Η έλευση του διαδικτύου και δη
των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δημιούργησε επαγγελματικές ευκαιρίες για όσους
χειρίζονται με ευχέρεια τα social media και ακολουθούνται από ένα ευρύ κοινό. Πρόκειται για τους
λεγόμενους influencers,
που διαπρέπουν ως Instagramer,
YouTuber ή Blogger
και οι οποίοι συχνά θεωρούν δεδομένο ότι θα πρέπει να απολαμβάνουν προνόμια,
καθότι ασκούν επιρροή.
Πριν λίγες ημέρες μία από αυτές, η
Ελι Ντάρμπι, influencer του Instagram
και του YouTube, βρήκε τον «μάστορά» της στο πρόσωπο του Πολ Στένσον, ιδιοκτήτη
του White Moose, πολυτελούς ξενοδοχείου και cafe restaurant στο Δουβλίνο.
Όλα ξεκίνησαν πριν λίγες ημέρες,
όταν η 22χρονη, που αυτοπροσδιορίζεται ως «social media influencer σε θέματα
lifestyle, ομορφιάς και ταξιδιών» (λίγο από όλα δηλαδή) αξίωσε να διαμείνει
δωρεάν μαζί με τον φίλο της για πέντε νύχτες στο ξενοδοχείο, προσφέροντας ως
αντάλλαγμα να το αναδείξει μέσα από ένα βίντεο που θα ανέβαζε στο YouTube –
η νεαρά μετράει περισσότερους από 87.000 συνδρομητές στο κανάλι της στο YouTube
και 76.000 followers στο Instagram. Μάλιστα κλείνοντας ανέφερε ότι πρόσφατα είχε
παρόμοια συνεργασία με το Universal Orlando in Florida, με πολύ καλά αποτελέσματα για την
επιχείρηση.
Φανερά ενοχλημένος, ο ξενοδόχος
απάντησε ως εξής: «Αγαπητή social influencer (γνωρίζω το όνομά σου, αλλά
προφανώς δεν έχουν σημασία τα ονόματα). Σ' ευχαριστώ για το e-mail σου, με το
οποίο αιτήθηκες δωρεάν διαμονή με αντάλλαγμα προβολή. Χρειάζονται κότσια για να
στείλεις ένα τέτοιο e-mail, σίγουρα όμως δεν χρειάζεται ιδιαίτερο αυτοσεβασμό
και αξιοπρέπεια. Αν σε αφήσω να μείνεις εδώ με αντάλλαγμα να εμφανιστεί το
ξενοδοχείο μου στο βίντεο σου, ποιος θα πληρώσει το προσωπικό που θα σε
φροντίσει; τις καθαρίστριες που θα καθαρίσουν το δωμάτιό σου; τους σερβιτόρους
που θα φέρουν το πρωινό σου; τον ρεσεψιονίστ; το φως και τη θέρμανση που θα
χρησιμοποιήσεις; Μήπως να ενημέρωνα το προσωπικό ότι θα εμφανιστεί στο βίντεό
σου, αντί να πληρωθεί για την εργασία που θα σου προσφέρει; Υ.Γ.: Η απάντηση
είναι "όχι"».
Μολονότι δεν ανέφερε το όνομά
της, οι χρήστες του διαδικτύου δεν άργησαν να ανακαλύψουν για ποια influencer
γινόταν ο λόγος. Και εδώ ξεκινάει ο διασυρμός της influencer, που, αφού θα γίνει αποδέκτης
αμέτρητων καυστικών σχολίων, ανεβάζει ένα δακρύβρεχτο βίντεο 17 λεπτών για να
καυτηριάσει τη στάση του ξενοδόχου που «την έβγαλε στη σέντρα», αντί να αρνηθεί
ευγενικά. Μάλιστα, αυτοχαρακτηρίζεται ως «ένα 22χρονο κορίτσι που “τρέχει” τη
δική της δουλειά από το σπίτι της».
O Στένσον δεν άφησε το γάντι να
πέσει και επανήλθε δριμύτερος και πιο καυστικός:
«Στην κοινότητα των bloggers, υπάρχει
η γενική αίσθηση ότι δικαιούνται τα πάντα. Ποτέ δεν πίστευα ότι θα γινόμασταν
στόχος αρνητικής κριτικής, επειδή ζητήσαμε από κάποιον να πληρώσει για αγαθά
και υπηρεσίες. Η κοπέλα δεν κατονομάστηκε στο αρχικό μου post, αλλά η ίδια
βγήκε σε ένα βίντεο, εμφανιζόμενη ως ΄΄θύμα’’, εξηγώντας ότι
"εκτέθηκε", εξαιτίας των κακών μας προθέσεων. Αν οποιοσδήποτε από
εσάς προσπαθήσει από εδώ και πέρα να έρθει στο ξενοδοχείο, θα φάει πόρτα...
Ίσως αν εργαζόσασταν πραγματικά, σε κανονικές δουλειές, θα μπορούσατε να
πληρώσετε για αγαθά και υπηρεσίες, όπως όλος ο κόσμος».
Η ρήξη αυτή μολονότι δίχασε τους χρήστες
του διαδικτύου (από τη μία, η κοινότητα των bloggers και το κοινό τους επέκριναν την
κίνηση του ξενοδόχου, όμως από την άλλη, ο Στένσον επαινέθηκε για τη στάση του
να ρίξει πόρτα στους influencers),
ωστόσο ανέδειξε ξεκάθαρο νικητή τον ξενοδόχο, που χειρίστηκε με μαεστρία τη
δημοσιότητα (έβγαλε μάλιστα και μπλουζάκια όπου αναγράφεται: «σε ξεσκέπασα»,
ενώ δεν παρέλειψε να την τρολλάρει καθώς της απέστειλε τιμολόγιο όπου της ζητάει
ένα τεράστιο ποσό, καθώς η κόντρα τους της έκανε καλό) και έριξε στο καναβάτσο
την τσαμπατζού infuencer.
Ωστόσο, το ερώτημα που όντως
προκύπτει είναι ποιος είναι σήμερα ο πραγματικός ρόλος όλων αυτών των
αποκαλούμενων «influencer».
Κάποτε οι εταιρείες απευθύνονταν στους επώνυμους (celebrities) για να προβάλλουν τα προϊόντα
τους. Πλέον οι ρόλοι έχουν αντιστραφεί.
Τα σημερινά «παιδιά του
διαδικτύου», όπως η κυρία Ντάρμπι, συχνά απαιτούν ξεδιάντροπα, επικαλούμενοι
την επιρροή που ασκούν, δωρεάν υπηρεσίες, προκειμένου να προβάλλουν μία
επιχείρηση. Η αλήθεια είναι ότι δεν διαφέρουν πάρα πολύ από όλους αυτούς τους εκβιαστές-καταναλωτές
που θέλουν να υφαρπάξουν κάτι χωρίς να πληρώσουν με αντάλλαγμα να μην γράψουν
αρνητική κριτική.
Αυτό όμως καθιστά όλο αυτό το influencer marketing ελάχιστα
αυθεντικό. Όπως δήλωσε εύστοχα και ο ιδιοκτήτης του The White Moose «η
κυρία αυτή θα έγραφε επαινετικά σχόλια για το ξενοδοχείο μόνο και μόνο επειδή
δεν θα πλήρωνε μία».