Η Google συνήθως συνιστά την
αφετηρία για κάθε αναζήτηση που κάνει ο χρήστης στο διαδίκτυο. Οταν αναζητούμε
πληροφορίες για τοπικές επιχειρήσεις όπως κομμωτήρια, ζαχαροπλαστεία, συνεργεία
αυτοκινήτων, φαγάδικα, ξενοδοχεία κ.ά., το σημείο εκκίνησης είναι συχνά το
ίδιο: Google. Αυτό είναι κάτι που η δημοφιλής μηχανή αναζήτησης το γνωρίζει
πάρα πολύ καλά και φροντίζει ώστε να ενδυναμώσει περαιτέρω τη θέση της.
Η σημασία των Google Reviews για μία επιχείρηση
Πριν λίγο καιρό λοιπόν η Google προέβη σε μία
ανακοίνωση, με την οποία πιστοποιεί πως ο απόλυτος αριθμός των «Google reviews»
συνυπολογίζεται σημαντικά στα αποτελέσματα αναζήτησης, ανά περιοχή – να σημειωθεί
ότι ο αλγόριθμος της Google χρησιμοποιεί
τουλάχιστον 200 μεταβλητές.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Οι μετρήσεις και το σκορ των Google reviews συνυπολογίζονται στην κατάταξη της επιχείρησης, στα τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης: περισσότερα reviews και θετικές αξιολογήσεις δύναται να βελτιώσουν την κατάταξη μιας επιχείρησης στα αποτελέσματα αναζήτησης στην περιοχή της».
Τι ακριβώς μας λέει η Google; Οι επιχειρήσεις που θα έχουν περισσότερα reviews, κατά προτίμηση πρόσφατα και θετικά, θα επιβραβεύονται με μία καλύτερη θέση στην κατάταξη, στα αποτελέσματα αναζήτησης. Όλα αυτά επειδή, στα μάτια των χρηστών, οι επιχειρήσεις αυτές θεωρούνται πιο αξιόπιστες – δεν είναι τυχαίο ότι το 88% των χρηστών εμπιστεύεται τις διαδικτυακές κριτικές όσο και την από στόμα σε στόμα επικοινωνία (word of mouth).
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Οι μετρήσεις και το σκορ των Google reviews συνυπολογίζονται στην κατάταξη της επιχείρησης, στα τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης: περισσότερα reviews και θετικές αξιολογήσεις δύναται να βελτιώσουν την κατάταξη μιας επιχείρησης στα αποτελέσματα αναζήτησης στην περιοχή της».
Τι ακριβώς μας λέει η Google; Οι επιχειρήσεις που θα έχουν περισσότερα reviews, κατά προτίμηση πρόσφατα και θετικά, θα επιβραβεύονται με μία καλύτερη θέση στην κατάταξη, στα αποτελέσματα αναζήτησης. Όλα αυτά επειδή, στα μάτια των χρηστών, οι επιχειρήσεις αυτές θεωρούνται πιο αξιόπιστες – δεν είναι τυχαίο ότι το 88% των χρηστών εμπιστεύεται τις διαδικτυακές κριτικές όσο και την από στόμα σε στόμα επικοινωνία (word of mouth).
Τι είναι όμως τα Google Reviews;
Για όσους δεν γνωρίζουν, τα Google Reviews είναι οι επώνυμες κριτικές
που εμφανίζονται για τοπικές επιχειρήσεις όταν ο χρήστης κάνει μία αναζήτηση
μέσα από την Google ή χρησιμοποιεί τους χάρτες (Google Maps). Αν κάνει κλικ σε μία επιχείρηση, τότε θα εμφανιστούν μπροστά
του όλες οι κριτικές που έχουν γίνει για το εν λόγω κατάστημα-επιχείρηση. Σύμφωνα
με έρευνες, οι κριτικές αυτές είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάζει η πλειοψηφία
των χρηστών καθώς τους παρέχει άμεσα πολύτιμες πληροφορίες.
Οι κριτικές δύναται να προέλθουν και από συνεργαζόμενες με την Google online επιχειρήσεις, κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στο online reputation management (π.χ. εταιρεία συλλέγει τα σχόλια των πελατών ενόσω βρίσκονται ακόμη στο ξενοδοχείο και τα δημοσιεύει ως Google Reviews).
