Anassa Organics. Ελληνικό τσάι στα Harrods

Ζούμε σε μία χώρα που τα βουνά της είναι γεμάτα από αρωματικά φυτά που προσφέρονται για ροφήματα, στην οποία κυριαρχούν, ειδικά στην αγορά του τσαγιού, οι πολυεθνικές. Μολονότι το ελληνικό τσάι θα μπορούσε να θεωρηθεί από τα καλύτερα στον κόσμο, εμείς μέχρι τώρα είχαμε επιλέξει την εύκολη λύση, να προσφέρουμε δηλαδή το ίδιο τσάι που μπορεί να βρει κάποιος σε όλο τον πλανήτη. Παρ’ όλα αυτά, στην ποιότητα των ελληνικών τσαγιών υποκλίθηκαν ακόμη και οι δύστροποι Βρετανοί, που το εθνικό τους ρόφημα είναι το τσάι, καθώς μία ελληνική εταιρεία απέσπασε στο Λονδίνο τέσσερα βραβεία στα «Great Taste Awards 2014», το μεγαλύτερο διεθνώς και πιο αξιόπιστο σύστημα πιστοποίησης για ποιοτικά τρόφιμα και ποτά. Ήταν η πρώτη φορά που μια νεοσύστατη ελληνική εταιρεία έλαβε τέσσερα βραβεία στην κατηγορία ροφήματα, έχοντας μάλιστα να ανταγωνιστεί πολυεθνικές με ιστορία αιώνων στον συγκεκριμένο τομέα.

Το ερέθισμα…
Η αξιοποίηση, λοιπόν, της παράδοσης μέσα από καινοτόμες ιδέες οδήγησε στη δημιουργία της ελληνικής εταιρείας ροφημάτων Anassa Organics, η οποία κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα να κερδίσει βραβεία και να εξαπλωθεί στο εξωτερικό. Η Anassa Organics, όνομα εμπνευσμένο από τη «βασίλισσα» ελληνική γη και τα εξαιρετικά προϊόντα της με τις μοναδικές στον κόσμο ιδιότητες, είναι η υλοποίηση μιας ιδέας που είχαν οι κυρίες Αφροδίτη Φλώρου και Γιάννα Ματθαίου, οι οποίες διέθεταν 20ετή εμπειρία σε διευθυντικές θέσεις σε μεγάλες εταιρείες στο μάρκετινγκ και στις πωλήσεις.
   Το 2012, οι δύο γυναίκες, που πλέον δεν αντλούσαν ικανοποίηση από αυτό που έκαναν, πήραν την απόφαση να δημιουργήσουν κάτι δικό τους. Χωρίς συγκεκριμένο πλάνο, ξεκίνησαν με το μέλι όμως ένα ταξίδι στον Βαλκανικό Βοτανικό Κήπο Κρουσσίων στην Θεσσαλονίκη ήταν αυτό που τους έδωσε τροφή για σκέψη.

Η σημασία της έρευνας…
Έχοντας μεγαλώσει στην πόλη δεν είχαν ιδέα από τσάι και αρωματικά φυτά.   Αναθέτουν σε μια επιστημονική ομάδα από καθηγητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και το ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, να πραγματοποιήσουν μια έρευνα για την εταιρεία. Τα αποτελέσματα της επιστημονικής έρευνας αξιοποιήθηκαν με τις καλύτερες επιλογές σε ό,τι μπορεί να κάνει τη διαφορά: ποια ελληνικά βότανα είναι τα πιο σημαντικά, σε ποιες περιοχές ευδοκιμούν περισσότερο, πώς πρέπει να συλλέγονται και πώς να συσκευάζονται για να διατηρούν στο ακέραιο το άρωμα, τη γεύση και τις ευεργετικές ιδιότητές τους. Και ακόμα, ποιοι συνδυασμοί είναι κατάλληλοι για διάφορες χρήσεις και σε ποιες αναλογίες (μείγματα βοτάνων).
    Αφού διερεύνησαν την αγορά για ενάμιση χρόνο, «οργώνοντας» όλη την Ελλάδα για να εντοπίσουν βιολογικές καλλιέργειες βοτάνων -η έλλειψη ποιοτικής, βιολογικής και ελληνικής πρώτης ύλης εξακολουθεί να αποτελεί έναν δυσεπίλυτο γρίφο- αλλά και δοκιμάζοντας μέσα στην κουζίνα τις γεύσεις, τις συσκευασίες και τον τρόπο που θα τοποθετούνταν το προϊόν μέσα, ξεκίνησαν με μικρό κεφάλαιο παραγγέλνοντας βότανα.
    Συνεργάζονται με καλλιεργητές που συλλέγουν τα αρωματικά φυτά με το χέρι από εδάφη που δεν είναι κορεσμένα, ενώ μετά από προσεκτική επιλογή –ό, τι δεν ταιριάζει στα ποιοτικά τους κριτήρια το διαθέτουν στους συνεργάτες τους στην Φαρμακευτική Σχολή Αθηνών για μελέτες- τα συσκευάζουν μέσα σε μεταλλικά κουτιά, προκειμένου να προφυλάσσουν τα αρωματικά φυτά και να διατηρούν στο ακέραιο τις ιδιότητές τους. αλλά και για να είναι εύκολη η παρασκευή τους, χωρίς να χάνεται η ιεροτελεστία – περιλαμβάνεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα παραλαβής με ειδικά βιοδιασπώμενα φίλτρα και ξύλινα στηρίγματα για την κούπα.

