Πριν
το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Coca-Cola είχε σημειώσει ανεπανάληπτη επιτυχία στην Γερμανία. Είναι
χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 1939 η αμερικάνικη πολυεθνική διέθετε 43 εργοστάσια
εμφιάλωσης και 600 ντόπιους διανομείς.
Όλα
αυτά όμως έμελλε να αλλάξουν σύντομα. Τα συστατικά που απαιτούνταν για την
παραγωγή του διάσημου σιροπιού δεν υπήρχαν σε επάρκεια στη ναζιστική Γερμανία.
Τότε, ο Max Keith,
υπεύθυνος λειτουργίας της εταιρείας στην Γερμανία (μετά τον αιφνίδιο θάνατο του
αμερικάνου αφεντικού του, το 1938) ανέστειλε την παραγωγή της Coca-Cola και λάνσα ρε την Fanta, ένα δροσιστικό αναψυκτικό που
έμοιαζε με την τζιτζιμπίρα.
Το όνομα προέκυψε όταν ο ίδιος ο Keith, κατά την αναζήτηση ονόματος, ζήτησε από το προσωπικό του να αφήσει την φαντασία (fantastisch στα γερμανικά) του να οργιάσει. Μόλις το άκουσε, ένας βετεράνος πωλητής επινόησε την επωνυμία Fanta.
Το όνομα προέκυψε όταν ο ίδιος ο Keith, κατά την αναζήτηση ονόματος, ζήτησε από το προσωπικό του να αφήσει την φαντασία (fantastisch στα γερμανικά) του να οργιάσει. Μόλις το άκουσε, ένας βετεράνος πωλητής επινόησε την επωνυμία Fanta.
Το
νέο αναψυκτικό χρησιμοποιούσε ότι περίσσευε από τις εγχώριες βιομηχανίες
τροφίμων, όπως τυρόγαλα και ίνες μήλου. Όσον αφορά τα φρούτα που περιείχε, αυτό
ήταν συνάρτηση της επάρκειάς τους καθότι οι εισαγωγές προϊόντων είχαν διακοπεί–
υπήρχαν στιγμές που η Fanta είχε ως πρώτη ύλη το παντζάρι.
Η Fanta είχε
μεγάλη απήχηση στο γερμανικό κοινό, αρκετή ώστε να κρατήσει όλα τα εργοστάσια
σε λειτουργία και να παρέχει εργασία (και ασφάλεια) στο προσωπικό της Coca-Cola. Μόνο το 1943 παρασκευάστηκαν τρία
εκατομμύρια τεμάχια, τα οποία όμως δεν προορίζονταν μόνο προς πόση αλλά
χρησιμοποιούταν και στη μαγειρική, ελλείψει βασικών πρώτων υλών, ως αρωματικό αλλά
και για να δώσει γεύση σε σούπες και στιφάδο.
Αξίζει
να σημειωθεί ότι η «μαμά εταιρεία» στην Ατλάντα δεν γνώριζε αν ο Keith λειτουργούσε
προς συμφέρον της ίδιας ή των Ναζί, καθότι η επικοινωνία μαζί του την εποχή του
πολέμου ήταν αδύνατη. Μετά από έρευνες
της Coca-Cola μετά τον πόλεμο,
διαπιστώθηκαν τα ανιδιοτελή κίνητρα του Keith που ήθελε να κρατήσει τις εγκαταστάσεις σε λειτουργία και
να δώσει δουλειά σε εκατοντάδες Γερμανούς, καθότι δεν υπήρξε ποτέ Ναζί, αν και
υπήρχαν έντονες πιέσεις για να ενταχθεί στο Κόμμα.
Όταν
επανήλθε η τάξη, ο Keith,
που θα μπορούσε να είχε θησαυρίσει αν εκμεταλλευόταν για ιδίον όφελος τη Fanta (που σήμερα θεωρείται
το πιο δημοφιλές αναψυκτικό με γεύση πορτοκάλι), καλωσόρισε την επάνοδο των
Αμερικανών συναδέλφων του και παρέδωσε στη μαμά εταιρεία τα κέρδη από την
περίοδο εκείνη.