Σε μια χώρα με πλούσια ιστορία, πολλοί είναι αυτοί που θα ήθελαν να κάνουν ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο για να δουν πώς ήταν τότε όλα αυτά τα παγκόσμια μνημεία. Το «πάντρεμα» της αρχαίας ελληνικής ιστορίας με τα σύγχρονα εργαλεία που προσφέρει η τεχνολογία, ήταν ο στόχος του Μιχάλη Κόκκινου, ο οποίος με την Moptil μας ταξιδεύει στην ψηφιακή αναπαράσταση μνημείων του αρχαίου κόσμου.
Πώς ξεκίνησε το ταξίδι
στην ψηφιακή αναπαράσταση της αρχαιότητας;
Ήμουν
στέλεχος στην Πληροφορική από το 2001. Το 2014 αποφάσισα να ιδρύσω τη δική μου εταιρεία έχοντας δει που
πάει η τεχνολογία. Τον ίδιο χρόνο
διάβασα ένα άρθρο και δοκίμασα ένα App
που χρησιμοποιούσε την τεχνολογία του
Augmented Reality. Έχοντας διαβάσει και
αγαπήσει την Αρχαία Ελλάδα, μου ήρθε η ιδέα. Πώς θα ήταν, εάν έχοντας ένα
τάμπλετ και στρέφοντας το προς τον Παρθενώνα, μπορούσα να δω τρισδιάστατα πώς ήταν πριν από 2500
χρόνια;
Η
ιδέα ήταν απλή. Κάθε επισκέπτης στην Ακρόπολη θα μπορούσε να πάρει ένα τάμπλετ με την εφαρμογή
που θα παρουσίαζε τα κτίρια όπως πιθανώς
αυτά ήταν στην αρχαιότητα.
Υπάρχει κάτι ανάλογο
στην Ελλάδα ή το εξωτερικό;
Αναζήτησα
εάν υπήρχε κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα ή
στο εξωτερικό για μνημεία Παγκόσμιας
Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Όταν κατάλαβα ότι ελάχιστες πιλοτικές προσπάθειες είχαν γίνει, αισθάνθηκα πως ήταν
η ευκαιρία. Αντιλήφθηκα γρήγορα ότι η αγορά-στόχος θα ήταν τα τουριστικά γραφεία και τα σχολεία,
ακολουθώντας ένα business to business μοντέλο.
Ποιες δυσκολίες
αντιμετωπίσατε;
Η
υλοποίηση έκρυβε πολλές και μεγάλες τεχνικές και εμπορικές δυσκολίες.
Χρειάστηκαν μήνες για να αναπτυχθεί η
πρώτη Εφαρμογή που είχε στόχο την
Εικονική Αναπαράσταση της Ακρόπολης. Οι δοκιμές εκατοντάδες μέχρι
να λυθούν όλα τα προσκόμματα και να
γίνει εμπορικό προϊόν. Την άνοιξη του 2014 παρουσιάσαμε μια πρώτη έκδοση της
εφαρμογής σε σχολεία και στα μέσα του
ίδιου καλοκαιριού στο πρώτο τουριστικό γραφείο.
Ηταν
πολύ δύσκολο να αποφασίσει κάποιος να
χρησιμοποιήσει για τις ξεναγήσεις του τάμπλετ Επαυξημένης Πραγματικότητας. Είναι αστείο πόσα
προσκόμματα έβρισκαν στην αρχή οι
άνθρωποι μπροστά σε κάτι που ήταν καινοτόμο, ωραίο αλλά πρωτόγνωρο.
Πώς ξεκίνησε η Moptil;
Το
2014 εξυπηρετήσαμε δύο τουριστικά γραφεία με σχεδόν δωρεάν τουρ στην Ακρόπολη με 50 τάμπλετ. Το feedback
ήταν θεαματικά καλό παρά τα προβλήματα. Με την αγαστή συνεργασία με
διακεκριμένους καθηγητές Αρχαιολογίας, η Αναπαράσταση το 2015 ήταν 10 φορές
καλύτερη και πλέον άρτια επιστημονικά τεκμηριωμένη.