Ένα πρωτοποριακό τσάι γεννιέται…
Αρχικός τους στόχος υπήρξε η αγορά του εξωτερικού, η οποία μολονότι είχε κατακλυστεί από αρνητικά σχόλια για οτιδήποτε ελληνικό, θα τους δώσει ψήφο εμπιστοσύνης. Ευχάριστη έκπληξη ήταν και η αποδοχή που είχαν τα προϊόντα τους στην Ελλάδα, όπου ξεκινούν με ένα stand στο Golden Hall, για να φθάσουν ένα χρόνο μετά τα 30 σημεία πώλησης, κυρίως ντελικατέσεν και χώρους εστίασης.
   Η αποδοχή για τα 10 είδη ροφημάτων -όλα αποτελούμενα από ελληνικά αρωματικά φυτά βιολογικής καλλιέργειας, συσκευασμένα είτε μόνα τους είτε σε μείγματα- της βραβευμένης εταιρείας είναι τόσο μεγάλη, που οι πρώτες παραγγελίες εξαντλούνται, αναγκάζοντας τις δύο ιδρύτριες να απορρίψουν –ελλείψει πρώτης ύλης- εμπορικές συνεργασίες σε αγορές του εξωτερικού, καθώς ήθελαν να είναι συνεπείς απέναντι σε αυτούς που τους στήριξαν στα πρώτα τους βήματα. Πιο προετοιμασμένες την επόμενη χρονιά θα συγκεντρώσουν τετραπλάσιες ποσότητες πρώτης ύλης, αρκετές για να δημιουργήσουν νέα σημεία πώλησης.

Η εξάπλωση…
Σήμερα τα ροφήματα της Anassa Organics, που δημιούργησε –χάρη στο Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας που κέρδισε και το οποίο προσφέρει πρόσβαση σε χρηματοδότηση και παροχή συμβουλευτικής βοήθειας- το δικό της συσκευαστήριο στη Μεταμόρφωση Αττικής, είναι τοποθετημένα σε καταστήματα ντελικατέσεν σε συνολικά 23 χώρες. Ενδεικτικά, βρίσκονται στα Harrods και Whole Foods Market, Selfridges (Αγγλία), Galleries Lafayette (Γαλλία), La Rinascente (Ιταλία), Jelmoli και Globus (Ελβετία), Spinneys &, Waitrose (Ντουμπάι), στην Aegean Airlines (πώληση ON BOARD) και στα Hellenic Duty Free.
   Όλα τα ροφήματα είναι βραβευμένα για τη γεύση τους και την άριστη ποιότητα της πρώτης ύλης τους. Τρία από αυτά (Organic Mint, Mountain Tea, Lemon Verbena), μάλιστα, έχουν αποσπάσει την ανώτατη διάκριση των τριών αστέρων και επιλέχθηκαν για τη λίστα  των 50 καλύτερων προϊόντων (top50) για το 2016 & 2017.


Πηγή: συνέντευξη της Γιάννας Ματθαίου για τις ανάγκες του βιβλίου Οι 50 Καλύτερες Επιχειρηματικές Ιδέες μέσα στην Κρίση
Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia