«Too many babies» ήταν η ατάκα ενός
ηλικιωμένου ζευγαριού σε ταβέρνα στη Σκιάθο. Οντως στην σχεδόν άδεια ταβέρνα,
σε δύο τραπέζια υπήρχαν μωρά, σχετικά ανήσυχα. Το ζευγάρι, που μόλις είχε μπει
διστακτικά στην ταβέρνα, έκανε μεταβολή και έφυγε… Ως «φρέσκος» πατέρας τότε,
το 2008, το «ρατσιστικό» σχόλιο μπορώ να πω με ενόχλησε. Τότε φυσικά δεν
γνώριζα την έννοια «adults only».
Η γέννηση του μοντέλου adults only (μόνο
ενήλικες)
Ηρεμία. Αυτό είναι που ψάχνει μία
σημαντική μερίδα επισκεπτών, σκέφτηκε η τουριστική βιομηχανία, η οποία δεν
άργησε να αντιληφθεί ότι ορισμένες παραδοσιακές αγορές-στόχοι δεν μπορούν να
συνυπάρχουν χρονικά σε ένα ξενοδοχείο.
Μιλάμε λοιπόν για επισκέπτες που
δεν θέλουν παιδιά να τρέχουν ουρλιάζοντας στους κήπους των ξενοδοχείων, να
κάνουν φασαρία στο εστιατόριο ή στο διπλανό δωμάτιο, να τριγυρίζουν γύρω από τα
τραπέζια άλλων επισκεπτών του ξενοδοχείου, να αναστατώνουν τους θαμώνες γύρω
από την πισίνα κ.λπ.
Τα τελευταία χρόνια λοιπόν αρκετοί
ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων αντιλήφθηκαν ότι ένα σημαντικό μέρος της
πελατείας τους -ιδιαίτερα Σουηδοί, Γάλλοι, Βέλγοι, Γερμανοί και Ιταλοί- αναζητά
την ηρεμία και τη χαλάρωση, μακριά από τις ενοχλητικές φωνές των παιδιών. Η
τάση ξεκίνησε από τις παρυφές του Κόλπου του Μεξικού με τα υπερπολυτελή
θέρετρα, τα οποία σύντομα βρήκαν μιμητές σε δημοφιλείς προορισμούς, όπως η
Μαγιόρκα, τα Γκραν Κανάρια, η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Μάλτα και η Κύπρος.
Ποιοι ταξιδεύουν σε τέτοια
ξενοδοχεία;
Ποιοι όμως αναζητούν τέτοιου
είδους διακοπές; Νέοι, ζευγάρια χωρίς παιδιά, νεόνυμφοι αλλά και γονείς που
αποφασίζουν να κάνουν ένα διάλειμμα από τον θόρυβο των παιδιών ή έχουν μεγάλα
παιδιά που έχουν φύγει από το σπίτι (empty nesters) είναι μερικές μόνο από τις αγορές-στόχους που προτιμούν
ξενοδοχεία τύπου adults only.
Όπως αντιλαμβάνεστε, τα μεγέθη
είναι μεγάλα –σε ένα παραδοσιακό ξενοδοχείο, μπορεί να υπερβαίνουν το 50% των
επισκεπτών- και κατά κάποιο τρόπο δικαιολογούν την άνθηση αυτού του μοντέλου
διακοπών.
Ξενοδοχεία και όχι μόνο…
Ως εκ τούτου η τουριστική
βιομηχανία προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις των πελατών της. Η Club Med εισήγαγε
διαφορετικά πακέτα και ξεχωριστές υποδομές «με ή χωρίς παιδιά». Αρκετά ξενοδοχεία
στις αυστριακές Άλπεις που απαγορεύουν την είσοδο στα παιδιά είναι γεμάτα. Το
ίδιο συμβαίνει και με τις πτήσεις τσάρτερ «μόνο για ενηλίκους» (adults only)
που αναχωρούν δύο φορές την εβδομάδα από το Λονδίνο. Πολλοί δε ιδιοκτήτες
ιταλικών εστιατορίων που έχουν βραβευτεί με ένα ή περισσότερα αστέρια Michelin
δηλώνουν ευγενικά στους πελάτες τους ότι η παρουσία των παιδιών δεν είναι
επιθυμητή.
Τι γίνεται στην Ελλάδα;
Η μόδα αυτή έφτασε σχετικά
πρόσφατα –πριν περίπου μία 10ετία- και στην Ελλάδα. Αρκετά ξενοδοχεία σε νησιά (π.χ.
Κέρκυρα, Κρήτη, Σαντορίνη) έκαναν την αρχή και διαμήνυσαν ότι απευθύνονται
πλέον στους +14 (άτομα άνω των 14 χρονών) ή στους +18. Ακόμη και στην περίπτωση
που μία οικογένεια, που δεν γνωρίζει την πολιτική του ξενοδοχείου (αν και σε
αρκετά από αυτά, ο όρος adults only βρίσκεται σε εμφανές σημείο), προσέρχεται στη ρεσεψιόν για
να κλείσει δωμάτιο, συνήθως υπάρχει λύση. Πολλές αλυσίδες, σε ακτίνα λίγων μόνο
χιλιομέτρων, διαθέτουν εγκαταστάσεις για οικογενειακές διακοπές, στέλνοντας
εκεί τους τουρίστες με παιδιά.
Το νέο trend της
ελληνικής αγοράς
Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα ξενοδοχεία
(το μεγαλύτερο από αυτά μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι 840 άτομα) που βρίσκονται
στην Ελλάδα και απευθύνονται αποκλειστικά σε ενηλίκες αποτελούν το νέο trend
της ελληνικής αγοράς με όλο και περισσότερους να απολαμβάνουν τα καταλύματα που
απευθύνονται αποκλειστικά σε αυτούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πληρότητές τους,
από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο, αγγίζουν το 95%, ενώ οι κριτικές στα
περισσότερα από αυτά είναι διθυραμβικές. Δεν είναι τυχαίο ότι μια απλή
αναζήτηση στην Google για adults only hotels θα δώσει 53 εκατ. αποτελέσματα.
Οι εγκαταστάσεις των εν λόγω
ξενοδοχείων συνήθως περιλαμβάνουν αθλητικούς χώρους, όπως γήπεδα τένις, spa, εστιατόρια, γραφεία
δραστηριοτήτων και θεματικές βραδιές. Εκεί, δεν θα συναντήσει κανείς παιδικές
χαρές, κούνιες, παιδικές πισίνες ή παιδότοπους.