Μία ιδιαίτερα διαδεδομένη μορφή
τιμολόγησης είναι η διαφορική τιμολόγηση, όπου διαφορετικοί πελάτες πληρώνουν
διαφορετικές τιμές για το ίδιο προϊόν-υπηρεσία. Συνήθως αυτή η πρακτική
βασίζεται σε παράγοντες όπως η ηλικία (π.χ. εκπτώσεις σε ηλικιωμένους), η
οικονομική κατάσταση (μειωμένες τιμές ή δωρεάν σε ανέργους), το επίπεδο
πιστότητας (π.χ. οι τακτικοί πελάτες συχνά απολαμβάνουν κάποιας μορφής έκπτωση)
ή το χρόνο αγοράς (π.χ. happy hour).
Εσχάτως έχει προκύψει και η
διαφορική τιμολόγηση με βάση το πόσο ευγενικός και χαρούμενος είναι ο πελάτης.
Αρκετά εστιατόρια και καφέ στο εξωτερικό, θέλοντας να ανταμείψουν τους πελάτες
που φέρονται με ευγένεια αλλά και να τους ξεχωρίσουν από τους
ιδιότροπους-αγενείς πελάτες, τους χρεώνουν λιγότερα.
Μία τοπική καφετέρια στη
Βιρτζίνια ανάρτησε πρόσφατα μια ταμπέλα όπου ενημερώνει τους πελάτες ότι οι
καλοί τρόποι ανταμείβονται, καθώς ένας μικρός καφές κανονικά κοστίζει 5
δολάρια, αλλά προσθέτοντας ένα απλό «παρακαλώ» στην παραγγελία η τιμή πέφτει
στα 3 δολάρια. Όταν δε ο πελάτης παραγγείλει λέγοντας: «Γεια σας, έναν καφέ,
παρακαλώ», η τιμή πέφτει περαιτέρω, στα 1, 75 δολάρια.
Στη δε Νίκαια της Γαλλίας, στο
καφέ «Petite Syrah», ο καφές τιμολογείται στα 7 ευρώ, αλλά για τους πελάτες που
το ζητούν με ευγένεια και χαμόγελο, η τιμή πέφτει στα 4.25 ευρώ. Μάλιστα, ο
διευθυντής του καφέ δηλώνει πως, αν και ξεκίνησε
ως αστείο μία πολυάσχολη μέρα, οι πελάτες ανταποκρίθηκαν και πλέον το κατάστημα
προσελκύει πολλούς ευγενικούς και χαμογελαστούς θαμώνες.