Μια συνηθισμένη πρακτική, αυτή της συρρίκνωσης του προϊόντος, επιστράτευσε
πρόσφατα στη Μεγάλη Βρετανία η Mondelez International, παρασκευάστρια της
διάσημης σοκολάτας Toblerone,
σε μια προσπάθεια να διατηρήσει, λόγω της αύξησης στις τιμές των πρώτων υλών,
την ελκυστικότητα του προϊόντος της.
Σήμερα, η «τριγωνική» σοκολάτα της Toblerone –η οποία ανήκει στη Mondelez
International (πρώην Kraft)
και είναι η μοναδική ελβετική μάρκα σοκολάτας που εξακολουθεί να παρασκευάζεται
στην Ελβετία– έχει προκαλέσει θύελλα συζητήσεων (τον προηγούμενο μήνα ήταν
τρίτη είδηση στο BBC μετά τις αμερικανικές εκλογές και την Αμερικανίδα ηθοποιό-σύντροφο
του πρίγκιπα Χάρι). και αντιδράσεων στη Βρετανία, που έχουν πάρει τη μορφή
παραπόνων και ειρωνικών σχολίων στα social media – ενδεικτικό είναι
το hashtag #MindTheGap
(προσοχή στο κενό).
Αφορμή στάθηκε η απόφαση της εταιρείας, στην προσπάθειά της να μην αυξήσει
την τιμή του προϊόντος της λόγω των ανατιμήσεων στις τιμές του γάλακτος και της
ζάχαρης, να τροποποιήσει το παραδοσιακό σχέδιο, διευρύνοντας τα κενά, τις
κοιλάδες, μεταξύ των κορυφών. Με αυτόν τον τρόπο μειώνει το βάρος της σοκολάτας
κατά 10% (από 400 γρ. σε 360 ή από 170 γρ. σε 150) διατηρώντας ανέπαφη τη
συσκευασία (και φυσικά την τιμή).
Η εταιρεία Mondelez International εξήγησε ότι η απόφαση να προωθήσει
σοκολάτα σε σμίκρυνση ελήφθη προκειμένου να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα η τιμή
της και δεν έχει καμία σχέση με την πτώση της στερλίνας λόγω του Brexit.
Ωστόσο, η αλλαγή αυτή θα ισχύσει μόνο για τη Βρετανία και όχι για τις υπόλοιπες
120 χώρες όπου εξάγεται…
Η ιστορία της Toblerone
H διάσημη σοκολάτα επινοήθηκε το 1908 όταν ο Θίοντορ Τόμπλερ
και ο ξάδερφός του Εμίλ Μπάουμαν παρασκευάζουν για πρώτη φορά μια σοκολάτα γάλακτος
με νουγκάτ (μείγμα με αμύγδαλα, μέλι και ασπράδι αυγού) που θα έχει μακρόστενο
σχήμα και θα διαθέτει «κοιλάδες» και ψηλές «κορφές». Η συνταγή δεν άλλαξε ποτέ
και εξακολουθεί να παραμένει μέχρι σήμερα μυστική.
Σύμφωνα με το μύθο, ο διάσημος Ελβετός σοκολατοποιός, του οποίου το επίθετο
συνδυάστηκε με τον όρο torrone (νουγκάτ στα ιταλικά) για να προκύψει το γνωστό brand name, εμπνεύστηκε το τριγωνικό σχήμα από το βουνό Μάτερχορν, μία από τις
ψηλότερες κορυφές των Άλπεων στα σύνορα Ιταλίας και Ελβετίας – που
απεικονίζεται και στο σήμα (όπου υπάρχει και ένα κρυφό μήνυμα, μία αρκούδα, το
σήμα της ελβετικής πόλης της Βέρνης, γνωστής και ως «η πόλη της αρκούδας», όπου
βρίσκεται το εργοστάσιο της εταιρείας).
Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, πιο πιθανή,
το «τρίγωνο» προέκυψε από ένα… παριζιάνικο καμπαρέ, στο οποίο σύχναζε ο
Τόμπλερ, και συμβόλιζε το κλείσιμο της παράστασης με τους χορευτές να
σχηματίζουν ένα τρίγωνο.