasbro),
που στην αρχή είχαν φλερτάρει επίµονα µε την χρεοκοπία, δικαιώθηκαν για την
επιµονή τους και εντέλει έγιναν πολυεκατοµµυριούχοι. Όµως και οι φίλοι και
συγγενείς τους, συνολικά 34 άτοµα, που είχαν δεχθεί να συνεισφέρουν στο αρχικό
κεφάλαιο της επιχείρησης, δεν πρέπει να έµειναν απογοητευµένοι αφού έκαναν
ολόκληρη περιουσία.
Πηγή: Γνωστά Ονόματα Αγνωστες Ιστορίες 3 (εκδ. Σταμούλης)
Πηγή: Γνωστά Ονόματα Αγνωστες Ιστορίες 3 (εκδ. Σταμούλης)