Οι κριτικές δύναται να προέλθουν και από συνεργαζόμενες με την Google online επιχειρήσεις, κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στο online reputation management (π.χ. εταιρεία συλλέγει τα σχόλια των πελατών ενόσω βρίσκονται ακόμη στο ξενοδοχείο και τα δημοσιεύει ως Google Reviews).
Πώς να ενθαρρύνετε τους χρήστες να αφήσουν
κριτική
Όπως είδαμε, οι κριτικές στην Google δεν συνεπάγονται μόνο
καλύτερη θέση μιας εταιρείας στη μηχανή αναζήτησης, αλλά και αποτελούν, αν
είναι θετικές, μία ψήφο εμπιστοσύνης με ιδιαίτερη βαρύτητα. Πώς μπορεί όμως μία
τοπική επιχείρηση να προσελκύσει περισσότερα Google Reviews;
Πρώτα από όλα, θα πρέπει να υπάρχει πιστοποίηση της εταιρείας. Αυτό μπορεί να γίνει χωρίς καμία χρέωση μέσω της Google+ ή του Google My Business, κατοχυρώνοντας ουσιαστικά την επιχείρηση στη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης. Mόνο τότε οι πληροφορίες θα μπορούν να είναι έγκυρες για εμφάνιση στους Χάρτες, στην Αναζήτηση και σε άλλες υπηρεσίες της Google.
Κατόπιν, θα πρέπει να μην ξεχνάμε να ζητάμε από τους πελάτες να γράψουν σχόλια. Από μόνοι τους οι πελάτες είναι πιο πιθανό να γράψουν μία αρνητική παρά μία θετική κριτική. Ως εκ τούτου, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη, αν είναι ικανοποιημένοι, να ενθυμηθούν να γράψουν κριτική.
Πρώτα από όλα, θα πρέπει να υπάρχει πιστοποίηση της εταιρείας. Αυτό μπορεί να γίνει χωρίς καμία χρέωση μέσω της Google+ ή του Google My Business, κατοχυρώνοντας ουσιαστικά την επιχείρηση στη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης. Mόνο τότε οι πληροφορίες θα μπορούν να είναι έγκυρες για εμφάνιση στους Χάρτες, στην Αναζήτηση και σε άλλες υπηρεσίες της Google.
Κατόπιν, θα πρέπει να μην ξεχνάμε να ζητάμε από τους πελάτες να γράψουν σχόλια. Από μόνοι τους οι πελάτες είναι πιο πιθανό να γράψουν μία αρνητική παρά μία θετική κριτική. Ως εκ τούτου, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη, αν είναι ικανοποιημένοι, να ενθυμηθούν να γράψουν κριτική.
Πολλές εταιρείες, επίσης, προωθούν το λογαριασμό τους στο Google+, μέσα από τα εταιρικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τα παραδοσιακά
μέσα (π.χ. ταμπέλες ή αυτοκόλλητα μέσα στα καταστήματα), ζητώντας από τους
χρήστες να το επισκεφθούν για να αναζητήσουν προσφορές και φυσικά να αφήσουν
σχόλια (ενίοτε παρέχονται και εκπτώσεις σε πελάτες που αποδεδειγμένα άφησαν
κάποια κριτική).
Τέλος, η απάντηση
στις κριτικές, θετικές ή αρνητικές, δείχνει στους χρήστες μία επιχείρηση που
ακούει τη γνώμη των πελατών της. Ιδιαίτερα στις αρνητικές κριτικές, η εταιρεία
θα πρέπει να απαντήσει προκειμένου οι υπόλοιποι χρήστες να ακούσουν και τη δική
της άποψη. Αρκετεw ταιρείες πάνε ένα βήμα παραπέρα, ενσωματώνοντας, για λόγους
SEO, στις απαντήσεις τους λέξεις-κλειδιά, λέξεις δηλαδή που
χρησιμοποιούν οι χρήστες όταν κάνουν μια σχετική αναζήτηση (π.χ. ξενοδοχείο
Ναυσικά Λευκάδα).