O ιδιοκτήτης
και σεφ του Zorbas,
ελληνική ταβέρνα στο Λονδίνο, έχει κάθε λόγο να είναι περήφανος, καθώς
προσέλκυσε πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας. Η ταβέρνα του, που βρισκόταν μόλις
λίγα μέτρα από τον Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Σοφίας στο Bayswater του Λονδίνου και η οποία
«προβαλλόταν» από έναν τσολιά-βλάχο (ο ορισμός του κιτς) που λειτουργούσε ως
κράχτης, κατάφερε κάτι μοναδικό, κάτι ανεπανάληπτο. Χαρακτηρίστηκε επάξια ως το
«πιο βρώμικο εστιατόριο στον κόσμο»…
Στην
εν λόγω ταβέρνα έκαναν πριν λίγες μέρες έφοδο οι υγειονομικές αρχές, οι οποίες
δεν πίστευαν στα μάτια τους από αυτά που αντίκρισαν. Τι βρήκαν; Αβγά κατσαρίδων
στα ντουλάπια που φυλάσσονταν οι φακές και άλλα όσπρια, καθώς και περιττώματα
ποντικών στον πάγκο προετοιμασίας φαγητού. Μέσα δε σε βάζο με ταχίνι ήταν
έτοιμα να εκκολαφτούν αβγά μύγας. Ακόμη και στον ψυγειοκαταψύκτη υπήρχαν σάπια
προϊόντα, ενώ στην αποθήκη και σε ράφια αποθήκευσης τροφίμων εντοπίστηκαν
κατσαρίδες.
Στον
60χρονο ιδιοκτήτη του Zorbas,
Παύλο Πίττα, ασκήθηκαν τέσσερις διαφορετικές ποινικές διώξεις που αφορούν τη
δημόσια υγεία και την προστασία του καταναλωτή (έννοιες άγνωστες για τον κύριο
Πίττα). Επίσης, του επιβλήθηκε πρόστιμο 13.500 ευρώ. Ο δικαστής του απαγόρευσε
επ’ αορίστου να ασκήσει ξανά το επάγγελμα του εστιάτορα, ενώ σχολίασε ότι «ο Zorbas ήταν ένα από τα πιο
βρώμικα εστιατόρια που έχω δει». Η ταβέρνα, όπως ήταν φυσικό, έκλεισε δια
παντός.
Αξίζει
να αναφερθεί ότι δεν ήταν η πρώτη φορά που μπαίνει λουκέτο στον Zorbas. Το εστιατόριο έχει
κλείσει για τους ίδιους λόγους από τις αρμόδιες υπηρεσίες αρκετές φορές στο
παρελθόν. Ο ελεεινός και τρισάθλιος ιδιοκτήτης παραδέχθηκε στο δικαστήριο ότι τα
τρόφιμα του μαγαζιού ήταν γεμάτα με παράσιτα και έντομα, καθιστώντας το φαγητό
«ακατάλληλο για ανθρώπινη κατανάλωση».
Οι
Ελληνες, πάντως, του Λονδίνου γνώριζαν τι διαδραματιζόταν στο συγκεκριμένο
εστιατόριο και απείχαν όλα αυτά τα χρόνια. Οι ξένοι, ωστόσο, όχι μόνο πλήρωναν
24 ευρώ για greek mouzaka,
αλλά έτρωγαν και σαβούρα.
Από
τους 194 πελάτες που βαθμολόγησαν τον Zorbas στο TripAdvisor,
το 67% του έδωσε τη χαμηλότερη δυνατή βαθμολογία, μόλις ένα αστέρι, χαρακτηρίζοντάς
το «απαίσιο». Πελάτες που έφαγαν στο ελληνικό εστιατόριο το περιέγραψαν ως
«βρώμικο, αηδιαστικό, απαίσιο, φριχτό». Ένας από τους πελάτες είπε ότι είναι
«το πιο βρόμικο εστιατόριο που έχω δει στον κόσμο», «ένα απαίσιο και επικίνδυνο
μέρος για να φας».
Η
καλύτερη κριτική, ωστόσο είναι αυτή:
«Δεν
μπορώ να πιστέψω ότι έφαγα εκεί. Ο σερβιτόρος ήταν φιλικός και
αποφασίσαμε να πάμε ... όμως, μόλις παραγγείλαμε, είδα φρικτά πράγματα: α) ο
σερβιτόρος φορούσε ένα άσπρο σακάκι που ήταν βρώμικο, μπροστά και πίσω, β) τα
νύχια του ήταν βρώμικα και έριχνε το λάδι στο τζατζίκι τοποθετώντας το δάχτυλο
πάνω στο μπουκάλι, γ) έπεσε ένα πιρούνι στο πάτωμα και το επέστρεψε χωρίς να το
καθαρίσει, δ) πήρε τα ορεκτικά (ελιές και πιπεριές με τα χέρια του,
χρησιμοποιώντας τα ρούχα του για να τα καθαρίσει). Αποφύγετε αυτό το μέρος…»
Ωστόσο,
για να κάνουμε και λίγο το συνήγορο του διαβόλου, ποιος καταναλωτής θα επέλεγε,
εν έτει 2017, να δειπνήσει σε ένα εστιατόριο -και να πληρώσει 25 ευρώ τον
μουσακά (διανθισμένο με περιττώματα ποντικού)- που έχει κράχτη τσολιά, που η
εξωτερική του εμφάνιση καταμαρτυρά το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών, που έχει ένα κοινότοπο όνομα (Zorbas, έλεος, λίγο φαντασία δεν βλάπτει) και το οποίο στοTripAdvisor έχει βαθμολογηθεί με μόλις δύο αστέρια; Κάτι τέτοιοι πελάτες, όμως, συντηρούν
κακούς και ανεκδιήγητους επαγγελματίες σαν τον κύριο Πίττα…