Σύμφωνα με έρευνες, το 2012 το 90% των νέων
επιχειρήσεων που ιδρύθηκαν στην Ελλάδα ήταν εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ και
κέντρα διασκέδασης. Με τον τρόπο αυτό αναπαράγεται το παραδοσιακό μοντέλο
επιχειρηματικότητας που κυριαρχεί από παλιά στη χώρα μας και δεν δημιουργούνται
οι συνθήκες μετάβασης στη νέα εποχή της παραγωγικότητας. Παραμένοντας λοιπόν
πιστοί και δέσμιοι σε πρακτικές του παρελθόντος, σίγουρα μας προκαλεί έκπληξη η
προσπάθεια τεσσάρων νέων ανθρώπων με κοινές ανησυχίες και κοινά οράματα, να
κινηθούν ενάντια στο ρεύμα και να δημιουργήσουν την Salty Βag,
μία επιχείρηση που δημιουργεί χειροποίητα προϊόντα από ανακυκλώσιμη πρώτη ύλη.
Το σεμινάριο ιστιοπλοΐας…
Η ιδέα γεννήθηκε όταν τέσσερις νέοι
αποφάσισαν να μοιραστούν την αγάπη τους για την ιστιοπλοΐα αλλά και την
οικολογική τους ευαισθησία. Ήταν Ιανουάριος του 2013, όταν ο Στρατής Ανδρεάδης,
γόνος γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας, προσκλήθηκε να διδάξει σε ένα σεμινάριο
ιστιοπλοΐας στην Κέρκυρα, όταν ένας από τους μαθητές, που είχε κατασκευάσει μια
σειρά από τσάντες, του ζήτησε να τον συμβουλέψει πάνω σε θέματα marketing.
Η ιδέα τον συνεπήρε. Το ίδιο βράδυ, μεταξύ
τυρού και αχλαδίου, έλαβε χώρα μια εκτενής κουβέντα ανάμεσα στον κ. Ανδρεάδη,
τον Σπύρο Ντάικο, τον Πάνο Βαρούχα και την Χρύσα Χαλικιοπούλου. Κατά τη
διάρκεια εκείνης της μεταμεσονύκτιας κουβέντας ο κύβος ερρίφθη, καθώς δύο μόλις
μήνες μετά ιδρύθηκε η Salty Bag με αντικείμενο το upcycling,
δηλαδή την κατασκευή χειροποίητων τσαντών από παλιά και άχρηστα ιστιοπλοϊκά
πανιά, τα οποία θα κατέληγαν στα σκουπίδια.
Τσάντες από άχρηστα ιστιοπλοϊκά πανιά…
Μέσα σε δύο μήνες η δυναμική ομάδα
δημιούργησε ένα πρότυπο εργαστήριο κατασκευής τσαντών σε ένα παλιό καφεκοπτείο,
σε τρεις μήνες λειτούργησε το e-shop, ενώ πριν το τετράμηνο διέθετε ήδη 10 σημεία
πώλησης σε Ελλάδα αλλά και αρκετούς φίλους εντός και εκτός συνόρων, που
επιθυμούσαν να προμηθευτούν μία τσάντα.
Για τους ιδρυτές, η κάθε τσάντα έχει τη δική
της ιστορία. Το μότο, ωστόσο, παραμένει το ίδιο στο εσωτερικό της κάθε τσάντας:
«We love making bags that you love». Αφού λοιπόν μελετούν ενδελεχώς
την ιστορία του κάθε πανιού, το καταγράφουν, το κόβουν, το πλένουν, το
σιδερώνουν και τέλος, το ράβουν με βάση το σχέδιο για να γίνει salty bag (αλατισμένη τσάντα). Τα επιπλέον κομμάτια που
απαιτούνται για την κατασκευή της τσάντας, τα προμηθεύονται από μικρές
ελληνικές επιχειρήσεις που διακατέχονται από την ίδια φιλοσοφία και όραμα.
Η ιστορία του κάθε πανιού…
Οι τσάντες, που φέρουν τα ονόματα από
ελληνικές τοποθεσίες, συνοδεύονται από ένα βιβλιαράκι που περιγράφει τη
διαδρομή του πανιού που χρησιμοποιήθηκε για να παραχθεί, όπως την ηλικία του,
αν είναι αγωνιστικό, σε ποιες θάλασσες ταξίδεψε, σε ποιους αγώνες έχει τρέξει
κ.λπ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η κάθε τσάντα πωλείται σε κουτί όμοιο με εκείνο
του παραδοσιακού βουτύρου της Κέρκυρας και είναι «αλατισμένη» όπως και αυτό.
Η επεξεργασία των πανιών και η παραγωγή
γίνεται με το χέρι στην Κέρκυρα, όπου η εταιρεία έχει τοποθετήσει δύο μεγάλους
κάδους σε κεντρικά σημεία όπου θα μπορεί κάποιος να εναποθέσει τα παλιά πανιά.
Εναλλακτικοί τρόποι προμήθειας είναι οι συμβατικοί κάδοι, ενώ αρκετά πανιά
προέρχονται από φίλους και από απλούς πολίτες που τα χαρίζουν στους ιδρυτές της
Salty Bag.
Στον τρίτο πλέον χρόνο λειτουργίας της,
κατόρθωσε να επιτύχει σημαντική ανάπτυξη, έχοντας αυξήσει τα σημεία πώλησής της
ανά την Ελλάδα σε 25 και αναπτύσσοντας
συνεργασία με τα πολυκαταστήματα Attica
ενώ παράλληλα οι εξαγωγές της αυξήθηκαν κατά 300% με την επέκτασή της σε χώρες
όπως Αγγλία, ΗΠΑ, Νορβηγία και Ελβετία - περίπου το 30% της παραγωγής εξάγεται
μέσω του εταιρικού e-shop.
Ο οικολογικός και κοινωνικός προσανατολισμός…
Πιστή στο οικολογικό της προφίλ η εταιρεία
έχει θέσει ως μακροπρόθεσμο στόχο τη διάσωση ενός όσο το δυνατόν μεγαλύτερου
μέρους από τα 285.000 τ.μ. των διαθέσιμων πανιών, τα οποία σε κάθε άλλη
περίπτωση θα θαφτούν ή θα καούν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον.
Προς την κατεύθυνση αυτή, έχει ήδη εγκαινιαστεί συνεργασία με ιστιοπλοϊκούς
ομίλους, για την επαναχρησιμοποίηση των άχρηστων πανιών, με τα έσοδα να
προορίζονται για την εκ νέου διοργάνωση των αγώνων αυτών.
Αυτή δεν είναι η μοναδική πράξη εταιρικής
κοινωνικής ευθύνης –η εταιρεία μάλιστα απέσπασε το βραβείο Gold Award, στην
κατηγορία «Κοινωνική Επιχειρηματικότητα» στα «Responsible Business Awards 2015»-
καθώς τα έσοδα από μία συγκεκριμένη σειρά τσαντών με την επωνυμία «Road to Rio», δόθηκαν σε τρεις ελληνικές
ιστιοπλοϊκές ομάδες που συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς του Ρίο το
2016.