Το
2015 ήμασταν δύο υπάλληλοι και
ξεκινήσαμε την τουριστική σεζόν με δύο πελάτες και πολύ άγχος. Το 2017
έχοντας σε δύο χρόνια αναπτύξει την ίδια υπηρεσία για έξι αρχαιολογικούς χώρους (Ακρόπολη, Ολυμπία, Δήλος, Ασκληπιείο
Κω, Κνωσός) έχουμε πάνω από εκατό
πελάτες και απασχολούμε εποχιακά πάνω από οκτώ εργαζομένους σε όλη την Ελλάδα.
Εφέτος
60 χιλιάδες περίπου τουρίστες χρησιμοποίησαν τα τάμπλετ μας με εξαιρετικά
σχόλια – μάλιστα, πολλοί από αυτούς εξεπλάγησαν όταν είδαν ότι τα αρχαία μας
ήταν διανθισμένα με χρώματα. Το 2016 λάβαμε το 1ο βραβείο Start-Up εταιρείας
στον τομέα του Τουρισμού, στα βραβεία Παπαστράτος και το 2017 μας βράβευσε η TUI ως έναν από τους
τέσσερις καλύτερους προμηθευτές της.
Πώς λειτουργεί η εφαρμογή;
Υπάρχουν
δύο λειτουργίες. Η μία είναι Virtual
Reality και έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς σε σχολεία μας καλούν να
μοιράσουμε ένα τάμπλετ σε κάθε παιδί και
να κάνουμε ένα εικονικό ταξίδι στην αρχαιότητα με τη βοήθεια κάποιας ξεναγού.
Όμως
ο βασικός τρόπος λειτουργίας είναι μέσα
στους αρχαιολογικούς χώρους όπου ο χρήστης (τουρίστας ή μαθητής) κρατώντας το τάμπλετ μας μπροστά σε ένα
κτίριο, ανοίγει με έναν μαγικό τρόπο
(Augmented Reality) ένα παράθυρο στην Ιστορία και βλέπει τρισδιάστατα και σε 360 μοίρες μια εικονική
αναπαράσταση του μνημείου με χρώματα,
αγάλματα, αντικείμενα και αρχαίους Έλληνες.
Σημαντική
βοήθεια είχαμε και από τους επίσημους ξεναγούς, που συνεργάζονται με επαγγελματισμό μαζί μας ώστε
η αφήγησή τους να «ντυθεί» με τις δικές μας Αναπαραστάσεις
Πώς επικοινωνείτε το
Moptil;
Τον
τελευταίο χρόνο υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από
τουριστικά γραφεία για το προϊόν μας. Η αλήθεια πίσω από αυτό είναι ότι ένα ευρύ κοινό έχει αγκαλιάσει το project
μας γιατί το βρίσκει αρκετά καινοτόμο.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μας καλούν σε events, συνεντεύξεις και διεθνείς
εκθέσεις συνεισφέροντας στην
αναγνωρισιμότητα του προϊόντος.
Δεν
είναι λίγες οι φορές όπου τουρίστες
ζητούν από ελληνικά τουριστικά γραφεία την
υπηρεσία μας, την οποία βρήκαν μέσα από το Διαδίκτυο, με αποτέλεσμα να αποκτήσουμε αναγνωρισιμότητα στο χώρο των
γραφείων.
Πού βρίσκεστε σήμερα και
ποιοι οι άμεσοι στόχοι σας;
Οι
άμεσοι στόχοι είναι να διευρύνουμε την πελατεία μας στην Ελλάδα αλλά και να
επεκτείνουμε την παρουσία μας στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία (Πομπηία, Φόρουμ κ.ά)
και αλλού. Επίσης έχουμε πλέον την
τεχνογνωσία να δημιουργήσουμε μια αντίστοιχη υπηρεσία για μουσεία ή κάστρα, δίνοντας ζωή σε στατικά
αντικείμενα και αναπαριστώντας δρώμενα
με Animation. Ιδιαίτερα για το τελευταίο, έχουμε αγοράσει μια νέα πλατφόρμα Motion Capture που
θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε
ρεαλιστικά κινούμενους χαρακτήρες.
Βέβαια,
τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχαν γίνει χωρίς τους συνεργάτες μας, το προσωπικό
της εταιρείας δηλαδή, που με πραγματικό ζήλο και επαγγελματισμό δουλεύουν μέσα
στην ανυπόφορη ζέστη προκειμένου να χτιστεί ένα αξιόπιστο όνομα πίσω από το
Moptil.
Πηγή:
συνέντευξη με τον κ. Μιχάλη Κόκκινο, ιδρυτή της Moptil