Όλο και πιο συχνά τον τελευταίο
καιρό με ρωτούν οι μαθητές μου για την Worldventures. Ομολογώ ότι μέχρι πριν
λίγα χρόνια δεν γνώριζα την ύπαρξη της εν λόγω εταιρείας, που ιδρύθηκε το 2005
στο Τέξας και από το 2009 επεκτείνεται και εκτός της αμερικάνικης ηπείρου (στη
χώρα μας έχει αποκτήσει έντονη παρουσία τα τελευταία χρόνια). Ψάχνοντας για την
Worldventures,
διαπίστωσα ότι ποτέ άλλοτε μία εταιρεία δεν έχει διχάσει τόσο πολύ. Από τη μία
υπάρχουν οι υπέρμαχοι του μοντέλου και από την άλλη οι ορκισμένοι εχθροί, πολλοί
από τους οποίους ισχυρίζονται ότι εξαπατήθηκαν ή παραπλανήθηκαν (μια απλή περιήγηση στο διαδίκτυο θα σας πείσει για του λόγου το αληθές).
Οι ερωτήσεις όλων όσων με ρωτούσαν είχαν ένα
κοινό παρονομαστή: ένας «παλιός φίλος» τούς προσέγγισε για να τους πείσει να
παρακολουθήσουν μία άκρως ενδιαφέρουσα παρουσίαση, χωρίς ωστόσο να τους αποκαλύψει
λεπτομέρειες, π.χ. το όνομα της εταιρείας ή το αντικείμενο της παρουσίασης.
Πρόκειται για πάγια πρακτική όλων αυτών των επιχειρήσεων, ώστε ο υποψήφιος
πελάτης να μην εκπονήσει κάποια προκαταρκτική έρευνα - εξάλλου η όλη ιδέα είναι
τόσο πρωτόγνωρη για ορισμένους, που θα είναι δύσκολο να πεισθούν από το
τηλέφωνο ή το διαδίκτυο.
Τι ακριβώς όμως κάνει η
Worldventures; Είναι μία εταιρεία άμεσης πώλησης συνδρομών για club ταξιδιών
και αναψυχής. Βασικά, πουλάει φθηνά πακέτα διακοπών, εντός και εκτός Ελλάδας,
στα μέλη της (μετράει περισσότερα από ένα εκατομμύριο μέλη παγκοσμίως), τα
οποία πληρώνουν γύρω στα 250 ευρώ για να μπουν στο «σχήμα». Ωστόσο, ο
καλοντυμένος και «επιτυχημένος» παρουσιαστής σπεύδει να βάλει τα πράγματα στη
θέση τους υποσχόμενος ότι το ποσό αυτό ή τουλάχιστον ένα μέρος αυτού θα
επιστραφεί, αν το μέλος καταφέρει να εγγράψει άλλα μέλη, που με τη σειρά τους
θα εγγράψουν άλλα κ.λπ. Μακροπρόθεσμα, το μέλος θα κερδίζει και χρήματα από
αυτούς που μπαίνουν κάτω από αυτόν.
Πρόκειται ουσιαστικά για εφαρμογή
του δικτυακού μάρκετινγκ (multilevel marketing) αν και, σύμφωνα με τους
επικριτές του μοντέλου, διαθέτει αρκετά στοιχεία πυραμίδας, όπου τα μέλη της
κερδίζουν κυρίως από την ομάδα που θα κτίσουν από κάτω τους. Η πυραμίδα έλκει
την καταγωγή της από τον Ponzi, Ιταλό απατεώνα ο οποίος την εγκαινίασε τη
δεκαετία του 1920 στην Αμερική, υποσχόμενος κέρδη 50% σε όποιον έμπαινε
(χρήματα που θα έπαιρνε από τους νεοεισερχόμενους στο σχήμα). Δυστυχώς για τον
ίδιο αλλά και πολλούς από όσους συμμετείχαν η πυραμίδα έσκασε σαν φούσκα ένα
χρόνο μετά.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης
αρκετοί –υπό το βάρος της παρόρμησης- θα υποκύψουν στις φωτογραφίες από
ειδυλλιακές παραλίες, όμορφα ξενοδοχεία, σπίτια «επιτυχημένων» που συμμετείχαν
στο σχήμα κ.λπ. Ποιος, εξάλλου, δεν επιθυμεί να ταξιδεύσει φθηνά, να ζήσει το
απόλυτο όνειρο, να εξασφαλίσει ένα καλό εισόδημα, ίσως και μία άνετη ζωή;
Εδώ, το κάθε μέλος, αν πραγματικά
επιθυμεί να αποκομίσει κάποιο όφελος, θα πρέπει να λειτουργήσει ως πωλητής.
Κοινώς, να πουλάει ανά πάσα στιγμή σε οποιονδήποτε: φίλο, οικογένεια, συγγενή,
συνάδελφο, φίλο στο διαδίκτυο κ.λπ. Αν το έχει μέσα του, αν δηλαδή έχει το
χρόνο και κρύβει μέσα του τον πωλητή που μπορεί να πουλήσει παγάκια ακόμη και
στους Εσκιμώους, τότε θα μπορούσε, μέσω της Worldventures, να χτυπήσει φλέβα
χρυσού. Αναμφίβολα, κάποιοι το έχουν και αρκετοί από αυτούς καταφέρνουν μετά
από καρό να δημιουργήσουν και να διευρύνουν το δίκτυό τους, ακόμη και να ζήσουν
από αυτό.
Αν, ωστόσο, θεωρείτε ότι δεν
ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, τότε η γνώμη μου είναι να μην υποκύψετε στον
πειρασμό. Εκτός αν σας περισσεύουν 250 ευρώ. Με άλλα λόγια, αν δεν έχετε το
χρόνο ή τη διάθεση να βγείτε έξω, να αφιερώσετε χρόνο, κόπο και προσπάθεια, και
να φτιάξετε την ομάδα σας, τότε μάλλον είναι καλύτερα να μείνετε από έξω. Ουσιαστικά
είναι μία «επένδυση», η οποία σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνεται ελαφρά
τη καρδία.
Μην ξεχνάτε επίσης, ότι η
αποδοτικότητά σας, σε μεγάλο βαθμό, κρίνεται από τη δράση αυτών που έχετε βάλει
από κάτω σας. Αν αυτοί δεν είναι δραστήριοι, αν δηλαδή παραμείνουν
"ανενεργοί", χωρίς να πείσουν άλλους να μπουν στο σχήμα, τότε μάλλον
το ισοζύγιο για σας (και φυσικά γι' αυτούς) θα είναι αρνητικό.
Η απόφαση είναι δική σας. Απλώς,
δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι «εύκολο κέρδος», όπως κάποιοι "καλοθελητές" μας
υπόσχονται κατά καιρούς, δεν υπάρχει...