Η «γκάφα του αιώνα» μπορεί ίσως να ανήκει δικαιωματικά στην Coca-Cola με την προσωρινή απόσυρση της κλασικής συνταγής, όμως και ο μεγάλος της ανταγωνιστής, η Pepsi Cola, φαίνεται ότι ζήλεψε λίγο από τη δόξα της, αφού έκανε, λίγα μόλις χρόνια αργότερα, μια φιλότιμη προσπάθεια για να τη μιμηθεί.
Τη δεκαετία του ’90, είχε παρατηρηθεί ένας «οργασμός» στην αμερικάνικη αγορά από «διάφανα» προϊόντα με ονομασίες τύπου clear (π.χ. China Cola Clear, Miller Clear) ή crystal (π.χ. Close Up Crystal), τα οποία λόγω του χρώματός τους προσπαθούσαν να μεταδώσουν μια εικόνα καθαρότητας και αγνότητας. Αναγνωρίζοντας τα στελέχη της Pepsi Cola την ξεκάθαρη τάση προς οτιδήποτε φαντάζει πιο καθαρό και υγιεινό, αποφάσισαν να διεισδύσουν στη συγκεκριμένη αγορά.
Είμαστε, λοιπόν, στο 1992, όταν η Pepsi Cola αναγνωρίζει ότι υπάρχει μια ανικανοποίητη ανάγκη: η ανάγκη για ένα «καθαρό» αναψυκτικό τύπου cola. Εξάλλου, η επιτυχία που είχαν γνωρίσει διάφορα αναψυκτικά τύπου diet cola, sugar-free cola ή cherry cola έκαναν τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας να πιστεύουν ότι θα μπορούσε να επαναληφθεί η επιτυχία με ένα «καθαρό» αναψυκτικό.
Το 1993, ύστερα από πειράματα και δοκιμές που διήρκεσαν αρκετούς μήνες, το νέο αναψυκτικό, χωρίς καφεΐνη και συντηρητικά, ήταν έτοιμο. Το όνομα δε αυτού, πιστό στα κελεύσματα των καιρών, ήταν Crystal Pepsi, αφού, όπως υπονοούσε και το πρώτο συστατικό του ονόματος, ήταν άχρωμο. Έχοντας ως σλόγκαν το ‘’You have never seen a taste like this’’ (‘’Δεν έχετε δοκιμάσει ξανά τέτοια γεύση’’), το νέο εναλλακτικό αναψυκτικό προσπάθησε να ανταγωνιστεί εμφιαλωμένα νερά όπως το Perrier και το Evian.
Παρά τα 100 εκατ. δολάρια που δαπανήθηκαν για το σχεδιασμό και την προώθηση του νέου προϊόντος, η Crystal Pepsi απέτυχε παταγωδώς. Αν και οι αρχικές πωλήσεις ήταν κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές, η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Φαίνεται ότι η εντατική διαφήμιση έπεισε τους καταναλωτές να το δοκιμάσουν, αλλά όχι και να το υιοθετήσουν. Μπορεί, λίγους μήνες αργότερα, η Crystal Pepsi να πέρασε στην ιστορία, ή μάλλον στην αφάνεια, όμως αυτό δεν εμπόδισε την εταιρεία να παρουσιάσει μετά από λίγο καιρό έναν «κλώνο» της, την Crystal by Pepsi, η οποία αποδείχθηκε εξίσου αποτυχημένη όσο και ο προκάτοχός της.
ΤΙ ΠΗΓΕ ΣΤΡΑΒΑ
Οι καταναλωτές φαίνεται ότι δεν συμμερίστηκαν τον ενθουσιασμό των υψηλόβαθμων στελεχών της εταιρείας για μία κρυστάλλινη, χωρίς καφεΐνη, Pepsi. Η εταιρεία προσπάθησε να διαφοροποιήσει το προϊόν της από τα ανταγωνιστικά, «επενδύοντας» στο χρώμα, κάτι όμως που άφησε αδιάφορους τους καταναλωτές. Εξάλλου, ένα προϊόν με το όνομα Pepsi, το οποίο διακηρύττει ότι είναι υγιεινό και καθαρό, μάλλον έρχεται σε αντίθεση με τη «ναυαρχίδα» της εταιρείας, την κλασική σκουρόχρωμη Pepsi Cola, η οποία υπήρξε ανέκαθεν συνώνυμη της καφεΐνης και της ζάχαρης. Ήταν αρκετά ουτοπικό να θεωρηθεί ότι κάποιος που ενδιαφερόταν για την υγεία του, θα ξεκινούσε να καταναλώνει ένα προϊόν με το όνομα Pepsi.
Συν τοις άλλοις, η διαφημιστική καμπάνια που υιοθετήθηκε ανέβασε τον πήχη των προσδοκιών αρκετά υψηλά. Όπως όμως αποδείχθηκε στην πράξη, η γεύση του νέου αναψυκτικού δεν ενθουσίασε το κοινό της, εκτός ίσως από μία μικρή μερίδα του πληθυσμού, που ακόμα και σήμερα ζητά την επαναφορά της. Πολλοί μάλιστα θεώρησαν ότι δεν διέφερε αρκετά από την κλασική Pepsi Cola, ούτε από τα υπόλοιπα αναψυκτικά τύπου cola.