Ο Θεόδωρος Βασιλάκης, ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας από την Κρήτη, που
δημιούργησε την «Καλύτερη Περιφερειακή Αεροπορική Εταιρεία στην Ευρώπη»
(βράβευση που η Aegean, η οποία μετέφερε 13,2 εκατ. επιβάτες το 2017, έλαβε για επτά συνεχόμενα
έτη), άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 78 ετών. Μολονότι το βιογραφικό
του και η πορεία του «εξαντλήθηκαν» από τον ηλεκτρονικό Τύπο, ας δούμε κάποιες
σχετικά άγνωστες πτυχές της ζωής του:
1) Ηδη από τη
δεκαετία του ’60 και ενώ ασχολείται με το εμπόριο καυσίμων, διαβλέπει τις ευκαιρίες
που διανοίγονται στη χώρα χάρη στην ανάπτυξη του τουρισμού. Ξεκινάει την «τουριστική»
επιχειρηματική του δράση στο χώρο της ενοικίασης αυτοκινήτων με έξι «Σκαραβαίους».
Αρκετά αργότερα, ο διορατικός και αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας δημιούργησε εταιρεία
αεροταξί, απευθυνόμενη σε business travelers.
2) Μολονότι δεν
γνώριζε πολλά για αεροπλάνα, στα μέσα της δεκαετίας του ’90 διεισδύει στον κλάδο
των αερομεταφορών, όπου εντοπίζει ένα κενό. Παρατηρώντας ότι άνοιξαν και έκλεισαν
πολλές εταιρείες και ότι η Ελλάδα, που ζει από τον τουρισμό, δεν διέθετε
αξιόπιστο αερομεταφορέα, αγνοεί τις Κασσάνδρες που του έλεγαν ότι «το πάρτι
τελείωσε» και μπαίνει στην αγορά με δύο αεροπλάνα.
3) Θεωρούσε ως
μυστικό της επιτυχίας της Aegean την απόλυτη προσήλωση στην ποιότητα (ο ίδιος δεν δίσταζε να παραδεχθεί ότι
είχε ψύχωση με την καθαριότητα) και στην εξυπηρέτηση του πελάτη. Διάβαζε,
μάλιστα, ο ίδιος τις σχετικά λιγοστές επιστολές παραπόνων από το αεροπλάνο.
4) Συνήθιζε να
μπαίνει απροειδοποίητα τη νύχτα μέσα στο άδειο αεροσκάφος και να κάνει τον δικό
του έλεγχο, για να τσεκάρει αν είναι όλα όπως πρέπει. Πρώτα έλεγχε τις
τουαλέτες, μετά την καμπίνα των επιβατών. Έλεγχε αν είναι καθαρά τα καθίσματα,
αν λειτουργούν οι ζώνες ασφαλείας, αν τα συνεργεία ξέχασαν κάτι στις θήκες στη
πλάτη των καθισμάτων, αν ανοίγουν τα τραπεζάκια.
5) Επένδυσε στη
δημιουργία «καλών» στελεχών που δεν θα δίσταζαν να βάλουν πλάτη για την
εταιρεία. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι (συνεργάτες, όπως τους
αποκαλούσε), από τις αεροσυνοδούς μέχρι τους πιλότους, ένοιωθαν την Aegean ως δική τους εταιρεία. Πίστευε ακράδαντα ότι στη
βιομηχανία παροχής υπηρεσιών, αν δεν κερδίσεις τους ίδιους τους εργαζόμενους,
δεν πρόκειται ποτέ να προσφέρεις ποιοτικές υπηρεσίες στον πελάτη.
6) Παρέμενε,
παρά την επιτυχία του, πάντα προσιτός, προσηνής, ευγενικός και χαμηλών τόνων. Ενας
συνεργάτης του περιέγραψε το ακόλουθο περιστατικό: «Περνώντας από τον έλεγχο
ασφαλείας στο αεροδρόμιο, κτυπάει το μηχάνημα. Ξέχασε να βγάλει τη ζώνη του. Το
κάνει αμέσως, ξαναπερνάει, το «μπιπ» δεν ακούγεται, προχωράει για επιβίβαση
όπως όλοι οι άλλοι επιβάτες».
7) Είχε δώσει
εντολή να μην υπάρχει διακριτική μεταχείριση.
Στα αεροπλάνα του, υπουργούς και πολιτικούς στην
αρχή τους κατέβαζαν εάν αρνούνταν να περάσουν τη διαδικασία του σεκιούριτι, του
ελέγχου ασφάλειας. Αυτοί, μαθημένοι αλλιώς, φώναζαν και διαμαρτύρονταν,
απειλώντας ότι θα πετούσαν με την Ολυμπιακή.
7+1) Ηταν γεννημένος μαχητής. Όταν διαγνώστηκε με
καρκίνο στον εγκέφαλο, σε προχωρημένο στάδιο, δήλωσε ότι «εγώ δεν θα καθίσω να
περιμένω τον θάνατο, θα τον πολεμήσω». Πράγματι το πάλεψε, όμως η μάχη ήταν
άνιση. Ηταν η μοναδική του ήττα…